Vaccinerad och ljum?

Vaccination

Jag blev igen påmind om det värsta som kan drabba vår kristenhet, eller varför inte hela vår mänsklighet! Problemet gör Jesus spyfärdig. På riktigt. Om inte förr, nu är det dags att ta detta på allvar och göra något åt saken. Inte vill vi väl att Jesus ska må illa?! Det handlar om herr Ljum & fru Likgiltig och att inte låta dem ta över i våra liv! ”Hellre kall eller varm”, säger Jesus. ”Om du är ljum skall jag spy ut dig ur min mun.” (Uppenbarelseboken 3:15-16)

Paret Ljum & Likgiltig har vuxit upp med kristendom, antagligen döpts som barn, gått i skriftskola osv. Men man har i allt detta kanske aldrig blivit utmanad att aktivt TA EMOT JESUS i sitt hjärta och följa honom, leva för honom, satsa allt… utan man har istället bara – och det är detta som är det stora problemetVACCINERATS mot äkta överlåtelse! Man har hört om bibelns sanningar utan att desto mera utmanats att följa och lyda! Man har fått kunskap om Herden men inte lärt känna och älska honom!? (Säger inte att detta gäller alla kyrkor och skriftskolungdomar, men nog de flesta. Obs: inte de ungas fel att undervisningen är bristfällig eller rentav farlig! Men som sagt: det finns kyrkor som går med Gud också – tack o lov!) Förstå mig rätt: Jag älskar ungdomarna men är så bedrövad att märka hur många som aldrig kom till tro! Trots bra undervisning?

Hur många ungdomar går i skriftskolan frivilligt? De flesta går nog bara för att det ”hör till” och för att ”alla andra går” och inte för att man är så värst intresserad av kristen tro. Nja, Gud är nog bra att ha ibland, men inte någon jag desto mera tänker på eller bryr mig om. Jag är väl som alla andra. Jag duger.

Jag efterlyser ärlighet och äkta tro. En fejkad kristendom är inget att ha! Hellre ett ärligt ”nej” till Gud (och skriftskolan) än ett oärligt ”ja”! Hellre kall eller varm än ljum! Det är i alla fall vad Gud önskar.

De flesta ungdomar i skriftskolan kan nog sin läxa, ”Fader vår”, ”Gyllene regeln”, ”Missionsbefallningen” osv. osv., och får kanske t.o.m. förtroende att bli hjälpledare osv., men de har kanske aldrig upplevt eller tagit emot JESUS i sina hjärtan, är inte frälsta som bibeln säger, så hur ska de då kunna hjälpa andra till tro?! Jag bara undrar (har undrat mycket och länge!)… Dessa unga lever i en falsk trygghet att allt är okej (jag har sagt det förut och kommer att säga det igen …) Man kan teorin men har aldrig lärt sig praktisera, inte sett sann kristendom i funktion, upplevt den helige Andes kraft, trons glädje, tecken och under, nådegåvor i funktion osv. osv. ”Tro utan gärning är död!” säger bibeln. Teori utan praktik har ingen betydelse. Vad är det för nytta med kunskaper i ”Hur man spelar fotboll” om man aldrig får spela? Ganska snabbt tappar man intresse (vaccinationen tar ut sin rätt) om man aldrig får vara med på plan där det händer, där det blir mååål, där man får praktisera det man lärt sig. Man vill ju känna att det är någon mening med allt, att det funkar och är roligt och spännande! På samma sätt är det med tron på Gud. Se till att du inte blir vaccinerad MOT levande och fungerande, kärleksfull, relationsbaserad, praktiserande tro!

Djävulens plan är att vilseleda och förgöra. Jag tror att VACCINATION mot äkta överlåtelse (sker bl.a genom teori utan praktik) är ett av hans mera effektiva sätt.
– ”Vadå Jesus? Förstås är han okej, och vi tror väl på honom … Hej, vill du ha ett godis? Wow, kolla vilken snygg brud!”
– ”Jag är döpt och konfirmerad och prästen sa att det räcker!”
– ”Du kräver för mycket, du dömer oss, vi har det bra som vi har det… Jag är väl inte sämre kristen än nån annan!?”
– ”Jag känner till en del budord och bibeln och sånt där… Gud är helt okej!… men lämna oss nu i fred!…”
– ”Lagom är bäst…och förresten, alla får väl tro som dom vill!… Nej, nu kollar vi på en film! Vill du ha ett till godis?”

Paret Ljum & Likgiltig får småningom barn… och som barn brukar göra, går också dessa barn i sina föräldrars fotspår, lär sig av dem, gör som de gör, tänker som de – äpplet faller inte långt från äppelträdet! – och då det är dags uppfostrar de i sin tur sina egna barn som de själva blivit uppfostrade … Frukten av allt detta är ett ”kristet” folk utan kristendom, en ”kristendom” utan Jesus (kan man tänka sig något mera ”ljumt” och äckligt?), utan sanna lärjungar, utan Guds Ande och kraft. Är det verkligen så vi vill ha det? Knappast, men detta har varit vår ”strategi” alltför länge nu. Som man bäddar får man ligga, som det så sant heter. Det man sår får man skörda! Vi kan inte vänta oss härligt frälsta ungdomar som med brinnande hjärtan villigt och glatt tjänar Gud om det inte är sådana frön vi sått. Morotsfrön ger inte potatis, morotsfrön ger morötter!

Ljum & Likgiltig dör småningom och på begravningen talar prästen om hur fina människor dessa två var. Hyggliga medborgare. Trevliga människor. Snälla. Toleranta… Ingen påtalar lögnen som dessa två människor (och miljoner andra) lever i: ”Allt är okej!” Lagom-och-mittimellan-och-så-där-passligt-av-allt-är-bäst!”-filosofin tycks vara ganska utbredd. Allt är bara okej. Alla kommer till himlen. Och annat strunt begravningsgästerna kanske får höra från predikstolen. NÄR ska folk få höra sanningen? Ska någon NÅNGÅNG tala om den för dem? Eller skall vi fortsätta leva i den ljumma lögnen och stå ut med att Jesus faktiskt mår illa? Eller ska vi istället ändra vårt synsätt, vända om, och leva ett liv som ”behagar Gud”? (Rom 12:2)

Min point är denna: Vi är ett ”kristet” land. Vi har så mycket kunskap, äger flera biblar, går i kyrkan och skriftskola… men vi är inte pånyttfödda, frälsta och överlåtna lärjungar! Hur gick det så här??
I många ”fattiga” länder hör man om Jesus (får en klar och tydlig, utmanande biblisk undervisning) för kanske första gången i sitt liv, tar emot budskapet och blir en överlåten lärjunge, frälst och engagerad! Inte bara medlem i en kyrka eller delaktig i någon död ritual … utan kristen, pånyttfödd, Guds barn, lärjunge, frälst – och det på riktigt!!! ♥

Livet med Jesus – det nya, äkta överlåtna Kristuslivet – kan inte levas annat än passionerat och hängivet (det är klart vi alla har dåliga dagar ibland och är trötta osv., men det är en helt annan sak). Djävulen har kommit för att stjäla, slakta och döda, och för att så frön av otro och ljumhet, ointresse och likgiltighet i våra hjärtan, men ”JESUS HAR KOMMIT FÖR ATT VI SKA HA LIV, JA LIV I ÖVERFLÖD!!” (Joh 10:10). Jag vill uppmana oss alla att leva DET livet, bli heltända för Jesus, inte dra oss tillbaka och bli likgiltiga och ljumma! Bli heltänd för Jesus! ”Håll er brinnande i anden!” uppmanar oss Guds ord.

När du läser Bibeln, blir du då glad och inspirerad? Utmanad? Eller utmattad?? Tycker du att Bibeln är svår och tråkig, du kanske inte alls hör Gud tala? Du befinner dig just nu i en andlig öken då ingenting tycks fungera, allt är dött, Gud känns långt borta osv.? BE ATT DEN HELIGE ANDE ÖPPNAR DITT HJÄRTA så att du förstår vad Gud säger. Tillåt inte ljumhet i ditt liv! Be om Guds eld! Be om att få bli döpt, som bibeln säger, i helig Ande och eld. Kom Helige Ande!

Se till att du har olja i lampan, helig Ande i ditt liv. Utan honom kan vi ingenting göra! Då Jesus kommer tillbaka (och det gör han snart) är detta huvudfrågan: har vi Jesus i vårt liv? Har vi den helige Ande? (Mera om detta i ett annat inlägg). Viktiga frågor!

GÅ MED GUD – frimodigt och glatt!

Jesus älskar dig!!! Och hans kärlek till dig är allt annat än ljum!!

Annonser

Ett svar till “Vaccinerad och ljum?

  1. Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Nikodemos svarade: ”Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt… Joh 3

    16 Men eftersom vi vet att människan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus, så har också vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att vi skall stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och inte genom laggärningar. Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig. Gal

    Detta är dock inte liberalteologi. För med tron kommer gärningar. Men det viktigaste är tron. Det är tackvare den vi kan få evigt liv…

    Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. (Bergspredikan)

    Tyvärr är det så att inte allt för många kommer att hitta den rätta vägen. Det ser vi ju också i dagens samhälle. Men trots det skall vi ju nog ändå sprida det glada budskapet.

    Till sist vill uppmuntra var och en att läsa Bibeln. Tror att det är viktigt. Vi kristna sätter för lite tid på det idag(inklusive mig själv)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s