Värt att leva!?

Baby Joy

VÄRT ATT LEVA?

Jag vill beröra ett ämne som engagerar mig och samtidigt gör mig uppriktigt ledsen och bedrövad. Jag är inte ute efter att skuldbelägga eller döma, men jag kan bara inte stå och se på och göra ingenting! Om det är sant att Gud har skapat dig och mig – livet är en gåva! – då är det också viktigt att vi litar på att Gud hjälper oss att ta hand om det livet. Det är värt att leva och det är värt att låta andra leva! Vi är skapta till Guds avbild. Vi är älskade och värdefulla i Guds ögon. Vårt liv har betydelse. Gud älskar oss! ”Du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig, Gud, för att jag är så underbart skapad. Benen i min kropp var inte osynliga för dig när jag formades i det fördolda. Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster…” (Ps 139:13-16). Gud har en plan för vårt liv. ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig!” (Jeremia 1:5). Guds tankar för oss är ”fridens tankar för att ge oss en framtid och ett hopp.” (Jer 29:11).

Jag vill uppmuntra dig som funderar på abort att föda ditt barn. Jag vet att det finns extrema fall där abort verkar vara det enda rätta alternativet, och du har säkert en orsak varför du funderar på att inte behålla barnet. Karriär, tid, pengar, omständigheter, ålder med flera orsaker. ”Det var inte meningen att bli så här! ”säger någon. ”Allt var ett enda stort misstag, det handlade bara om en kvälls grej!” Ett gott råd till dig: Ha inte sex om du inte är beredd på konsekvenserna! Om du är gravid, behåll ditt barn! Barn är en Guds gåva. (Ps 127:3). Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp, hon har sina rättigheter, ja, men vi får vi inte glömma bort barnets rättigheter. Barn har rätt att finnas till, barn i alla åldrar, födda som ofödda. Vi har inte rätt att bestämma över livet! Det skulle ju vara att ta Guds plats. Jesus sa: ”Låt barnen komma, hindra dem inte!” Barn är viktiga för Gud. Låt dem leva. Låt dem få växa upp, bli starka, framgångsrika, lyckliga medborgare, glada, kreativa, till välsignelse för många! Vad du än gör, ta inte livet av dem!!

Jag vill uppmuntra läkare, barnmorskor och sjukskötare att vägra verkställa aborter…  Gör vad ni kan för att rädda liv, det ni är kallade att göra. Många inom sjukvården har sökt sig till just det yrket av idealistiska motiv, och så tvingas de ta liv i stället för att rädda liv. Det uppstår outhärdliga samvetsproblem. Många barnmorskor kämpar med de här frågorna, men vågar inte säga ifrån. För en tid sedan talade jag med en barnmorska som bekräftade detta. Hon sa: ”Det behövs någon nu som börjar ifrågasätta och säga ifrån!” 

OBS: I Finland cirkulerar det faktiskt just nu ett upprop om att få till stånd en lag som ger sjukhuspersonal rätt att vägra utföra abort pga av samvetsskäl och personlig övertygelse. Gå in och skriv på adressen! http://www.adressit.com/hoitohenkilokunnalle_omantunnonvapaus

Alltför ofta får vi läsa och höra om brutala mord. Det blir utdragna rättegångar och hela processen är i full gång. Personen som gjort sig skyldig till detta vidriga brott döms till flera års fängelse. Det jag verkligen inte förstår är hur samma myndigheter som dömer en person till fängelsestraff för mord, stiftar lagar som godkänner att tiotusentals oskyldiga, försvarslösa små barn i mammors magar varje år mördas brutalt! Mammas mage som skulle vara den tryggaste platsen i hela universum! ”Under rekordåret 1973 genomfördes drygt 23 300 aborter i Finland. Under de senaste 40 åren har antalet aborter bara en gång, 1995, varit mindre än tiotusen.” (Statistik från Institutet för Hälsa och Välfärd). Hur kan vi blunda för dessa fakta och låta vidrigheterna fortsätta?! Något tal om straff är det förstås aldrig frågan om! Varför skulle det vara det? Man har tvärtom faktiskt lagen på sin sida då man tar livet av de små ofödda! Man har slagit fast att ett barn inte är värt någonting före ett visst antal veckor. Man bestämmer helt kallt att ta livet av ungen. ”Det är okej! Om ni inte vill behålla barnet, kom in nästa vecka så fixar vi det!” I stället för att uppmuntra föräldrarna att behålla barnet erbjuder man alltså dödshjälp! Jesus talar allvarligt om att våldföra sig på barn i Matteusevangeliet 18:6-10. Han varnar oss och säger: ”Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små …” Jesus ord i Johannesevangeliet 10:10 säger något om vad det handlar om: ”Tjuven – djävulen – kommer bara för att stjäla och slakta och döda. Jag har kommit för att de ska ha liv, ja liv i överflöd!” (Joh.10:10). Ska vi inte låta livet segra? Jag vill utmana oss alla och säga: Våga göra det som är rätt och ha rent hjärta inför Gud!

Om man godkänner abort på foster är väl nästa steg att slå ihjäl nyfödda barn, handikappade, oönskade?! Det är i alla fall vad etikexperterna Alberto Giubilini och Francesca Minerva vid Oxforduniversitetet önskar och rekommenderar. (Journal of Medical Ethics). ”Nyfödda barn har ingen större rätt att leva än ett foster. Det är ingen skillnad på att döda det nyfödda barnet och att göra abort.” I artikeln skriver Giubilini och Minerva att ”det finns skäl att ifrågasätta det olagliga i att slå ihjäl nyfödda barn.” Och vidare: ”Man ska vara en ’person’ för att ha moralisk rätt att leva. En ’person’ är en människa som är i stånd att uppfatta sin egen existens som ett värde i sig. Vad vi kallar ’efter födsel-abort’ bör tillåtas i alla de fall där abort normalt är tillåtet, också om barnet inte är handikappat.” Dessa experter är tyvärr inte ensamma om att tänka så här. Det finns många som går i deras fotspår och delar deras totalt vidriga, brutala och sjuka åsikter. Vi som inte gör det, vi måste reagera – nu! ”Jag kan inte hindra fåglarna från att flyga över mitt huvud. Men jag kan hindra dem från att bygga bo i mitt hår.” (Luther)

Alla känner till dödandet på de små fostren. Problemet är inte att vi inte vet om vad som pågår. Problemet är att vi inte gör något åt saken, vilket i sin tur är en följd av att vi inte bryr oss! Hur kan vi blunda för fakta och låta vidrigheterna fortsätta? Finns det ingen av dem som har makten och beslutar om lagar och förordningar i vårt land som vågar stiga fram? Det är många ansvariga – massmedia, läkare, sjukhusinstanser, abortkliniker, abortpillerproducenter – men de huvudansvariga är politikerna och lagstiftarna. Det andliga och moraliska tillståndet i landet beror mycket på hur vi kristna engagerar oss eller låter bli. Kan vi tiga då vi ser orättvisorna, barnamorden? Skulle vi inte vara salt och ljus, stå i ”gapet” för de mest utsatta? ”Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom?” (1 Joh 3:17)

Det är viktigt att påpeka att det finns förlåtelse för dem som ångrar sin synd och vill börja om på nytt. Förlåtelsen gäller oss alla, inklusive läkare och sjukhuspersonal. Den som har varit med om en abort känner ofta skuld och skam, kanske hatar sig själv för vad hon har gjort. Hon känner oerhörd smärta och sorg, ett stort tomrum inom sig. Hon längtar efter det barn hon en gång väntade men aldrig fick. Vart ska hon gå med sin ångest? Vem kan förstå hennes situation? Gud förstår. Han vet allt och han kan hjälpa. Han är faktiskt den enda som kan. Han förlåter, helar och upprättar. Han ger nytt liv och nytt hopp. Vi kan tryggt lämna livet i Guds händer. Han älskar oss!

Jesus kom för att ta oss ur mörkret och föra oss in i sitt underbara ljus. Tar vi emot hans hjälp? Lyssnar vi på hans råd? Hans ord, bibeln, står över alla lagar och paragrafer. Vi måste lyda Gud mer än människor, lyda Guds bud ”Du ska inte döda!” mer än människors bud ”Det är okej att döda små barn!”. Gud utmanar oss och säger: ”Rädda dem som släpas till döden och drag dig inte undan dem som stapplar till avrättningsplatsen. Om du säger: ’Vi visste det inte’, skulle inte han som prövar hjärtan märka det, skulle inte han som vakar över din själ veta det? Han skall belöna var och en efter hans gärningar.” (Ordspr 24:11-12)

Jesus tar barnen i famnen, kramar om dem och säger till oss vuxna: ”Den som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han tar emot mig.”

One response to “Värt att leva!?

Kommentera

