I Mästarens verkstad

Krukmakarmästare

Jag höll på att avsluta en allvarlig och kritisk (dömande skulle några påstå) text om en del ruttna saker som är på gång – skulle bara finjustera en del och sen publicera inlägget här på min blogg – då Gud knuffade mig av stolen och satte mig på drejskivan istället. – What!? Jo, det var precis vad som hände. Jag fick tänka om. Inte så att de sakerna som jag tänkte beröra inte var viktiga, men Gud ville tydligen säga något helt annat än det jag tänkte säga – iaf just nu. Allt har sin tid.

Jag har lärt mig en del under dessa dagar, och kanske formats en del – till det bättre får man hoppas. Att läggas på operationsbordet, formas på drejskivan för att bli ett bättre lerkärl… sådant kan ta ont. Men det är det värt! Den som tuktas av pappa Gud är i goda, kärleksfulla händer. Och resultatet är bättre än det var tidigare, vackrare och mera användbart… En ”lerklump” har talat. Ugh! (Äsch, nu låter det som om jag har blivit en bättre människa, nu har jag helt förvandlats, jag är felfri…. men det var ju inte så jag menade!)

Drejskivan

Jag delar här några tankar som kommit till mig under ”bearbetningen”. Gud är inte färdig med mig ännu, långt ifrån. Han kommer helt säkert att flera gånger ha orsak att knåda och klämma och forma mig … Detta är inte första, och knappast heller sista gången jag ligger på drejskivan. Bra att komma ihåg att vi är i Mästarens händer. Gud omsluter oss på alla sidor. Bäst att låta sig formas av honom. Han vet vad han gör…

Så vad har jag då lärt mig … eller rättare sagt: Vad är det Gud håller på att lära mig?

1. DET HANDLAR INTE OM MIG OCH MITT i första hand. Filipperbrevet 2:3-5 ”Var inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras. Var så till sinnes som Jesus Kristus var.”  Vers 7: ”Jesus utgav sig själv, avstod från allt och antog en tjänares gestalt…” Wow! Har jag ödmjukat mig på det viset att jag avstått från allt och börjat tjäna andra människor, börjat tänka på andra mer än mig själv? Jag har nog en bit att gå ännu … en tid kvar på drejskivan innan jag är färdig…

2. DET HANDLAR OM ATT LÄGGA HANDEN PÅ MUNNEN ifall du (som jag ibland) ”varit dåraktig och upphöjt dig själv eller tänkt onda tankar… (Ordspråksboken 30:32). Kanske jag talat för mycket, för ofta, slängt ur mig än det ena än det andra, predikat för döva öron, tröttat ut lyssnarna, varit för hård och dömande? Att tala har sin tid och att tiga har sin tid… Kanske någon saknat mina skriverier här på bloggen (har haft en paus, jag har ju legat på drejskivan!), medan andra tycker att det bara är skönt att jag hållit tyst ett tag? … Jag har ju också satt ribban högt för mig själv. Jag vill inte bara babbla på utan jag vill verkligen komma med något från Guds hjärta. Säger inte att jag alltid lyckas, men jag försöker … Därför satte väl Gud mig på drejskivan också, för att forma mig, få mig mera i samklang med sin vilja och plan. Kanske detta jag just nu skriver är viktigt för någon att höra, att jag också är svag och rädd och osäker och gör fel ibland. ”Kraften fullkomnas i svaghet” säger ju Paulus. ”När jag är svag då är jag stark.” (2 Kor 12:9-10)

3. DET HANDLAR OM ATT INTE ANPASSA SIG TILL DEN HÄR VÄRLDEN (Rom 12:2), inte följa världsliga system och tankegångar, onda andars läror. (Första Tim 4.1). Sen är det ett absolut måste att:

4. ”LÅT ER FÖRVANDLAS GENOM SINNETS FÖRNYELSE …”  Det är här, i vårt sinne,  som den verkliga striden utspelas, tro mig, jag vet av egen erfarenhet!  ”… SÅ ATT NI KAN PRÖVA VAD SOM ÄR GUDS VILJA, DET SOM ÄR GOTT OCH FULLKOMLIGT OCH SOM BEHAGAR HONOM…”   Visst vill vi ju alla veta Guds vilja, eller hur? Det är också möjligt, men inte utan att först sluta anpassa sig till världen och innan vi förnyat vårt sinne, vårt sätt att tänka. Sedan kan allt hända! (Kommer att återkomma till detta med att höra/inte höra Guds röst i ett senare inlägg…)

5. DET HANDLAR OM ATT VÅGA BE FÖLJANDE: ”Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar. Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen” (Psaltaren 139:23-24)  Att be är farligt – man kan förändras!

Vill vi verkligen följa Jesus, gäller ”regeln” i Markusevangeliet 8:34-36. (Vad har den som ligger på drejskivan som en lerklump egentligen för annat val?!) : ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, med den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull, han skall rädda det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? …”

Keramik..

6. DEN ÄR STÖRST SOM TJÄNAR MEST … En ”regel” som ju låter konstig, men tänk efter en gång till. Det handlar ju inte om att tjäna pengar! Jesus säger i Matt 23:11-12 ”Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare. Var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”

En bra början till att bli bättre på att tjäna andra är att ligga en tid på drejskivan och låta Guds Mästarhand göra vad som behövs, krama ur allt högmod, täppa igen sprickorna och få in lite mera ödmjukhet … Då kanske kärlet småningom blir till vad det var tänkt att vara… OBS: Var inte rädd om du hamnar i ugnen en tid. Tro inte att Gud har övergett dig då du kommer i svårigheter eller hamnar i den ”heta ugnen”. Varje steg är viktigt för att göra dig till den du ska vara. En krukmakarmästare lämnar ingenting åt slumpen. Fast du från början var en klump är du sannerligen ingen slump! Gud har skapat dig och gjort dig precis sådan han vill att du ska vara – om du sedan är en ”blomkruka”, en ”soppskål” eller ”tekanna”. GUD ÄLSKAR DIG!

Keramika

Lycka till med att våga följa JESUS och lyssna till HONOM, våga låta dig förvandlas och förnyas, släppa taget och ge över kontrollen åt Gud, låta Honom forma dig, tjäna andra människor, vara till välsignelse…

”Och låt oss ha blicken fäst vid JESUS, trons upphovsman och fullkomnare, som i stället för den glädje som låg framför honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron. Tänk på honom som måste uthärda sådan fiendskap från syndare, annars tröttnar ni och förlorar modet.” (Hebréerbrevet 12:2-3)

”… Gud gör det till vårt verkliga bästa, för att vi skall få del av hans helighet. För stunden tycks ingen tuktan vara till glädje utan till sorg, men för den som fostrats genom tuktan ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt.” (Hebr. 12:10-11)

JESUS ÖDMJUKADE SIG och ”blev lydig ända till döden. DÄRFÖR har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud Fadern till ära, att JESUS KRISTUS ÄR HERREN!” (Filipperbrevet 2:8-11) Amen.

Annonser

Ett svar till “I Mästarens verkstad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s