Att följa Jesus = ”mista” sitt liv. Eller?

PKJK_Att_folja_Jesus_Webbanner_081010-01

”Mista sitt liv”. Det kanske låter drastiskt, det vill väl ingen göra – mista sitt liv!?? Låter bedrövligt, men det är det absolut inte! Brutalt? Nja. Detta är egentligen det bästa som kan hända! ”Va!? Nä, vad dillar han om nu igen då?! Har han gått och blivit helt galen!!?!”

Okej, låt mig förklara. Jag gör det genom att samtidigt lite ”gå igenom” aktuella händelser sedan sist jag skrev ett blogginlägg (det var en tid sen!). Hoppas du orkar läsa till slut.

* Sann kristendom och sant lärjungaskap handlar om att vara ”… korsfäst med Kristus. Nu lever inte längre jag utan Kristus lever i mig! Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig.” (Galaterbrevet 2:19-20) Det gamla är förbi, något nytt har kommit, jag är en ny skapelse i Kristus Jesus, pånyttfödd, jag har tagit emot Jesus i mitt hjärta, jag är ett Guds barn (se Joh 1:12). I dopet har jag begravt min gamla människa och uppstått till evigt liv. Jag lever det eviga livet här och nu. Med Gud. Kristus i mig.

Not ashamed 2

* Jesus säger i Markusevangeliet 8:34-38: ”Om någon vill följa mig skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.” Och han fortsätter: ”Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det (!) men DEN SOM MISTER SITT LIV FÖR MIN OCH FÖR EVANGELIETS SKULL, HAN SKALL RÄDDA DET!” Hörde du? Den som vill rädda sitt liv skall mista det! Och den som mister sitt liv skall rädda det! Jesus fortsätter: ”Vad hjälper det en människa att hon vinner hela världen men förlorar sin själ?” (Aha, det är alltså det det handlar om!) ”Vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?” Och sen varnar Jesus oss för konsekvenserna av att inte tro på och lyda honom. Allvarliga ord: ”Den som skäms för mig och mina ord i detta trolösa och syndiga släkte (vi hör väl inte dit, du och jag?!) för honom skall också jag skämmas då jag kommer i min Faders härlighet med de heliga änglarna.”

Det finns alltså en risk att vi drar oss undan, börjar kompromissa, att vi skäms för Jesus och hans ord (!?) och att vi förnekar honom inför människorna?! Det vill vi väl inte göra? Nej, Gud, bevare oss! Vi bekänner hellre högt hans namn, vi är frimodiga vittnen, vi skäms inte för honom – kungars Kung – och vi ”mister” gärna vårt liv (går motströms och lyder Gud mer än människor) för hans och för evangeliets skull, och på det sättet räddar vårt liv. Vi är inte så måna om att ”rädda” vårt liv (anseende, rykten, vad skall folk tycka, ära och berömmelse, pengar och position osv.) så att vi förlorar vårt liv på kuppen! Nej, för ”Den som vill rädda sitt liv skall mista det!” sa Jesus. Han är mån om oss, att vi inte ska gå förlorade, inte ”förlora vår själ!” (vers 36). Vi vill inte förlora vår själ, eller hur? Inte gå evigt förlorade! Absolut inte!

Follow Jesus ...

* OBS: Att följa Jesus och stå upp för honom handlar alltså inte om att ”förlora” och ”mista” utan om att vinna!! ”Den som mister sitt liv…skall vinna det!” Vi kan lägga till: ”Sök först Guds rike så skall ni få allt det andra också!” (Alternativt: Sök allt det andra först och du mister alltihopa! Välj själv!)

* Vad har då detta med att följa JESUS för konsekvenser i vardagen? Bibeln säger: ”Så kommer alla som följer Jesus att förföljas”, ”…man kommer att hata er för min skull” osv., osv. Aposteln Paulus säger frimodigt: ”Jag skäms inte för evangeliet!” (detsamma säger jag!) ”Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror …”Amen.

* Det är tydligt att då man går med Jesus ”mister” man sitt liv. I många länder innebär det att följa Jesus svår förföljelse, helt konkret genom bl.a tortyr, mord och fängelse m.m… Vi kan i våra sammanhang ha erfarenhet av t.ex mobbning, utfrysning, en del vänner tar avstånd, kanske man inte fick jobbet man sökte för att man var kristen, kanske en del kunder inte kommer till din butik för att du har en klar kristen profil (= du talar öppet om Jesus och skäms inte för honom), man håller sig undan, undviker dig, vill inte låta sig påverkas. Tidningar vill inte publicera ens insändare, man ignoreras, texterna är för ”hätska” och man anklagas för ”påhopp” och för att ”såra människor” då man ju i själva verket kom med Guds ord, inte skämdes för Jesus och man talade sanning…, men nej, sådant vill man inte ha! Man kanske har bränt broarna på olika håll, ibland kanske t.o.m i kyrkorna (!), man är för radikal, ”obekväm” och ”stör ordningen i staden”, kanske något jobb som ”plötsligt” tar slut, du får ”sparken” av någon konstig anledning (för att du var för frimodig =inte skämdes för din tro på Gud?), kontakter på Facebook bryts, man får mail från personer som ”uppmuntrar” en att stänga sin blogg, sluta skriva, ta paus, gå ut i öknen, försvinna… osv osv. osv. (Tro mig, jag talar av egen erfarenhet). Bekanta reaktioner alltså! Det är bara att läsa bibeln och se. Och vad svarade lärjungarna då man befallde dem att hålla tyst? ”VI MÅSTE LYDA GUD MER ÄN MÄNNISKOR!” Att följa Jesus handlar om just detta. Kosta vad det kosta vill.

Befria de fågna

* I massmedia har vi i Finland helt nyligen fått ta del av en grym förföljelse av en kristen syster och förebedjare (som inte skäms för Jesus och hans ord). Man har slagit upp stora rubriker och kallat henne ”demonpredikant” osv. Kyrkor har stängts och folk är uppjagade. Men Guds rikes arbete går vidare. Det kan ingen stoppa! Otroligt att folk, t.o.m inom kyrkorna (!) blint ska lyssna på massmedias förvrängda och falska rubriker istället för att ta reda på fakta. Hade ”demonpredikanten” gått emot Guds ord hade det varit skäl att springa för livet och stänga kyrkorna, men nu … Nej, man fattar inte! Gud, förbarma dig!

* Ett annat ”hett stoff” i media den sista tiden har varit frimurarna. Det har skrivits i tidningar, avslöjanden om ”ritualer” och annat som pågår bakom de stängda dörrarna. Vi har kunnat se på TV och följa med i debatter. Nu senast (7.3) i Kyrkpressen. Man blir ju bara så bedrövad. De präster som är med i frimurarna borde skämmas, om någon. Gå ur detta elände genast! Fattar ni inte att ni går vilse och leder folk till skogs – milt sagt! Hallååå! Alla kan läsa på nätet, ta reda på vad frimurarna och andra ockulta och hemliga sällskap sysslar med. Ritualer, symboler, ceremonier och hemskheter. Nja, hemliga sällskap (t.ex Frimurarna, Odd fellow – och motsvarande för kvinnor, Rebecca – och Tempelriddarna…) är inget för en kristen att vara med i. Inget i alla fall för en äkta Jesu lärjunge, som vill FÖLJA JESUS och ”mista sitt liv för att rädda det!” Nej, gå ut ur era mörka klubbar och kom in i Guds ljus. Sluta med era ockulta lekar och ritualer som för er allt längre ner i mörker, bort från Gud!

Dark

I Vasa startades ”äntligen” en kurs för medium. Ett stort, positivt, uppslag i dagstidningen (gratis reklam!), så nu kan då folk lära sig hur man får kontakt med de döda. Jipppii! Allt är frid och fröjd. Men då vet man inte att man genom dessa ”seanser” och ”tekniker” luras in i andligt mörker, man kommer i kontakt med demoner. Ja, det är det det handlar om. På riktigt. Hela detta ”medium”-spektakel handlar om en sak: öppna sig för en ond andevärld. Inget att leka med! Jag säger det jag sagt förut i ett annat blogginlägg: ALL ANDLIGHET UTAN JESUS I CENTRUM ÄR VÄLDIGT FARLIG! Tänk på det och var klok och håll dig borta från onda andar och demoners läror (precis som bibeln säger): yoga, hemliga sällskap, new age, spiritism, horoskop, spåkvinnor, satansdyrkan, schamaner, medium osv. osv. Tänk på vad jag sa: Om inte Jesus är i centrum ska du hålla dig borta! (T.ex frimurarna påstår sig bygga på kristen grund. Ha! Inte en gång ens att Jesu namn nämns i ritualer och invigningsceremonier – hur skulle detta då kunna vara ett ”kristet sällskap” om Jesus inte är där?! Jag bara undrar. Och ”medium” som bara vill ”hjälpa” folk – ”också kristna är intresserade och kommer med på våra kurser”, säger man. ”Vi kan hjälpa där kanske prästen och psykologen inte kunnat hjälpa!” osv, osv. – hur skulle dessa yrbollar kunna åstadkomma något gott. De går djävulens ärenden, inget annat. Förstå det!

Läste annars i dagens tidning (9.3) om heavy metal-band som hyllar satan och hånar och hatar oss kristna. Muntert värre! Dessa vilsna människor vet inte vilka makter de leker med! Det skäms inte (det borde de!) och drar sig inte heller från att håna Gud och de kristna, ingenting är heligt, allt är bara död och mörker. Man mår illa och vrålar ut sin ilska och frustration och öppnar upp för demoner och elände, spyr galla över publiken i form av ockulta och perversa texter och ondska – och njuter av det! Vem annan månne njuter av att se dessa älskade, dyrbara människobarn gå så totalt vilse?  -”Vilse?, Hurså?! Nej, nej, nej, låt dem fortsätta, hahaha, de är heelt på rätt väg! hahahahaha!!”  Som sagt: Djävulen är ingen att leka med! Han vet att han är besegrad (Jesus vann seger på korset för mer än 2000 år sedan) och han vet att hans plats är i den brinnande sjön, han hör hemma i helvetet, där han och hans demoner kommer att plågas i all evighet. Så han – djävulen – gör nu allt han kan för att få med så många som möjligt. Bibeln varnar oss och säger: ”STÅ EMOT DJÄVULEN SÅ SKALL HAN FLY BORT FRÅN ER!” (Jak 4:7) Alternativt: Stå inte emot djävulen och han kommer inte att vika ifrån dig. Han kommer så gärna och hälsar på!

Alla människor är älskade och sökta av Gud, men så många har gått vilse i djungeln (inte bara dem jag nämnt här) och hittar inte ut därifrån, och är nu istället fångar under satans välde och kanske också hans redskap för att förstöra livet för Guds folk, i alla fall sätta käppar i hjulet för dem och oss (tänk bara på all förföljelse)…

* Framför allt är det alltså ett andligt motstånd att följa Jesus. Djävulen gör allt han kan för att stoppa oss, det är kamp inte mot kött och blod utan mot andemakter, se t.ex Efesierbrevet 6:10… och Jakob 4:7.  Sedan du blev en kristen och har kommit ut ur mörkret och – som bibeln säger – in i Guds ljus, sedan den dagen är du farlig för djävulen. Du är en soldat i Guds armé – och det vet djävulen. Han är rädd för dig, och han hatar dig och vill inte att du ska lyckas med ditt uppdrag! Men ge inte upp! Gå med Gud, han som har all makt, och som -obs – har gett DIG makt och ”auktoritet att trampa på ormar och skorpioner och stå emot Fiendens hela välde, och ingenting skall någonsin skada er!” (Luk 10:19)

Follow Jesus

* Visst finns det också otroliga ”fördelar” med att FÖLJA JESUS! Förlåtelse, helande, frälsning, evigt liv osv… Inte illa! Gud har lovat – som sagt – att han inte skall skämmas för oss om vi inte skäms för honom (Mark 8:38) och det är ju det viktigaste. Han har lovat att var med oss alla dagar, han har lovat att ge oss allt vad vi behöver. Han har gett oss sin helige Ande, ”Hjälparen”, som ska visa oss allt, påminna oss om allt som Jesus sagt, han skall föra oss in i hela sanningen, ge oss styrka och kraft. Gud har befallt oss att ”gå ut och göra alla folk till lärjungar” och han har sagt: ”predika mitt ord, be för sjuka, driv ut demoner, väck upp de döda… ge som gåva vad ni fått som gåva…” (Matt 10:8) Och sedan detta löfte igen: ”Jag har gett er auktoritet att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot Fiendens hela välde och ingenting skall nånsin skada er!”

Not ashamed 3

* Flera härliga löften att ta till sig. Jesus säger: ”Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert!” (Mark 11:24). Tugga på det löftet! Wow!  Och vidare: ”Ni är världens ljus, jordens salt, ni är kungar och präster och ett heligt folk, som skall förkunna Guds väldiga gärningar!” osv., osv., osv. Så visst har vi mera att vinna än att förlora på att följa Jesus! Tvekar du ännu vem du vill följa? Jag tvekar inte en sekund!!!! Kosta vad det kosta vill!

* Att välja ”rädda sitt liv”-tåget betyder att man bara har sig själv och sitt när man sedan anländer till ”slutstationen”. Allt man äger och har, allt man samlat, allt förlorar man, allt är borta. Själen är tom och död. Väljer man däremot ”mista sitt liv”-tåget får man, paradoxalt nog, när man kommer fram allt och ännu mera! Jag byggde inte mitt liv på MIG utan på klippan KRISTUS. Den klippan håller att stå på! Men byggde jag mitt liv på mig själv, på mig och mitt då byggde jag på sand och den grunden håller inte! Minsta lilla våg eller vind och -tjoff – allt är borta! Vilken miss att välja att ”rädda sitt liv” då man kunde ”mista” det och vinna allt!! Hellre ”korsfäst med Kristus”, hellre låta honom vara kapten på skutan, Herre i mitt liv, om det för mig till uppståndelse och evigt liv, än att ”vara kvar i livet”, vara min egen lyckas smed och kapten, herre på min lilla täppa och köra på grund, mista livet, förlora alltihopa – och det eviga livet med Gud!

Not ashamed

”… och det liv jag nu lever, det lever jag i tro på honom som har älskat mig och utgivit sig för mig!”

I am not ashamed of Jesus Christ!

TACK, JESUS – för allt!!

Mårten Streng

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s