Pussar, puckar och banditer

Ishockey 1

Kan inte låta bli att skriva några rader efter en omtumlande vecka då vi har fått följa med både VM i ishockey och Eurovisionen. Högt tempo. Proffsighet. Tabbar och missar. Men framför allt, heta känslor (både innanför och utanför rinken/scenen). Finland klarade sig si så där i båda tävlingarna. Det har pratats en hel del om både pussar och puckar och banditer, på kaféer, i skolor, på torget, i butiken, i telefon, på Facebook, i massmedia… Ingen har kunnat undgå händelserna. Vare sig man ville det eller inte vet vi nu ”allt” om pussandet och ”puckandet”. Banditerna då? Ja, dem ska jag också återkomma till.

I ishockey är det viktigt med fokus, styrka och skicklighet, men kanske framför allt taktik och samspel. Finland hade ett bra lag, de spelade fint tillsammans, men ”de individuella insatserna kunde förbättras”. Enligt chefstränaren Jalonen. Hur det än är med den saken, är det sant att Lejonen kämpade fint. Grattis till en bra turnering! Tyvärr ingen medalj denna gång. Men ”huvudsaken att man är med!” som man brukar säga. Och att man gör sitt bästa! Fast det är ju klart: OM MAN VILL VINNA GÄLLER DET ATT GÖRA MÅL.

Ishockey 2

Aposteln Paulus talar om tävlandet i Första Korintierbrevet 9:24-26: ”Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det. ALLA SOM TÄVLAR UNDERKASTAR SIG I ALLT hård träning … Jag löper alltså inte utan att ha MÅLET I SIKTE. Jag boxas inte likt en som slår i tomma luften…” Man kan tillägga: Jag viftar inte med klubban hur som helst, och jag äter inte upp pucken fast den påminner om lakrits!

Bibeln säger ytterligare: ”Den som tävlar blir inte krönt med segerkransen om han inte följer reglerna.” (2 Tim 2:5)

Det gäller alltså att hålla sig till reglerna om man ska vinna. Inte göra hur man vill. Det kan kosta en själv och laget/teamet dyrt. Och OM man misslyckades och inte fick den vinst man eftersträvade, är det viktigt att inte bara stolt slå sig för bröstet och spydigt utbrista ett ”jaha, det gick så här, folket fattar inte hur bra vi är och röstade galet. Vi gjorde allt rätt, vi ångrar ingenting!”

Om jag minns rätt konstaterade chefstränaren Jalonen efter förlusten mot Sverige helt sakligt och ödmjukt att ”jaa, Sverige var helt enkelt det bättre laget den här gången.”Och inte mera med det.

Eurovision 2013

Kaxighet kan vara bra, men går det över till högmod och omoget beteende i ”dålig-förlorar”-anda är det inte lyckligt. Säg som det är bara: vi gjorde vårt bästa, men det räckte inte. Andra var bättre. Och till nästa gång (livet fortsätter efter tävlingen): lär er av misstagen. Kör inte bara på: ”Det är 2013, jag kysser väl vem jag vill!” Jaha, det låter ju moget. I ishockey kunde det kanske låta så här: ”Arma puck som inte ville i mål. Otur. Vi kämpa och kämpa men de andra laget hade otroligt bra målvakt. Och våra skott kunde ha varit bättre. Nu gick det så här, vi ångrar inte att vi var med, men vi harmas över de misstag vi gjorde. Vi hade chanser. Nå, nästa år igen!” Inte skyller en bra förlorare på andra. ”Det var domarnas fel!” osv. då felet låg hos en själv. Eller :”Europa var inte moget för kyssen!” (Säger inte att någon i detta sammanhang överhuvudtaget är en förlorare, ni gjorde bra ifrån er allihopa!)

Pucken skall i mål, helst i motståndarnas. Och kyssen ska kyssas, mun mot mun – men inte mellan vem som helst! Och inte i ett provokativt syfte. Inte i alla fall om man representerar sitt land och folk (som, märk väl, röstade fram bidraget utan kyssen. Kyssen kom med efteråt. Hm, inte värst just, eller hur? Hela bidraget förvandlades plötsligt till en gay-låt. Hyvä Suomi??)

Det finns ”spelregler”. Pucken ska passas, slås med klubban, inte bollas med händerna av och ann. Det är reglerna. GUD har tänkt att man och kvinna skall älska varann innerligt och ömt – och kyssas, ingå äktenskap och ha sex (obs, i den ordningen) och föröka sig, skaffa barn. Inte man och man eller kvinna och kvinna. Så är det bara. Men åsikter finns det ju gått om, men nu handlar det inte överhuvudtaget om några åsikter, utan om hur GUD (himlens och jordens Skapare) har tänkt. Detta har jag skrivit tillräckligt om i tidigare inlägg. Se mitt blogginlägg:”Då SEX blev SJU-kt”.

Banditerna då? Vad har banditer alls med pussar och puckar att göra?!?

Bandit

Jag känner mig faktiskt lite som en ”bandit” i sammanhanget. (På bilden ser du mig som orakad, rökande het 35-åring!?). Den som läst mina inlägg på Facebook den senaste tiden vet vad jag talar om. Alla är inte glada över mina texter. Jag är enligt vissa en bandit (ingen har kallat mig just så, men det är känslorna. En tycker jag ”skriver som en 12-åring”, är en clown som ingen tar på allvar, en som ”sparkar vilt omkring sig som ett barn som ligger på butiksgolvet för han/hon inte får vad han/hon vill ha! ” Haha, måste bara ta med det här citatet, det var helt enkelt för bra för att vara sant!
Jag är enligt vissa en som dömer, förstör, retar upp osv. En riktig bandit alltså, det är jag det! En som rubbar cirklar (dumma mig) och rör om i grytorna (dumma, dumma mig) och stör friden, lämnar inte folk i fred! (dumma, dumma, DUMMA mig!)  Jag som inget hellre önskar än att hjälpa, utmana och uppmuntra, visa vad Bibeln säger, peka på JESUS som älskar oss, vill hela oss, förlåta, befria, ge oss nytt liv!  Men alla vill inte lyssna! Ja, så är det att gå med Gud. ”Vem tror du att du är riktigt!?” Ugh! The Jantelags-demon has spoken.

Egentligen är vi ju alla små ”banditer” i behov av hjälp och tröst från Gud. Vi har sår som bara HAN kan hela. Vi har alla syndat mot Gud och människor. Han förlåter oss och botar oss om vi kommer till honom. ”Om vi bekänner våra synder är Gud trofast och rättfärdig så att han förlåter oss alla synder och renar oss från all orättfärdighet.” (1 Joh 1:9)

Fri från röveri

Tankarna går till rövaren på korset, du minns han som hängde på ett kors bredvid Jesus och sa: ”Jesus tänk på mig då du kommer med ditt rike!” Och Jesus svarade rövaren: ”Jag säger dig: redan IDAG ska du vara med mig i Paradiset!” Rövaren blev fri, inte bara från röveri, utan från ett liv i synd och mörker. Jesus gav honom ett helt nytt liv. Total förvandling! Sådan är Jesus. ”Den som Sonen gör fri blir verkligen fri!” säger Jesus.

Om du gjort bort dig, du har missat, du har misslyckats, sårat någon, är själv sårad, du har syndat … då söker du hjälp, tröst. Eller hur? Om du alltså INSER att du syndat eller/och är sjuk. Annars söker du ju inte hjälp. Hänger du med? (Det gjorde rövaren som hängde(!) på korset 😉 Så länge det vi sysslar med (det må sen vara allt mellan himmel och jord) är okej enligt GUD, bara fortsätt med det du sysslar med. Var glad och frimodig! Gud har gett dig livet och alla goda gåvor. Lev livet! Gör du bort dig, missbrukar du gåvan Gud gett osv., finns det förlåtelse och en väg tillbaka. Ge ditt liv till Gud! Varje dag. Om och om igen.

Sen finns det ATTITYDER (tro mig, jag har hört en hel del bara under veckan som gått, alla jag retat upp genom att tala om vad BIBELN säger osv.), attityder som går helt emot allt vad GUD säger. Det finns ett UPPROR mot Gud och mot Guds ordning. JAG vet bäst. Jag gör väl som JAG vill, strunt i gubben Gud!! En sådan inställning är farlig och leder oss rakt i fördärvet (men lite i taget, steg för steg så vi knappt reagerar, tills vi plötsligt står där och gapar: ”Hur kom jag hit!?!”) Tänk bara om ishockeyspelarna plötsligt får för sig att göra sin egen grej, strunta i reglerna och taktiken som tränaren satt upp? Bara köra på – som det känns. ”Hallå, det är ju 2013, jag gör som jag vill”-attidyden. Resultatet är kaos. På samma sätt går det om vi struntar i Gud och hans ”regler”. Hans ”regler”, hans ord, är till för att skydda oss, göra oss lyckliga, inte för att göra livet surt för oss.

Hjärta..

En flicka skrev nyligen till mig och sa att hon länge varit troende och att hon har sex med pojkvännen ”…och inte har Gud dömt mig för det, han älskar oss oavsett vad vi gör! 🙂 Gud blir ju inte sur eller besvikna på oss bara för det, han älskar oss no matter what!”  Det är just den här sortens okunskap, missförstånd och flummig tro som är så utspridd. ”Skulle Gud har sagt?” som djävulen viskade i Evas öra i Edens lustgård. Samma är det idag. Han lurar och bedrar. ”Det är okej med homosexualitet, ni älskar ju varann – och Gud är Käärlek, klart han står bakom ert förhållande. Kom igen, det är 2013!”
En annan tjej avslutar sitt brev med: ”…Den gud du predikar om, ser han verkligen kärlek (mellan kvinna och kvinna) som en synd är han inte en gud jag vill följa.” Djävulen vet precis vilka strängar han ska spela på. Han får t.o.m unga, fina människor att låta tron på gud (Gud?) hänga på om han, GUD, tillåter den förbjudna relationen eller inte. ”Om gud (Gud?) inte accepterar det jag gör och inte vill att jag fortsätter, ja, då sticker jag! JAG tänker inte ändra mig!” MIN åsikt och MINA behov går alltså före GUDS. Så är det i många fall. Och många lämnar Gud av just den orsaken: man fick inte leva som man ville! Se t.ex Johannesevangeliet 6:66 (intressanta siffror i sammanhanget). Vill man inte vara min vän efter allt det jag skriver (fast jag håller mig till Guds ord) kan man sticka om man vill (inget jag önskar förstås). Det är okej, men GÖR INTE DET MISSTAGET ATT DU STICKER FRÅN GUD och gör som man gjorde i Joh 6:66. Jag ber dig!

Djungel 3

SÅÅ många unga går vilse i den här djungeln, och det är inte minst pga att kyrkans ledare inte själva lever i ljuset, inte visar vägen utan flummar bort Guds ord (inte bara på det sexuella området!) Grrr. Och så är han där den där skitstöveln, Satan, och gör allt han kan för att (precis som det alltid varit) ”stjäla, slakta och döda” medan ”JESUS HAR KOMMIT FÖR ATT GE LIV, JA, LIV I ÖVERFLÖD!” (Joh 10:10). Död eller liv? Det är bara att välja.

OBS: Det finns räddning för alla som omvänder sig, bekänner sina misstag och sin synd och kommer till Jesus. Han står med ÖPPNA ARMAR och tar emot dig då du kommer. Om du kommer. Han tvingar dig inte. Men du är HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN upp i Guds famn, in i hans gemenskap! Det förutsätter förstås att du först inser ditt BEHOV av Gud och låter honom hjälpa dig, forma dig, hela och frälsa dig, ge dig ett helt nytt liv! Ok?

 Djungel 2

Sedan kan livet börja på allvar – det liv Gud har längtat efter att ge dig hela tiden. Det liv han skapat dig att leva, ett liv i överflöd – i gemenskap med honom och i hans kraft och glädje. Men att följa Jesus har sitt pris. Är du beredd att låta honom ta över rodret? Vågar du?

Vi har ett pris som väntar, vi som ”har kämpat den goda kampen, har fullbordat loppet, har bevarat tron.” (2 Tim 4:7) Tänk att få stå på prispallarnas Prispall i Himlen en gång och ta emot Segerkrans, Guldmedalj och Krona på huvudet – kungar och drottningar som vi är – och höra jublet av miljardtals och åter miljardtals änglar! ”Välkommen hem!!”

welcome home

”…låt oss lägga bort allt som tynger, och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp vi har framför oss. Låt oss ha blicken fäst vid Jesus… Tänk på honom…, annars tröttnar ni och förlorar modet.” (Hebr 12:1-3)
”Jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Jesus Kristus.” (Fil 3:13-14).
”Kämpa trons goda kamp, sök vinna det eviga livet som du blev kallad till …” (1 Tim 6:12)
”Salig är den som håller ut i prövningen, ty när han har bestått sitt prov skall han få livets krona, som Gud har lovat den som älskar honom.” (Jak 1:12)
”…Var trogen intill döden , så skall jag ge dig livets krona.” (Upp 2:10)
”Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona.” (3:11)

love

GOD BLESS!!!

Annonser

7 svar till “Pussar, puckar och banditer

  1. Det är så viktigt att det finns någon som rakryggad står för vad Bibeln säger om dehär ämnen, och det gör du! Mycket bra!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s