Barn hör ihop med Jesus! -Del 1

Jesus o barnen 5

BARN HÖR IHOP MED JESUS!

Det här inlägget skall föreställa ett positivt inlägg. Jag vill ta barnen i försvar. Det är liksom hela grejen med det hela. Barnen är viktigast, dem som Jesus kallar ”de olärda och små”. (Luk 10:21). Det viktigaste är inte vad vissa ”visa och kloka” vuxna tänker och tycker. Jag vill, precis som i de tidigare inläggen där ”barnens rättigheter” tas upp (se ”Värt att leva?!” och ”Vem bryr sig!?”) ha barnens bästa för ögonen och tänka på vad Gud säger i sitt ord, vad HAN tycker, hur HAN ser på saken. Guds syn på barnen är väldigt tydlig genom hela bibeln, så där borde det inte vara några problem med olika ”åsikter”.

Jag läser Guds ord, Bibeln, och vill gärna tala om vad som är på Guds hjärta. Mina egna ”åsikter” är jag inte så viktig med. Jag kan ju ha fel, man behöver inte hålla med mig. Men så länge jag går med Gud och håller mig till hans ord, ska ni lyssna. Ok?

Hela mitt vuxna liv har jag på olika sätt och i de mest olika sammanhang, jobbat med och för barnen (och jag lär väl fortsätta med det så länge jag lever!) och det är ju bara hur roligt som helst! Som en mamma nyligen skrev: ”Mårten! Tack för din insats på Barnkonferensen! Du var mycket uppskattad av alla barn och deras föräldrar! Och av mig och min lilltös! Du är makalöst fantastisk med barn! Imponerad är jag!”  Tack! Men jag tycker ju bara i min tur att det är JESUS som är så super-duper fantastisk och god som låter mig få jobba med de allra bästa: barnen. Tack! Och tack för all kraft, inspiration, humor och glädje! All ära till Dig! (Läs mera om alla mina äventyr och roligheter i min bok ”Titta, jag flyger!” En finsk översättning av boken kommer i höst. Kolla ”More 10 Productions” så hittar du flera produktioner!)

   DSCN3291

Jag har alltså en hel massa glada upplevelser med barn, alltför många för att rymmas med här! Jag får helt enkelt lov att skriva ett helt skilt inlägg om mötet med dessa kloka, roliga, fantasifulla skapelser – barnen som hör ihop med Jesus. (Det var också min hustrus goda råd: ”Det här blir för långt! Du måste dela upp texten i två delar.” Hon är klok, min hustru!) Ett möte nyligen med barnen måste jag ändå få berätta. Vi lekte och skojade på gården. Den ena tjejen såg upp mot mig och sa förtjust: ”Du är gullig som en chiwawa!” Den andra tyckte däremot att jag var ”gullig som en bulldogg!” Ja, vad tycker du? Det är bara att välja! 🙂

Jag vet att jantelag-styrda människor inte gillar att jag skriver ”positivt” om mig själv, men det struntar jag i. Äran går 100% till Gud! Så därför tar jag ännu en berättelse (bara för att reta jantelags-demonen!). Detta kom idag. En pappa skriver: ”En liten lägerdeltagare kom hem på kvällen två timmar efter sovdags men var sprudlande sprallig. ”Mårten är så rolig, det är därför jag är så glad”, sa hon medan hon hoppade på en hög med kuddar på golvet.”  🙂  Jag blir rörd till tårar. Hade just en andlig kamp och GUD visste att jag behövde uppmuntran. Och det fick jag. Tack, Jesus! Och tack för barnen!

Håller jag barnmöte, barnsamlingar, kalas, musikprogram, gör jag inspelningar eller böcker, har jag sång-, cirkus- eller clownföreställningar, eller som idag, ”showtime” på sommarfest, är det alltid med Jesus och barnen i centrum. (Glad att också jag får vara med!) Barn tror spontant och naturligt på Jesus, och det ska vi uppmuntra, bygga vidare på. De barn som inte tror har antagligen lärt sig det av äldre barn eller vuxna. Vi ska ta tillbaka det djävulen stulit. Ok? Barn hör ihop med Jesus! Punkt.

Det är för att jag är så engagerad i barn och unga som jag nu också skriver detta blogginlägg. Jag kan inte hålla tyst. Jag vill, precis som Jesus, ställa mig bakom barnen. Är han på de svagas sida vill jag också vara det.

Jesus var väldigt viktig med att betona att barn är viktiga i Guds rike. Det är det jag också vill betona, både i detta inlägg och senare och hela tiden och överallt.

Mission 3

Jesus sa: ”Låt barnen komma till mig, hindra dem inte!” Jag tvivlar inte en sekund på Guds syn på barnen. ”Jag såg dig redan då du var ett foster…”, ”Barn är en Guds gåva”, ”Bli som barnen, annars kommer ni inte till himlen!” osv.osv.osv.

Bibeln är full med budskap som handlar om barnen, barnens roll i Guds rike, Guds syn på barnen, ”som pilar in en hjältes hand””himmelriket tillhör barnen”, ”Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små…, deras änglar i himlen ser alltid min himmelske Faders ansikte”, ”Jag tackar dig, Fader, att du har uppenbarat detta för de olärda och små…” osv.osv. osv…

Barn hör intimt ihop med Jesus. ”Låt barnen komma till mig …”

Barnvälsignelse 2

Och nu till ett känsligt ämne: NÖDDOP.

Du har kanske hört detta förut, att ”nöddop” är nödvändigt för de små barnen som ligger på dödsbädden och inte är döpta. Annars! Annars vadå?? Jo, annars kommer de inte till himlen! Jo, det är sant, så här tror en hel del kristna.

Som en tröst till dem som funderar vill jag först bara säga: Alla små, oskyldiga barn kommer till himlen då de dör. Inklusive alla ofödda, aborterade foster. (Om arbort: se mina blogginlägg ”Värt att leva?!” och ”Vem bryr sig!?”) Det handlar inte om att vara nöddöpt eller inte!

För en tid sedan skrev jag en insändare om detta i Vasabladet. Och det uppstod en liten debatt om barndopet på min Facebook-sida. Många fler än de som vågat höra av sig är upprörda och arga. Jag vet, för detta med barn och dop och frälsning och alltihopa är en ”het potatis”, i alla fall i det lutherska Finland… Och jag kan delvis förstå de upprörda känslorna. Vi är  ”uppfostrade” i olika ”kulturer” och vi har fått olika undervisning och ”tolkar” bibelns budskap lite olika (hur är detta möjligt då bibeln är så klar??). Vi är troende som alla älskar Gud, vill följa och lyda honom. Så varför är vi inte överens?

Okej, vi kan ha olika uppfattning och se saker och ting ur olika synvinklar – och förstås skall vi respektera varandra. Men det som är fullständigt obegripligt för mig är att kristna människor (kanske framför allt teologer och ”förståsigpåare”) envist håller fast vid att små, odöpta bebisar inte kommer till himlen då de dör. ”De är ju inte döpta!!” säger man. Jag tror alla de som är ”låsta” i denna felaktiga uppfattning borde läsa boken ”Himlen finns på riktigt” där Todd och Sonja Burpos son Colton besöker himlen och får träffa sin äldre syster han aldrig träffat förut. Hon dog nämligen i ett missfall… Att ofödda och aborterade foster eller ”odöpta” barn inte skulle komma till himlen! Ha!

I Psalm 139 kan vi bl.a läsa om att Gud ser oss innan vi ens är formade och färdiga. Han har en plan för vårt liv. Hans tankar för oss är framtid och hopp. (Jer 29:11). Detta säger väl något om hur Gud ser på situationen. De barn som Gud redan känner, har en relation till, kommer direkt till honom om de av någon orsak dör i förtid. Här behövs inga goda gärningar, inga ceremonier, inga dop. Inte förrän vi börjat synda, gör illa och går emot Gud. Då behöver vi sannerligen ångra oss, be om förlåtelse, omvända oss, ta emot Jesus i våra hjärtan och låta döpa oss, för att få evigt liv.

Barn tillhör Guds rike! Guds rike tillhör barnen. Det behövs inget ”frälsande nöddop”.

Barnvälsignelse 1

Varifrån kommer dessa vilsna idéer att om babyn inte är döpt kommer hon/han inte till himlen?! En oskyldig baby som inte ännu lärt sig om ont och gott? Talet om att barn måste ”nöddöpas” för att få en plats i himlen är rena struntpratet. Grym teologi helt enkelt! ”Nöddop” har inget stöd i bibeln. Fast det finns ju en hel del människor som hittar ”bevis” i bibeln för den ”teologin”, vilket jag har väldigt svårt att förstå. Jag hittar inte ett endaste bibelställe där ”nöddop” praktiseras i Bibeln. Inte ett enda! Jag har bett en luthersk präst att ge mig ett exempel – ett räcker! – men han har inte hört av sig. Inte så konstigt, för han hittar inget exempel, inget bibelställe som ger stöd för ”nöddopet”! Hittar han, är jag villig att ompröva min åsikt.

Vad är problemet? Tar någon faktiskt illa upp av att Gud är så barmhärtig och god att han frälser de små barnen utan att de först döpts? Faller deras teologi ihop som ett korthus ifall det kommer fram att ”nöddopet” var till ingen nytta? Tradition och teologi framom Guds kärlek, vishet och barmhärtighet? Det gäller att se GUDS HJÄRTA istället för att stirra sig blind på teologin. Detta ”krav” på nöddop skapar bara stress och ångest hos dem som inte vet bättre och skräms nu till att tro att nöddop är nödvändigt för att deras barn ska ha en chans. (suck!)

Att påstå att en liten baby måste ”nöddöpas” för att försäkra sig om en plats i himlen är som sagt en helt korkad idé, vem den än kommer ifrån. Bibeln är full av exempel där barnen lyfts fram, ”bevis” på att Gud är för barnen, inte emot dem. Hans famn är öppen för de små – speciellt för dem och för oss som omvänder oss och, som Jesus säger, ”blir som barnen.”

Jag svarade en teolog på Facebook följande: ”Jag sa att detta, att ‘förvägra’ de små en plats i Guds rike om de inte är nöddöpta, är en grym teologi. Och det håller jag fast vid. Det ÄR en grym teologi. Ett tankesätt som nog går tvärtemot vad Gud säger – faktiskt. ”Nöddop” har inte stöd i bibeln, inte i Jesu synsätt, ingenstans i bibeln. Vi kan tycka olika om dopet så där allmänt (barndop eller troendedop osv.) men hur i all världen kan vi inte vara överens om att de små, dödssjuka stackars barnen inte behöver snabbt, snabbt nöddöpas innan de dör, annars!!! ??? Nej, det är nog bara jag som är trög i huvudet och inte fattar!?

Jesus o barnen 2

Jag tycker Matt 18:1-5 säger det mesta som behöver sägas i detta sammanhang: Jesus frågade: ”Vem är störst i himmelriket?” (märk: himmelriket). ”Då kallade han till sig ett barn” (knappast döpt då ännu!) ”och sade: ‘Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. Den som ödmjukar sig som detta barn, han är den största i himmelriket” (barnet som alltså inte var döpt utan  bara ett ”vanligt” barn som hängde med i skaran, sprang omkring där Jesus rörde sig, satt i hans famn… Jesus tog helt förgivet att Guds rike tillhör barnen, inget ”krav” på dop i detta sammanhang, inget ”hördu, grabben, är du döpt? Jaså, inte! Då får du snabbt springa hem och döpa dig, kom sedan tillbaka så jag kan fortsätta ha dig som förebild!”) ”Han är störst i himmelriket.” sa Jesus. ”Och den som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han tar emot mig!”

En av de mest fantastiska exempel på Jesus direkta och generösa inställning ser vi i hans attityd gentemot rövaren på korset. Vad hade han för chanser att stiga ner och döpa sig och gå i skriftskola osv.? Det enda han behövde göra för att bli frälst var ett ärligt ”Jesus, tänk på mig!” Då var det klart. ”Idag ska du vara med mig i paradiset!” sa Jesus. Idag. Inte ”sen då du gjort det här och det där!” Idag. Nu.
Wow, jag beundrar Jesus för hans direkta och konkreta kärlek till de utsatta och ensamma! Precis på samma sätt som hans inställning alltid har varit och alltid kommer att vara gentemot de allra minsta: barnen. Tack, Jesus!

Mission 7

Och på tal om den 8-åriga flickan som misshandlades till döds (en av många otäcka mord vi hört om nyligen). Igen har jag så svårt att fatta ”hårdheten” i vissa tankemönster och ”teologier”. Ska vi inte se som Jesus ser, känna vad han känner, älska som han, utgå från HANS hjärta och inte från vår lilla ”utbildade” hjärna!? Hur kan någon våga påstå att denna lilla flicka inte skulle vara hos Jesus nu? Hallåå, hon var bara 8 år, led och dog helt oskyldig!

Jag är fast övertygad om att ett barn som lider och dör inte drabbas av någon dom. Det enda som drabbar sådana små, oskyldiga barn är Guds medlidande, nåd och barmhärtighet. Och på tal om små bebisar: Barn som inte har syndat behöver inte något dop, och inte heller omvända sig. Gud tar hand om dem, frälser dem på grund av sin ofattbara KÄRLEK till dem, oskyldiga, små barn! Hallååå! Vakna nån!

”‘Se, i synd är jag född!’ säger Kung David. Det är DU som inte fattar, Mårten! ‘I synd är jag född! Och i synd blev jag till i min moders liv!” (Ps 51:7) ”Alltså är också bebisarna syndare!”, skriver någon.  Jaså. Jag tror man har missförstått detta bibelställe. Det är ju så att David var i svår syndanöd och såg inget gott i sig själv, han ”förbannade” sitt eget liv. I den situationen ser han ingen utväg, inget hopp, bara synd och död. ”I synd är jag född” betyder inte att de små bebisarna är syndare. David talar ju här om sig sig själv och sin egen bedrövliga situation. Äkta syndanöd! ”I synd är jag född”, måste ses i ljuset av Davids ånger o syndanöd!! Det är ju så man känner, ”i mig bor inget gott”, då man syndat och gjort fel. En baby har inte kommit så ”långt” på sin vandring ännu. Men då han/hon är där är hon/han också tvungen att krypa till korset!

Jesus tar hand om de små som inte ännu fattar något, inte har syndat. Vi som har syndat behöver ta emot Jesus och bekänna vår synd och så – vips – är vi rena, i kraft av Jesu blod! Alltihop är Guds nåd! ”Av nåd är ni frälsta genom tron (mera om detta senare), inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen ska berömma sig.” (Ef 2:8-9). Tack, Jesus!!

Jesus o barnen 3

Jag vill som sagt försvara de allra minsta. Följande bibelställe säger allt med tanke på dem som lider (t.ex de aborterade fostren, döende bebisar och barn som befinner sig i situationer som den 8-åriga flickan vi nämnde, mfl.).

”Han skall rädda den fattige som ropar och den betryckte och den som ingen hjälpare har (tänk på alla lidande!) Han skall vara mild mot den svage och fattige, och frälsa de fattigas själar. Från förtryck och våld skall han återlösa deras själ, och deras blod är dyrbart i hans ögon.” (Ps 72:12-14) Läs en gång till!

Sådan är Gud.

Så visst, jag tror att alla oskyldiga lidande små barn kommer direkt till Gud. Ingen/inget kan ändra den uppfattningen. Jo, Gud förstås, men han håller nog med mig! Det är ju förstås tvärtom: det är jag som håller med HONOM!

Fatta hur stor och barmhärtig Gud är!! Han är ALLTID på de svagares sida! Bibeln är full av exempel. 

Jesus varnar oss och uttalar ”domsord” över dem som ”förleder en av dessa små som tror på mig…” (Jag påstår absolut inte att någon här gör sig skyldig till sådant!) och avslutar med att påminna oss: ”Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske Faders ansikte.” (Matt 18:6,10) Wow! Det här bibelstället säger väl ändå något om barnens ställning inför Gud!

Jesus o barnen 1

Nu ska jag lyda min hustrus goda råd och sätta punkt. Jag återkommer med mera tankar (om bl.a barn, tro, dop osv.) en annan gång. ”Barn hör ihop med Jesus – del 2” på kommande.

Ha det bra tills dess!

Alla små barn har en plats i Guds famn.
Barn hör ihop med Jesus!

Alla som vänder om och ”blir som barnen”
har en plats i Guds famn!
Barn hör ihop med Jesus!
Vi  hör ihop med Jesus!
Alla vi som tror.

Jesus o barnen 4

Annonser

2 svar till “Barn hör ihop med Jesus! -Del 1

  1. Härligt, Mårten! Jag är lika övertygad som du, att barnen hör ihop med Jesus, för det säger Guds ord! Och att den lilla 8-åringen är hos Jesus ❤
    Tack Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s