BRINNANDE AKTUELLT!

När kungen kommer 4

BRINNANDE AKTUELLT

Det här budskapet är alltför viktigt för att inte skriva om – på nytt!  (”Som på Noas tid”, 2012). Jag känner mig manad att igen påminna om detta.

Vi lever i de sista tiderna (finns många tecken som tyder på det) och ett tredje världskrig knackar på? Hur det än är med den saken; konflikterna i Mellanöstern, och speciellt nu i Syrien  (och Ryssland 2014) och allt runt omkring, gör ju att det känns otryggt. Hur ska det gå? Världens topp-politiker och beslutsfattare med Putin och Obama i spetsen (”Bomba Syrien/Bomba inte Syrien”) har hätska dagar och veckor framför sig. Hur tänker man besluta? Vad blir konsekvenserna? Många håller andan. ”Hur ska det gå?” (Ryssland/Ukraina-krisen är toppaktuell nu 2014)

Endast Gud vet ”hur det skall gå”. Krig och oroligheter, katastrofer och tilltagande andligt mörker osv. är kännetecknande för De Sista Tiderna vi nu lever i. Så inget ”konstigt” med det. Bibeln säger att så kommer att ske i de yttersta tiderna. (Matt 24:6-7) Men vi behöver inte vara rädda – inte om vi är Jesu lärjungar och förtröstar på Gud. Han är vårt beskydd! Vi får helt lita på att Gud fortfarande har ”all makt i himlen och på jorden…” (Matt 28:18) Vi lämnar våra liv och vår planet i Guds händer.

———

Jag gör inte anspråk på att veta allt. Jag är en enkel människa, och gör bara så gott jag kan för att belysa ett brinnande aktuellt ämne. Bibelns ord är det som gäller. Bibelns budskap om de yttersta tiderna och Jesu återkomst är alltför viktigt för att hålla tyst om. Och det finns MYCKET att säga i ämnet. Här ryms förstås bara en bråkdel av allt som finns att säga. Läs själv Bibeln. Ta reda på sanningen i Guds ord. Inga hemligheter, Guds ord är tillgängligt för alla, både stora och små. Synd bara att de svåra bibelställena, de som känns jobbiga och obekväma och inte passar in i vår rationella västerländska humanism, inte ofta lyfts fram ens i kristen undervisning i våra kyrkor och samfund. Jesu återkomst är en av de viktigaste budskapen i Bibeln! Och varningarna till dem som vägrar lyssna och inte vill omvända sig är också många. Ord och inga visor. ”Se till att ni inte avvisar honom som talar!”… säger Gud.  Ta Jesus på allvar – med glädje!

Jesus kommer snart! Är du redo? ”Jeesus tulee pian! Oletko valmis?” Den ”slogan” har vi sett på stolpar längs vägarna och på klistermärken och pins och hört ropas ut i årtionden. För döva öron? Knappast är det så många som tagit budskapet på allvar. Ännu färre gör det år 2013. Men det borde vi absolut göra! Så det inte går som på Noas tid!

Jesus is coming 1

Det talas mycket om jordens undergång. I katastrof-filmer och i böcker, i tidningsspalter osv. får vi höra om domedagen och världens undergång… Tyvärr är det så att de flesta – nästintill alla – utsagor och ”profetior” bara är spekulationer och rena rama smörjan. Endast bibelns ord är tillförlitligt till 100 procent.

Ta t.ex  MAYAINDIANERNAS kalender som för något år sedan berättade att jordens undergång sker 21.12 2012. Och ingenting hände.
Enligt en artikel i Vasabladet kring julen 2012 ”upphör mayaindianernas kalender, vilket många tolkar som ett tecken på världens slut… Sannolikheten att detta ska ske är lika med noll… Jordens undergång har förutspåtts tusentals gånger sedan romarrikets dagar, utan att något har hänt…”

”Många tycks ta alltihop på blodigt allvar” (och det är ju bra i och för sig, men nu talar vi om fantasier, falska profetior och struntprat, inte om GUDS ORD…)  ”I USA har konstruktionen av underjordiska skyddsrum tagit fart under året och rymdstyrelsen Nasa har fått tusentals brev från oroliga människor som vill veta vad de skall göra. En kvinna frågade förtvivlat om hon borde ta livet av sig. Det har inte hjälpt panikslagna människor att forskare påpekat att talet om en enda mayakalender är fel.” Och det vet ni nu, med facit i hand: Mayakalendern hade fel. Något annat alternativ fanns inte. Men tänk hur folk kan jaga upp sig över sånt här! Om de i stället skulle ta och läsa sin bibel lite noggrannare.

Det är Gud vi skall lyssna till och rådfråga, inte i panik söka egna lösningar och hamna fast i spekulationer och struntprat. Det kommer en domens dag, jorden kommer att gå under, det är sant och helt i enlighet med Bibeln – och han ger oss ”en ny himmel och en ny jord” (Upp 21:1) – men ALLT är i Guds händer, han har full koll, och allt sker precis som han bestämt. Bara Fadern, ingen annan, vet när domens dag är här. ATT den kommer är klart. Därför är det viktigt att lyssna till Gud, hålla sig nära Jesus. Endast med honom är vi säkra.

I alla tider har människor undrat över jordens undergång, kanske inspirerade av syndafloden på Noas tid?… Vbl: ”Det finns inbyggt i de flesta kulturer ett tänkande som går ut på att vi har syndat och ska straffas.” Hur som helst har människan ett behov av att ta reda på och veta hur det ligger till. T.ex vilsna hjärnor i sekten Jehovas Vittnen har, ”efter noggranna studier av den heliga skrift (hör och häpna!), förutspått världens undergång minst sju gånger, 1874, 1914, 1918, 1920, 1925, 1941 och 1975.”  Så dem ska vi inte ta på allvar, inte i frågan om Jesu återkomst och domedagen/världens undergång och inte i andra frågor heller – villolärare som de faktiskt är.

Långt tidigare har kristna auktoriteter, inklusive två påvar, ”vid flera tillfällen varje århundrade, från 700-talet fram till 1500-talet, förutspått det definitiva slutet…” I modern tid finns det otaliga exempel på dårfinkar och ”profeter” som lurat folk att tro på jordens undergång och dragit andra med sig i fördärvet, självmord och annat helt onödigt. Stackars människor!
Utan Gud går vi totalt vilse i dessa och andra frågor!

Tecken på Jesus återkomst. Matt 24:3  ”När ska detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?” frågade lärjungarna. Och Jesus börjar med att svara: ”SE TILL ATT INGEN BEDRAR ER. Många falska messiasgestalter och falska profeter kommer att träda fram…och leda er vilse.” (Mark 13:22)  Sen berättar Jesus att det kommer att bli krig och elände, hungersnöd och jordbävningar, folk skall resa sig varann och rike mot rike, och så uppmanar han oss att ”inte bli skrämda, sådant måste komma, men detta är inte slutet … Ni kommer att misshandlas och dödas, bli hatade för mitt namns skull…  Kärleken kommer att svalna hos de flesta…” ”Men”, uppmanar Jesus, ”ni skall predika evangelium i hela världen… sedan skall slutet komma.” Matt 24:6-14.  Så det är väl det också jag just nu sysslar med, eller hur, predikar evangelium? Det glada nyheterna i ett nötskal finns att läsa i Joh 3:16.

Barn lovsång

Jesus kommer!

Jesus kommer tillbaka till jorden på samma sätt han for upp till himlen. Så står det i Apg 1:9-11.

”Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända bort i väster, så skall Människosonens ankomst vara…” Matt 24:27… ”Då skall människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet…” v. 30…. I Markus 13.24-26 säger Jesus att ”solen skall förmörkas, och månen skall inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet …”   Lukas 21.28 : ”Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning…”

Vi fortsätter i Matt 24:35-39”Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. Men om den dagen eller stunden vet ingen något, inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. TY SOM DET VAR I NOAS DAGAR, så skall det vara vid Människosonens återkomst. Som människorna levde dagarna före floden, de åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag Noa gick in i arken, OCH DE VISSTE INGENTING, FÖRRÄN FLODEN KOM OCH RYKTE BORT DEM ALLA.”…
”De visste ingenting…”
Hade ingen berättat?? Jo, men folket ville inte lyssna, precis som det är idag – så skall Människosonens ankomst vara…. ” Som på Noas dagar.

”De visste ingenting förrän floden kom och ryckte bort dem alla…” (Matt 24:39)
De här orden har tagit tag i mig! ”De visste ingenting!”  För att JAG inte sagt nåt?? Grymma saker! Det ska väl inte bero på mig att folk går evigt förlorade!! Herre, hjälp mig att fatta detta. Befria mig från likgiltighet och ljumhet, ointresse för andras eviga väl och ve! Ge mig KÄRLEK till människorna. Ge mig NÖD för de som går förlorade utan dig, Herre. Ge mig VISHET och MOD att göra vad jag kan för att varna folk och rädda så många som möjligt, få så många som möjligt med i ”båten”. Innan det är för sent!  ”…floden kom o ryckte bort dem alla.”  Herre, hjälp oss!

Luk 21:34 :  ”Men akta er för att berusa er och dricka er fulla och låta era hjärtan tyngas av det dagliga livets omsorger, så att den dagen plötsligt kommer över er…”  Matt 24: 42-44 : ”Var därför vaksamma, ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer… Var beredda, ty en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen…” Jag bara citerar Jesus egna ord. Wow, vilket budskap!! Det här borde vi alla ta till oss. På allvar – innan det är för sent!

”Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: ‘Fred och trygghet!’, då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni lever inte i mörker så att den dagen kan överraska er som en tjuv. Ni är alla ljusets barn och dagens barn… Låt oss hålla oss vakna och nyktra…”
(1 Tessalonikerbrevet 5:1-11)

Olja i lampan?
Om vi fortsätter i kap 25 i Matteusevangeliet berättas det om de tio jungfrurna. Detta är en varning för oss att inte slå oss till ro, bli slappa och slöa inför Jesu återkomst. Fem kloka och fem okloka jungfrur. Till vilken grupp hör du och jag, till dem som nog har verktygen, lampan, kanske tro på Gud så där passligt som alla andra, eller är vi bland dem som har allt detta men också det allra viktigaste, olja i lampan, den Helige Ande?? Oljan skall skaffas nu, inte sen då det är för sent… Se vers 7-13. Utan Guds helige Ande – oljan – funkar det inte! OBS: Många kristna tror allt är okej, men saknar olja i lampan! Inte du väl??   Joh 15:5

Jesus returns 2

”Vaka därför (gör er klara, var redo), för ni vet inte vilken dag eller timme han kommer!”, avslutar Jesus i Matt 25:13.

Somliga säger slappt att ”nja, inte kommer Jesus som han lovat (djävulen lurar oss och säger: ”jo, jo, han kommer nog, men inte är det bråttom alls… ta det lugnt bara, du har lååång tid på dig, oroa dig inte!”).

”HUR GÅR DET MED LÖFTET OM HANS ÅTERKOMST?”, hånade man Petrus och lärjungarna på Bibelns tid, 2 Petr 3:3. Samma hån finns idag. Hån mot Gud och hans ord och löften, mot hans plan, och mot hans lärjungar … Men Herren håller sina löften! I 2 Petr kap 3 står det i vers 6-7:  ”I vatten och i kraft av Hans ord dränktes den dåtida världen (syndafloden på Noas tid) och gick under. Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda…”  Så dagen kommer fast det dröjer, Gud har inte svikit sitt löfte! ”HERREN DRÖJER INTE MED ATT UPPFYLLA SITT LÖFTE, SÅ SOM EN DEL MENAR. NEJ, HAN HAR TÅLAMOD MED ER, EFTERSOM HAN INTE VILL ATT NÅGON SKALL GÅ FÖRLORAD UTAN ATT ALLA SKALL FÅ TID ATT OMVÄNDA SIG!” v. 9 . Herren har tålamod med oss, han ger oss tid att omvända oss, han väntar, ger oss ännu mera tid, nådatid… men en dag är det slut.
Så bestäm dig redan idag att ta emot Jesus i ditt hjärta. Utan honom är vi hopplöst förlorade! ”Så älskade GUD världen att han gav sin enfödde Son, för att den som tror på Honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv! Joh 3:16.

Jesus är vår enda räddning! Jesus är den LIVBOJ Gud kastar ut till oss. Lika liten chans som folket på Noas tid hade att klara sig utan båt, lika liten är vår chans att klara oss utan JESUS. Och samma dom som drabbade folket på Noas tid, drabbar oss om vi inte omvänder oss. Så länge det finns tid, ta emot Guds hjälp. Jag ber dig! Precis som Noa varnade folket, bönade och bad. Fast han kunde ju inte tvinga någon. Folket valde själv. Det får du och jag också lov att göra.

Fattiga barn 2

När Jesus kommer tillbaka kommer han tydligt att ta de svaga i försvar. Gud är på de svagas och plågades sida – alla gånger. Och han straffar dem som gör illa och inte vill veta av Gud. Se t.ex 2 Tess 1:6-10  ”Gud är rättfärdig, han straffar dem med lidande som plågat er och ger er som blir plågade lindring tillsammans med oss. Och det sker när HERREN JESUS KOMMER TILLBAKA och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld (inte i vatten som på Noas tid, utan i eld) och straffar dem som inte ville veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium. (”Inte ville veta av Gud” och inte lyder Jesus!?!  Inte hör väl DU till en av dem!? Låt i så fall varna dig!!) Dessa skall bli straffade med evigt fördärv, bort från Herrens ansikte och hans härlighet och makt, när han kommer för att förhärligas i sina heliga och väcka förundran hos alla dem som tror …” (2 Tess 1:6-10).  Jo, du läste helt rätt. Detta är allvarligt. Se till att du hör till dem som vill veta av Gud och lyder vår Herre Jesu evangelium!   

Bibeln säger att Jesus kommer för att hämta hem oss som tror på honom. De andra ligger illa till. Ja, jag vet, detta är tufft och hårt, men det måste ju sägas. Förlåt om jag på något vis uttrycker mig dåligt, men Guds eget ord ber jag inte om ursäkt för. Och det är Guds ord jag citerar. Jag böjer mig för Gud och hyllar Jesus som min Kung och Frälsare.  ”Detta är min son, den Älskade!”, sa Gud om Jesus inför allt folket. ”LYSSNA TILL HONOM!” –  honom som Gud ”upphöjt över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn ALLA KNÄN SKALL BÖJA SIG, I HIMLEN OCH PÅ JORDEN OCH UNDER JORDEN, OCH ALLA TUNGOR BEKÄNNA, GUD FADERN TILL ÄRA, ATT JESUS KRISTUS ÄR HERRE!”  Fil 2:9-11

Jesus returns 1

Herrens dag kommer. Är du redo?

”Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till. Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan vi väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst …. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte.” 2 Petr 3:10-13

TIDEN ÄR NÄRA! ”Se, jag kommer snart!”, säger Jesus, ”och har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden … JA, JAG KOMMER SNART.”

”Amen, kom Herre, Jesus!”  (Upp 22:10-21)

————–

SLUTORD:

Se till att du är frälst, att du välkomnat Jesus i ditt liv … innan det är för sent!! Jag menar, någon måste ju säga detta! Det är allvarligt att dö och gå in i evigheten utan att ha Jesus i hjärtat. Har du accepterat Jesus som din Herre och Frälsare kan du vara trygg. Du har ingenting att frukta!

Frågan lyder alltså:  Har du väkomnat Jesus i ditt hjärta, sagt ja till honom? Om inte, är du inte redo för hans återkomst. GÖR DIG REDO! Säg ditt ”ja” till Kung Jesus redan idag, så att du sedan är redo för hans ankomst. Detta är väldigt, väldigt viktigt! Finns inget viktigare beslut du behöver ta!

”Åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla dem som tror på hans namn.” (Joh 1:12).

”Så älskade Gud världen (dig och mig) att han utgav sin enfödde Son (Jesus), för att alla som tror på honom INTE SKA GÅ FÖRLORADE (hamna i helvetet) utan ha EVIGT LIV (med Gud i himlen).” Joh 3:16

Du är väl på rätt väg? Jag bara frågar – och bryr mig verkligen!

Annonser

Ett svar till “BRINNANDE AKTUELLT!

  1. ”Må vi alla hava olja uti våra lampor då, att vi må när Jesus kommer in uti hans rike gå. /…/ Må ej världen oss bedåra, må ej synden ta oss fatt, att vår lön ej bliver döden och vår framtid evig natt”… ”Det gäller att vara beredd, inte att vara rädd”, sa en präst jag känner en gång i en predikan om det här ämnet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s