”Noah” – bara en film!?

Noah 1
”NOAH” – bara en film, inget att mera bry sig om, eller?

Har nyligen sett filmen ”NOAH”. Kom hem med blandade känslor. Bra film på många sätt. Bra gjord. En av de bättre jag sett i 3D-format. Hade hört mycket negativt om filmen så jag hade inte så höga förväntningar. Blev dels positivt överraskad. Men jag är irriterad på att det hittats på saker och ting som det inte står NÅGOT om i bibeln. (En del påhittade konflikter och osakligheter, allt för att få storyn spännande?). Det är väl därför man fritt kokat ihop ett och annat för att den riktiga bibelberättelsen om Noa inte utlämnar allt i detalj. Fritt fram för spekulation. Men om man ens hade lämnat bort ”fantasi-figurer” som stenjättarna (gör att folk överhuvudtaget inte tar storyn på allvar, allt är bara fantasy?!) och hållit sig till det som klart står skrivet! Nåja, det är bara en film. Vi tar allt med en nypa salt. Eller?

”NOAH” är oberoende mera än bara en film. Berättelsen har något väldigt viktigt att säga oss (oberoende hur regissören har behandlat berättelsen och dels förstört den? Men som en vän just skrev till mig: ”Senaste sommar hörde jag en intervju med filmskaparen. Han sade sig vara en djupt troende man som ser som sin kallelse att göra Bibeln känd på bred front. Att vara troende och göra film för Hollywood och vara kristen är ganska tufft. Coolt men hårt. Som du, Mårten, sa (på Facebook), sägs det ju egentligen ytterst lite om Noah, så man är väl på gott och ont fri att skriva mellan raderna. Uppfattade att regissören  såg som sin främsta uppgift att göra Bibeln känd & intressant, skapa diskussion, göra det lätt för troende att ta Bibeln till samtal med icke-troende. Och det verkar han ju ha lyckats med! …”

Som film kan vi kanske ta berättelsen med en nypa salt (i alla fall inte svälja allt!), men som bibelberättelse och historisk fakta och med tanke på framtiden (se längre fram) handlar det om något mycket viktigt som vi också idag, 2014, måste ta på stort allvar. Bäst att låta varna sig.

Noah 2
Filmens Noa
 hade missförstått en del grejer (men var lydig uppdraget, som han uppfattade det). Detta var en miss i filmen, och Noa blev till slut något av en ”bad guy” (nobody’s perfect!), och Skaparen som givit uppdraget likaså?? En klumpig vändning!  Man kände inte igen Noa längre, tappade respekt för honom? Regissören kanske bara ville visa på Noas mänskliga sida, men djupast sätt blev det ju gudsmannen Noa som fick stryk. Hade han blivit ”galen”?!  Och Gud (namnet Gud nämndes inte en endaste gång, man talade konsekvent om ”Skaparen”), var en hänsynslös, elak ”gud” som ville döda ALLA människor, inklusive de åtta utvalda i arken (+ en fiende – en regissörmiss till – som hade smugit sig in för att ta livet av Noa och lura med en av Noas söner i uppdraget. Påhittat och klumpigt!) Den som inte känner Gud eller inte läst bibeln vet ju inte vad han ska tro! ”Vilken kärlekslös Gud som dränker folk! Att han inte hjälper dem då de skriker och våndas!!” , t.o.m ännu på arkens väggar och tak då båten far iväg, men nix, ingen släpps in!! (Man ser ingen, men hör rop och skrik…)…

BÄST ATT KUNNA SIN BIBEL och läsa vad där står (fast det ju inte omnämns så många detaljer om just Noa-dramat, så det är fritt fram att koka ihop en story och hitta på eget!), men visst tycker jag ändå att filmen var BÄTTRE än än väntat! Men som sagt, som i de flesta ”veklighetsbaserade” filmer, ALLT är inte sant. Men mycket är det.
Och som min vän skrev: Målet är att göra bibeln känd och intressant och skapa diskussion. (Muslimska länder har dock bojkottat filmen efter som man inte får avbilda en profet. Vatikanen har av andra orsaker bannlyst filmen. Man anser t.ex att ”historien är färgad av ekologi och new age.” (dagen.se) Nåja. Säkert är det många som gillar filmen och är intresserade att veta mera. Vi får be att Gud ska tala till människor – trots de där ”missarna” jag och andra påtalat. För Gud är allting möjligt.)

Noah 5
MOTTOT I FILMEN
(som jag ser det) ÄR: ”Uppdraget måste gå före begäret”. Det sa Noa till sin son i ett kritiskt ögonblick. Det handlar om att fokusera på uppdraget. Det handlar om att VÄLJA! Det handlar om vad Gud säger och att hans uppdrag till oss är viktigare än våra själviska känslor och våra tyckanden och våra ”begär” efter det ena och det andra osv.  Här beundrar jag Noa och andra gudsmän oerhört. Jag vill också vara sådan! GUDS ORD är det vi i första hand ska hålla oss till och lyda – OBEROENDE om folk förstår oss eller inte (kallar oss galna eller inte)! Noa hade det inte lätt heller, det har ingen av oss som på allvar vill lyssna vad Gud säger och lyda, kosta vad det kosta vill!

Så här hade filmen en VIKTIG poäng (fast jag tycker man borde ha fått fram att Noa i verkligheten nog hörde Guds röst och inte bara såg drömmar. Gud talade tydligt till Noa. Han var klar med vad Gud ville – och Guds vilja var nog INTE, som Noa missuppfattade honom, att NOLL människor skulle överleva! Att liksom bara djuren var de som inte vara onda och skulle leva i den nya världen (överleva floden). Enligt bibeln var det ju de facto åtta personer som kom med i arken… (Noa, hans fru och deras tre söner med hustrur, varav bara – obs – en av sönerna hade hustru… Varför man inte följer Bibeln ens på en sådan punkt utan hittar på egen version, där bl.a en blivande hustru blir kvar på jorden, dödad, till sonens förtvivlan, fattar jag inte. ”Hon var ju god!” utbrister sonen hysteriskt. Regissören spelade på denna sträng – sonens ilska osv. –  ganska ordentligt, tappade fokus på det som egentligen hände/inte hände. Nåja, film är film, där kan allting hända!), … inklusive alla djur, som skulle räddas. Noa säger i filmen att ”alla är ju onda!” (alltså skall Gud förgöra alla!), men han ”glömde” väl – eller var det bara regissören som glömde? – att Gud ju inte sagt så!

Så här står det i Guds ord: ”Och Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. Då ångrade Herren att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. Herren sade: ‘Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem.’ MEN NOA HADE FUNNIT NÅD INFÖR HERREN. (1 Mos 6:5-8)… ”Jorden blev alltmer fördärvad inför Gud och full av våld…alla människor levde i fördärv på jorden. Då sade Gud: ‘Jag har beslutat att förgöra alla levande varelser…” (1 Mos 6:11-13) Och sen befaller Gud Noa att bygga arken. Gud ville rädda Noa och hans familj, de enda rättfärdiga på jorden. ”Men med dig, Noa, vill jag upprätta mitt förbund. Du ska gå in i arken med dina söner, din hustru och dina sonhustrur.’… Och Noa gjorde så. Han gjorde i allt som Gud hade befallt honom. (1 Mos 6:18,22)… Floden kom och hela jorden, ”alla levande varelser på jordens yta utplånades…. Bara Noa och de som var med honom i arken räddades.” (1 Mos 7:23)  Sedan var det som verkligen hände inte direkt en ”söndagsskoleversion”. Verkligheten var grym och svår att förstå. Men Gud gör vad han gör och han gör ALLTID det rätta. Vi behöver inte fatta.

Noah 3
Vi går vidare.
”NOAH” handlar om mycket mer än om bara Noa och floden…

Jesus tar upp berättelsen om Noa när han talar om de sista tiderna och hans återkomst.
Bibelns budskap om de yttersta tiderna och Jesu återkomst är alltför viktigt för att hålla tyst om.  Jesu återkomst är en av de viktigaste budskapen i Bibeln!  Och varningarna till dem som vägrar lyssna och inte vill omvända sig är också många. Ord och inga visor. ”Se till att ni inte avvisar honom som talar!”… säger Gud.

Jag har redan skrivit om Jesu återkomst i olika inlägg (Värt att bli påmind om och om igen!), se t.ex ”Som på Noas tid”, ”Brinnande aktuellt”, Advent handlar om Jesu återkomst”, ”Facebook, Bloggen, Noa och jag!”) så den som vill kan gärna läsa mera där.

Den som direkt vill gå till bibeln och läsa om Jesu återkomst och vad Noa har med saken att göra, läs t.ex MATTEUSEVANGELIET kap 24, speciellt verserna 29-42. I verserna 37-39 står det så här: ”Som det var i Noas dagar, skall det vara vid Människosonens (Jesu) återkomst. Som människorna levde dagarna före floden, de åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag Noa gick in i arken, OCH DE VISSTE INGENTING, FÖRRÄN FLODEN KOM OCH RYKTE BORT DEM ALLA (de visste ingenting, hade ingen berättat?? Jo, men folket ville inte lyssna, precis som det är idag) – så skall Människosonens ankomst vara.”

Herren håller sina löften! I 2 Petr kap 3 står det i vers 6-7: ”I vatten och i kraft av Hans ord dränktes den dåtida världen (syndafloden på Noas tid) och gick under. Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda…” Så dagen kommer fast det dröjer, Gud har inte svikit sitt löfte! ”HERREN DRÖJER INTE MED ATT UPPFYLLA SITT LÖFTE, SÅ SOM EN DEL MENAR. NEJ, HAN HAR TÅLAMOD MED ER, EFTERSOM HAN INTE VILL ATT NÅGON SKALL GÅ FÖRLORAD UTAN ATT ALLA SKALL FÅ TID ATT OMVÄNDA SIG!” v. 9 . Herren har tålamod med oss, han ger oss tid att omvända oss, han väntar, ger oss ännu mera tid, nådatid… men en dag är det slut. Så bestäm dig redan idag att ta emot Jesus i ditt hjärta. Utan honom är vi hopplöst förlorade. ”Så älskade GUD världen att han gav sin enfödde Son, för att den som tror på Honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv!” (Joh 3:16)

Noah 4
Jesus är vår enda räddning!
Jesus är den LIVBOJ Gud kastar ut till oss. Lika liten chans som folket på Noas tid hade att klara sig utan båt, lika liten är vår chans att klara oss utan JESUS. Och samma dom som drabbade folket på Noas tid, drabbar oss om vi inte omvänder oss. Så länge det finns tid, ta emot Guds hjälp. Jag ber. Men jag kan ju – precis som Noa – inte tvinga någon. Folk får chansen, väljer själv om de vill gå med Gud eller inte…  Bibeln är klar på den här punkten. Läs pånytt t.ex Joh 3:16 och 2 Petr 3:9!

———

Varför håller jag på med min blogg? Varför skriver jag än en gång om Jesu återkomst och vill varna folk från att gå vilse? Jag tror ”mottot” jag talade om i början också gäller mig och alla som på allvar vill följa Gud (har alltför många gånger insett det för att tro något annat) : ”Uppdraget – att lyssna på Gud och lyda honom, tala ut hans ord – måste  gå före begäret (att följa ytliga känslor, folks åsikter osv. ”Lyda Gud mer än människor!”)

Varför slutar jag inte med mina allvarliga texter? Kan jag inte hålla tyst? Svar: Nej. Min bibel säger att om jag inte varnar människorna då jag ser att de går vilse, ja, då gör jag något väldigt galet. Det är detsamma som att jag inte bryr mig om dem överhuvudtaget, inte älskar dem… Om jag däremot berättar om GUDS KÄRLEK och om Guds plan för att rädda oss (Jesus är enda vägen!), om jag varnar folk för att gå vilse, jag säger vad Bibeln säger, ja, då är jag på rätt väg och kan sova gott. (Se t.ex Hes 3:17-19).  Jag vill inte höra dig, eller någon annan, skrika och jämra sig i en tid då det är för sent att omvända sig: ”Mååårten, varför sa du inget!!!?????”  Precis som Noa inte kunde ta in folket som var utanför i båten efter att dörrarna stängts, så kan inte vi det heller efter att Jesus kommit och hämtat oss. Då är det för sent att ångra sig.

Jag säger det igen: Ännu finns det tid att omvända sig! Gud har tålamod med oss, ”eftersom han inte vill att någon ska gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig!” (2 Petr 3:9). Men varför skjuta upp tills i morgon det du kan göra idag? ”Nu är den rätta stunden – nu är frälsningens dag!” säger Gud. Jag vill därför uppmana dig att så fort som möjligt ta kontakt med någon äkta kristen person och tala om Livet, tala om Gud, kanske be tillsammans? Ge ditt liv till Jesus. Jag vill bara uppmuntra dig. Vänta inte 100 år!

GOD BLESS!

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s