Valfiskar(e) och ”fuskare” …

Valfisk
Det är valtider i Finlands evangeliska lutherska kyrka.

Vart fjärde år är det dags att gå till val. Nu, 2014, igen. Alla medlemmar i den ev.luth.kyrkan i Finland över 16 år har rätt att rösta. Förhandsröstningen är avklarad – man har aktivt ”fiskat” röster på gator och torg och köpcenter och i församlingar… – så för dem som redan röstat kanske mitt inlägg inte har någon större betydelse? Den rätta valdagen är 9.11. Din röst är viktig. Rösta rätt! Det finns säkert många bra kandidater…

Det är många ”valfiskar” som plaskar omkring i kyrkhavet. Plask, plask. Både bra och dåliga. Fusket står de ”fiskar(e)” för som fuskar med Guds ord och sanningar, kompromissar, vänder kappan efter vinden, förvränger Guds ord (till egen fördel?), talar enbart kring teman som inte är alltför radikala. Temat ”Tro på det goda!” låter lite flummigt och är så där passligt bekvämt, något alla kan omfatta. Ja, vem vill inte tro på det ”goda”!? Men nämn namnet Jesus, fokusera ”valfisket” på namnet Jesus och att tro på HONOM (inte bara tro ”på det goda”) och följa HONOM, och många vill inte vara med längre. Många flyr för namnet Jesus?!
– Jamen vadå, temat ”Tro på det goda” är ju bra, inte vill vi ju skrämma bort någon, utan istället få vanligt folk att rösta!
Det är just det som är problemet: man sänker profilen för att få alla att trivas. Bort med Jesus!? Alla ska rymmas med. Det är det viktigaste? ”Tro på det goda”!

Ett annat intressant ”problem”: Varför är församlingen plötsligt så ivrig på att ”gå ut” och möta människan i köpcenter och på gator och torg då man inte annars är ute på samma sätt och ”fiskar” – evangeliserar om du så vill? (Obs, kyrkorna gör mycket gott också utåt, bl.a genom diakonin osv., så det är inte det. Men detta plötsliga ”intresse” att gå ut, det är det som ”bekymrar” mig. Vad är motivet? Att få folk att rösta förstås – helst så många som möjligt – men ja, jag är tveksam till ”kvantitativa” metoder framom de kvalitativa… Och den annars icke aktiva medlemmen blir nu också plötsligt ”engagerad” (inser sin plikt?) och mån om att rösta och påverka vartåt kyrkskutan ska åka – fast själv är man inte så brydd i att segla med??

Det är ett stort misstag att fuska bort bibelns sanningar. I många sammanhang (absolut inte i alla, det finns församlingar och medlemmar som helt säkert älskar, tror på och följer Jesus) bygger man inte ”huset” på Klippan Kristus utan på lös sand! Tragiskt. Många (också en hel del av kyrkans medlemmar) tycker nog att bibeln är omodern. T.ex anser många att det där med homosexualitet har ändrats sedan bibelns tid, eller att det aldrig varit något problem. Mycket är annorlunda nu 2014, man kan inte tolka bibeln som vi ”bibel-troende” gör! Nej, Gud menade nog aldrig att ett homosexuellt förhållande byggt på harmoni och livslång kärlek kan var fel. Tvärtom! (Detta är Finlands ev.luth.kyrkas officiella ståndpunkt – hur tragiskt det än låter. Här protesterar någon och säger att detta inte är sant, Finlands ev.luth.kyrka tror nog och håller fortfarande fast vid att äktenskapet är till för man och kvinna. Det kanske är så, men jag har talat med herr biskop och fått det svart på vitt att det är okej med homosexualitet ”om det finns kärlek bakom och handlar om ett stadigt och livslångt förhållande.” Och ärkebiskop, kyrkans missionsorganisation osv., osv… har också klart tagit ställning för homosexualitet. Jag menar, om ”kaptenen” på skutan – inte bara någon ”enskild person” ur folket! – säger en sak och bestämmer riktningen, ja, då är det nog dit alla ombord också är på väg! Klart det också finns MÅNGA fina bibeltroende kristna i luth.kyrkan, men alltför många är vilse i bl.a den här frågan).

Många av kyrkans röstberättigade medlemmar är ”fuskare”, tror egentligen inte som bibeln lär, vill inte, vågar inte…?? men man vill ändå vara med i kyrkan (man har ju varit medlem hela livet!), påverka, säga sin åsikt, rösta fram ”favoriter” (som kanske inte heller är annat än fuskare?? Säger inte att det inte också finns många väldigt bra kandidater i församlingsvalet – det finns det! Se till att rösta på dem!)

Val
Jag säger som jag sa i ett Facebook-inlägg: ”Se till att du röstar på såna personer i församlingsval och andra val, som är sant kristna och frälsta och älskar Gud och håller sig till Guds ord och följer Jesus. Någon annan är inte kompetent att styra och ställa i församlingarna!”

Problemet ligger i detta:

1. En baby föds (och det är ju bara underbart, så det är inte det som är fel!!) men blir automatiskt döpt in i kyrkogemenskapen. BARNET BLIR MEDLEM I KYRKAN. Upptagen i Guds barns gemenskap. Medlem i Guds rike och i den världsvida kyrkan. Frälst (i dopet). Så där bara. Det är så man lär.

2. Babyn växer upp, och får i bästa fall UNDERVISNING I DEN KRISTNA TRON, och kanske faddrarna också minns att be för barnet? Barnet går kanske i söndagsskola… Nå, allt det där låter ju bra. (Läs mera om barn och dop i mitt inlägg ”Barn hör ihop med Jesus!)   https://martenstreng.wordpress.com/2013/06/29/barn-hor-ihop-med-jesus/

3. Snart blir det dags att KONFIRMERA SITT DOP. Konfirmationen är en stor högtid. Och det är väl nu man tar steget ut och bekänner sig till kristendomen så där officiellt. Som alla andra. Som i ett prov. Tänk vad skönt att snart ha provet avklarat!
Konfirmanden säger, i kör med de andra där framme vid altaret, och på prästens fråga om de vill leva som kristna: ”JA!”  Så där bara.
En del av de unga är förstås seriösa med sitt ”ja”. De flesta inte. Vem är jag att påstå något sådant?? Men det är ju bara att ta sig en titt runtomkring, öppna öron och ögon. De flesta döpta och konfirmerade medlemmarna lever inte som kristna! Dags för dem som nu inte håller med mig att våga se den otäcka sanningen. Öppna ögonen. Allt står inte rätt till!

Hur många konfirmander fortsätter att gå i kyrkan eller deltar aktivt i kyrkans verksamhet efter konfirmationen? Hur många, om du frågar dem, tror verkligen på Bibeln, på Jesus som uppstånden? Väldigt få lever som kristna. Varför? Kanske för att de aldrig egentligen blev kristna, äkta Jesu lärjungar, pånyttfödda! Det fick ett namn, en ”etikett”, det är allt. Ungdomarna själva måste ju tycka att allt detta är hyckleri (och det är det!). Lurad och samtidigt lurendrejare. Fusk. En enda stor lögn alltihop!
De unga är inte dumma! De fattar nog att allt inte står rätt till. (Läs mera om detta i ”Vaccinerad och ljum”)
https://martenstreng.wordpress.com/2012/12/10/vaccinerad-och-ljum/

Fusk.

Ja, så var det med den saken. Man är konfirmerad. Medlem i kyrkan. Men lärjunge?? Hm.
Hela den här soppan bygger på ett missförstånd att babyn blir frälst och pånyttfödd, Jesu lärjunge, i och genom babydopet! Sanningen är den att bebisen hör ihop med Jesus utan babydopet! (Läs mitt inlägg ”Barn hör ihop med Jesus!”) https://martenstreng.wordpress.com/2013/06/29/barn-hor-ihop-med-jesus/

Jag vet att många inte håller med (och är arga på mig?), men så här är det… Vilket lurendrejeri! En hel generation går förlorad då vi inte talade om för dem att de behöver bli frälsta. Istället sa vi att allt är okej, du är ju babydöpt och konfirmerad! Väldigt sorgligt… Men som sagt, det finns de som har en helt annan syn på saken.)

Jag vill gärna i sammanhanget dela ett inlägg jag skrev på Facebook 3.11 (med risk att jag upprepar mig själv, men det tar vi inte så hårt):
Apg 2:37-41.
Känns svårt att motivera redan ”frälsta i babydopet” varför de skulle behöva 1. OMVÄNDA SIG och 2. LÅTA SIG DÖPAS i Jesu Kristi namn, ”så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den Helige Ande som gåva.” (Apg 2:38)
– Vadå, allt är ju redan fixat! No hätä! (??) Inte frågar ju heller de redan ”frälsta” (varför skulle de behöva göra det då allt är okej, man är frälst och förlåten och fylld med Anden?!?), som folket på bibelns tid, då de hörde Guds ord och det ”högg till i hjärtat på dem…: ”VAD SKA VI GÖRA??!” (v 37). Och svaret kommer direkt: ”Omvänd er och låt er alla döpas!” (Jesus hade sagt det tidigare, i Mark 16:16. ”Den som tror och blir döpt skall bli frälst!”… Och så har vi Joh 1:12 ”Den som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn…”  och Rom 10:9 ”Om du med din mun bekänner och med ditt hjärta tror blir du frälst…”)

”Låt er frälsas!” säger Petrus. ”Och de som TOG EMOT HANS ORD DÖPTES, och så ökade antalet LÄRJUNGAR (inte ”medlemmar” i nån institution!) den dagen med omkring tre tusen.” (v 40-41). WOW!

Vi har mycket att gå igenom i kristenheten! Om vi bara skulle våga lägga ner stolthet och påklistrad religiositet och ”tomma och bedrägliga filosofier, byggd på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus.” (Kol 2:8) och vilja gräva djupare…söka Sanningen. ”Utrannsaka mig Gud, och känn mitt hjärta. Pröva mig och känn mina tankar. Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen!” (Ps 139:23-24)

Herre, se till dem som famlar omkring i mörkret i tron att allt är okej. Kom med väckelse!!!
För de ungas bästa!! Låt oss ha öppna hjärtan för GUDS ORD och vara ledda av Guds Ande…så att vi också kan och vågar stå i gapet, rädda dem som annars går förlorade, hjälpa de unga att tro och följa JESUS (inte leva i falsk trygghet att allt är okej, om det inte är det!)

Vi går vidare.

– Och nu har då kyrkan, i.o.m babydop och konfirmation, fått ännu flera medlemmar och ”bekännande kristna” att räkna med i sin verksamhet. Eller hur står det till? Hur som helst: 16 år fyllda har också rätt att rösta i val.

4. Så nu får man (äntligen) vara med och RÖSTA I KYRKOVAL… på en person man ser upp till. Kanske en varmt troende kristen. Kanske inte.

Och nu är vi framme vid det verkligt stora problemet, som förorsakas av de tidigare missförstånden:

5. Personer som kanske inte ens är frälsta, personligt troende och pånyttfödda kristna (nog medlemmar och trevliga och goda typer, men inte lärjungar) har nu INVALTS SOM MEDLEMMAR I KYRKANS BESLUTANDE ORGAN OCH SKA LEDA OCH STYRA, PÅVERKA, göra viktiga beslut enligt Guds vilja och ord… En väldig utmaning! Har man kanske klivit i för stora skor, tagit sig vatten över huvudet??


Vad är detta för låtsasprojekt?
Ett fuskbygge, det är vad det är! (i Guds ögon).
Man får en känsla av att hela valapparaten går mera ut på kyrkopolitik än omsorgen om och intresset av äkta tro och liv i kyrkan. ”Fuskbygge” hellre än hus på Klippan. Vad är det för kyrka?? GUDS församling bygger på Guds ord och befallningar. GUDS kyrka består av levande lemmar i Kristi Kropp. Alla sant troende (från olika samfund) är den Verkliga Kyrkan – GUDS församling. Är det rätt att låta såna personer som inte älskar Jesus, inte ens tror på Guds ord, inte är överlåtna kristna…, vara de som styr och ställer i Guds församling? Jag bara undrar.

Men visst, det finns många kyrkor som också har det bra förspänt – församlingar som är ledda av Guds Ande och har både bra ledarskap och vettiga kandidater, kyrkor med inte alltför många fuskare bland valfiskarna! – så detta gäller inte alla. Men de församlingar som sysslar med ”fuskbygge” (och kompromissar med Guds ord) är alltför många för att det ska hållas tyst om det! (Ledsen att behöva påpeka bristerna. Kanske det finns nån jag kan hjälpa?.. Och till er som är upprörda och tycker att ”vem tror han att han är??” kan jag bara lugnt säga: Inget speciellt, bara en som vill värna om Guds ord. Strunta i mig, men lyd Guds ord! Ok?)

Nåja, det har ju alltid varit så här – alla döpta är fullvärdiga medlemmar i kyrkan – men jag efterlyser ärlighet i den här frågan. På riktigt. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag har fel i min analys, men det har jag tyvärr inte. MÅNGA ÄR MEDLEMMAR MEN INTE LÄRJUNGAR, och såna personer ska inte sättas på en stol mitt i kyrkans hjärta och hålla i taktpinnen och leda – inte om man inte har Guds Ande. Hallåå! Inte sätter man ju heller ett litet barn bakom ratten innan det är moget… Dessa personer ska älskas, bes för, tas om hand, hjälpas vidare på trons väg, bli frälsta, överlåtna lärjungar… och SEN, om de vill och önskar, kan de gärna få komma med och bestämma, styra och ställa i församlingarna. Allt i enlighet med Guds vilja och beslut. KOM, HELIGE ANDE, och uppenbara detta för oss. Rör vårt hjärta så vi fattar.

Jag vet: Hela valapparaten faller sönder och samman om det jag säger är sant. (Kanske just det är Guds vilja?) Vi talar om en så stor apparat som det mänskligt sätt nog inte går att rubba – människor har satsat många år av sin kunskap, erfarenhet och pengar, religiositet, tro, överlåtelse, rykte och karriär på detta ”bygge”, såklart att det då är en ”helig ko” och en ”het potatis” (som vissa nu hatar mig för att jag vågar kritisera?!) – men med Guds hjälp… om vi vill… kan vi få ”Goljat” på fall. Men inte utan ”Davids-tro” och ”slunga”! Inte utan att Gud på riktigt får ta tag i detta ”berg” och ”fuskbygge” blir det några förändringar. Men tänk om vi skulle våga gå med Gud också i den här frågan? Tänk om vi skulle börja lyssna på Gud lite mera, fråga hur HAN vill bygga SIN församling och på vilket sätt han vill göra det? Våra fuskbyggen kommer inte att hålla, var så säker! Som Jesus säger: ”Varje planta som min Fader inte har planterat ska rivas upp med roten!” (Matt 15:13)
Så, ”Om inte HERREN bygger huset är arbetarnas möda förgäves.” (Ps 127:1)

Kanske ”modellen” i den första kristna församlingen vore nåt för oss?
Då var det ännu viktigt att de som tjänade i församlingen hade ”gott anseende” och var ”uppfyllda med Ande och vishet…” och vidare (Stefanus) ”uppfylld av tro och den Helige Ande.” Så hade ”Guds ord framgång och antalet lärjungar (inget prat om medlemmar!) i Jerusalem ökade kraftigt. Även en stor skara präster blev lydiga mot tron(!)” (Apg 6:3-7)

Guds församling byggs av LEVANDE STENAR. ”Och låt er själva som levande stenar byggas upp till en ANDLIGT HUS, ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud tack vare Jesus Kristus tar emot med glädje.” (1 Petr 2:5) ”Ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap (alla sant troende!), ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus.” (1 Petr.2:9)

Levande stenar

Jag skrev på Facebook som svar på en kommentar där man inte gillar att jag ”dömer”:
”Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede – är detta inte en dom??- blir kvar över honom.” (Joh 3:36)…

Vänner, dags sluta leka kyrka! Församlingsval hit och dit! Gud ser till hjärtat och vet vem som är lämpad för uppgiften…
Jag tror verkligen inte att moderna församlingsval är det rätta sättet att styra en kyrka. Gud vill ha pånyttfödda, andefyllda män och kvinnor i sina led, personer som älskar Gud och hans ord, följer och lyder…, sanna lärjungar. Är det såna vi ser i våra led idag, är såna uppställda som kandidater?? Är det såna, som håller sig till Guds ord, som vi alls vill ha med i kyrkan?? Nå, om inte, kan vi lika gärna sätta lapp på luckan, eller i alla fall sluta kalla oss GUDS församling!


Mitt svar till en skribent som skyller på Päivi Räsänen
för att folk igen skrivit ur sig ur kyrkan, pga av hennes uttalande om patrnerskapslagen:
”Det är väl bara bra att folk sticker (det borde de ju ha gjort för länge sen, eller inte alls varit med från första början, de blev ju dittvingade som bebisar!) om de ändå inte kan omfatta bibelns ”läror” och ”regler” och inte har NÅT intresse av äkta kristendom och inte har en tanke på att omvända sig, ta emot Jesus och bli frälsta och följa honom! Jesus välkomnar alla, men alla vill inte komma. Det är fritt fram att gå åt annat håll… men dessa människor – och nu talar jag om dem som struntat i Jesus, inte om dem som inte hör till kyrkan (detta är inte samma sak!) – kommer en dag att bittert få ångra sig!”

Mera Facebook:
”Enskilda prästers konstiga teologi och vridna åsikter är nog bara toppen av isberget! Tyvärr! Jag har talat med högre herrar så jag vet hur de tänker… En hel kyrkas ledning är vilse i en del viktiga frågor…(Finns att läsa om detta i många av mina blogginlägg. Ett ”kärt” ämne? Hm.)
https://martenstreng.wordpress.com/2014/06/02/vilsna-vise-man-pa-vift/

Men tänk vad folk blir upprörda då man påpekar problem som det jag gör ovan och börjar gräva (och kanske hittar ruttna ägg som vi behöver avslöja, inte tänka att ”äsch, nog är väl allt ok, inte ska jag börja bråka…”). Nej, man försvarar hellre teologer som ”bättre vetande” rakt av och hurrar deras ”teologi” – de är ju utbildade teologer, vet ja! Vi som inte är teologer har nog inte rätt att uttala oss?
Hm, en viss Petrus var bland de olärda och små, de outbildade, ”olärda män ur folket” (Apg 4:13), precis som jag! Det handlar inte om utbildning och position och fina titlar, det handlar istället om Guds Ande och om att vara fylld av Guds Ande och lyda Guds ord och följa JESUS! En del teologer följer också Jesus, tack och lov, men inte alla! Dem, ”låtsas-gudsmännen”, ska vi inte lyssna på! De är falska lärare. De som däremot håller sig till Guds ord och predikar Guds ord och handlar på Guds ord… dem ska vi ha respekt för, lyssna till och följa.

Djävulen ler elakt då han märker att t.o.m Guds eget folk är vilse och talar mot Guds eget ord. Ja, det är ju precis det som han, den Onde, vill och jobbar aktivt för! Märker vi det inte? Är det kanske bättre om vi blundar och inte reagerar??! Det tycker säkert vissa…
Det måste också sägas i sammanhanget att det inte är vi som håller oss till Guds ord som skapar splittring – detta är viktigt att vi förstår – utan det är, enligt bibeln, de som ”…hånar och följer sina egna gudlösa begär. Det är dessa som vållar splittring, de som är oandliga och som inte har Guds Ande.” (Jud 18-19) Och läs t.ex Ps 119 så fattar du hur oerhört viktigt det är att hålla sig till Guds ord och hans undervisning! 🙂

Fusk

Hela den här ”härvan” kring val och tankarna kring allt, fick sin början efter en konfrontation med en av kyrkans anställda, mitt under valkampanjen, där man bl.a officiellt propagerade (dels i smyg) för Regnbågsmässa, inte höll sig till Guds ord osv.osv… Jag kommer hem och är upprörd, känner mig bedrövad och arg. En sådan människa, tänker jag, ska inte jobba i kyrkan! En kyrkans man eller kvinna ska hålla sig till Guds ord! (Dagen efter skriver jag till kyrkoherden och ställer några frågor och förklarar min vånda … men mina frågor är obekväma och får bara korta svar. Är jag förvånad? Nja. Känslan att man skuffar undan, i värsta fall ignorerar, ”besvärlig” frågor, är ganska olustig…)

Så här skrev jag på FB:
Då jag kom hem en dag med mycket vånda och oro inom mig och var heligt upprörd över vissa omständigheter… kom Psaltaren 119 till mig, speciellt vers 53. (Du som vill veta vad som är LÖSNINGEN på våra problem, läs hela Ps 119).

”GLÖDANDE VREDE KOMMER ÖVER MIG FÖR DE OGUDAKTIGAS SKULL, DÄRFÖR ATT DE ÖVERGER DIN UNDERVISNING.”

Där ligger problemet, och detta är vad jag också känner: ”…de överger din undervisning.”

Och därför, för att man inte bryr sig om Guds ord, ser det också ut som det gör i många sammanhang.

Det är ett stort missförstånd att helig vrede och HAT skulle vara samma sak. Lika lite som det att man ÄLSKAR skulle betyda att man inte skulle tillrättavisa, utmana eller få bli ”arg” (”glödande vred”). Tvärtom – det är ju därför man ÄR upprörd för att man älskar och bryr sig!!
Somliga vill ha en urvattnad kristendom – ett snällt och tandlöst evangelium som passar alla -hellre än ett kraftfullt evangelium som rör om, gör skillnad och förändrar liv!

Love hate
Jag ska säga det igen: Jag HATAR ingen människa på denna jord. Inte en enda! Om man uppfattar mig som dömande och ”hård” ska man inte i misstag i samma veva påstå att jag inte älskar eller bryr mig. Man citerar bibelord för mig att ”Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder (det är det vissa tror om mig så som jag skriver ”dömande” och ”elakt”, att jag är fylld med hat?!) så är han en lögnare … Den som älskar Gud ska också älska sin broder.” (1 Joh 4:20-21)… och med det menar man alltså att jag HATAR??! Jaja, de får väl tro vad de vill! Gud ser mitt hjärta. Och ditt!

Min upprördhet kommer sig ofta av att jag ser och hör saker och ting (typ läser om ”fuskare” i tidningen som påstår det ena och det andra, ”kristna” människor som aktivt jobbar MOT vad Bibeln säger, orättvisor, ogudaktigheter, perversiteter, ondska osv..). Jag ”hittar inte på” eller försöker hitta fel osv.osv…, jag följer bara med vad som händer och sker… och reagerar.
Säkert gör jag fel ibland, men jag tror det är större risk att vi hamnar i ”göra-ingenting-åt-saken”-diket än att vi skulle bli för ivriga och frimodiga och göra för mycket i Guds rike!

Gud hatar vår ljumhet! (Upp 3:15-16) Jo, Gud kan också känna avsky och hat (det är väl därför också jag gör det ibland då jag ser och hör ogudaktigheter – för ja, Gud bor ju i mig, och i alla oss som tror och har tagit emot Jesus i våra hjärtan) och han avskyr vår ljumhet och vår likgiltighet och vår ”allt-står-rätt-till”-attityd. På riktigt. Han är spyfärdig! Han vill se mindre ”religiösa övningar” och mera äkta andligt liv!! GUD ÄR VÅR PAPPA och han bara längtar efter att du kommer upp i hans famn! Inte bryr han sig om högtidliga liturgier och spektakel, ha söker ditt HJÄRTA. Han vill ha äkta och naturlig GEMENSKAP med dig! Så, av med religiösa masker och fasader! In med äkta liv, längtan och passion! In med mera av GUDS ANDE och LIV!!!!
Det är då först vi kommer nån vart!

Love hate .

Mina svar till en person som skrev ett mail för att tillrättavisa mig gällande ett av mina ”hätska” FB-inlägg:
– Jaha, så DU blir ledsen? Hur är det med GUD då?? Tror du han ser med blida ögon och ler lyckligt och är nöjd då hans tjänare sviker och bedrar? Är det så vi ska tänka och helt hålla tyst då vi hör ”allt är okej, allt är okej!”??
Men, förstås är det ju jag igen som är ”The bad guy”, jag som dömer, är spydig och är översittare…

Vart jag vill komma? Hm, bra fråga. Väcka, utmana, föra till omvändelse – för ALLT ÄR INTE OKEJ! Många präster är vilse (får man inte säga så??) Ska vi då bara stå och applådera i ”ekumenikens” namn, då ledare för folket vilse?? Nix. Det är inte det Gud har kallat oss till! Han har t.o.m sagt att prästerna ska tillrättavisas då det inte följer Guds ord. HUR i all världen kan en präst få kallas GUDS präst (och tro hon/han går Guds ärenden) då hon klart och tydligt propagerar för synd och ogudaktighet, t.ex homosexualitet som ju Gud avskyr!! Det var det jag bl.a också undrade på torget under valkampanjen: ”Inte ska vi väl välsigna det Gud avskyr och sagt att är synd?!” Hallå…

– Och nej, absolut inte, jag har inte det enda rätta sättet!! Men att ”tolka” och läsa bibeln… Jamen, hur i all världen kan man överhuvudtaget ”tolka” så tydliga bibelställen som dem om homosexualitet (som ju tycks vara det verkligt heta ämnet – fortfarande). Så fort man rör om i den grytan kommer folk i gång – du med! – och kommenterar och engagerar sig… men inte annars. Hm, detta ÄR verkligen en het potatis, ett ämne som berör och stör och irriterar… och en fråga speciellt LUTHERSKA KYRKAN klart borde ta ställning till, och det har den ju gjort iofs, men – obs – inte i ENLIGHET med bibeln! Här är t.o.m biskop och ärkebiskop på villovägar – det har jag skrivit mera om i andra inlägg, det är bara att bläddra! https://martenstreng.wordpress.com/2014/03/30/hej-herr-biskop/

Jag skulle förstå om jag INTE höll mig till Guds ord, då MÅSTE ni reagera och tillrättavisa mig… men nu då jag igen (säger inte att mitt ”SÄTT” alltid är det rätta!) håller fram Guds ord, då får jag stryk… inte av de ”ogudaktiga” utan av bröder o systrar. Nog är det märkligt. (Läs mitt inlägg om ”mitt sätt”, om du vill!)
https://martenstreng.wordpress.com/2013/08/25/att-bubbla-ar-ett-bra-satt/

– Nej, jag avgör ingenting, men GUDS ORD är ju så tydlig så vi alla som har Guds Ande och tror på Jesus kan ju se och förstå… eller kan vi inte? Att tro ”rätt” är ju inte att hålla med min åsikter (strunta i dem!!) utan att tro som BIBELN lär! Det är ju det allt handlar om!

Jo, Skaparen är nöjd om jag håller mig till hans ord, predikar Guds ord och lever i min kallelse – som innebär bl.a att glädja och uppmuntra, javisst, men också att stå på murarna, varna och undervisa och tillrättavisa, vara salt och ljus… osv. Inte är jag klokare än nån annan… Nåja, det beror på hur man ser på saken.
”Hur kär har jag inte Din undervisning! Hela dagen begrundar jag den. Dina bud gör mig visare än mina fiender… Jag är klokare än alla mina lärare, ty jag begrundar dina vittnesbörd. Jag är förståndigare än de gamla, ty jag tar dina befallningar i akt. (Ps 119:97-100)

Allt handlar om GUDS ORD. Lyssnar och lyder vi, eller gör vi det inte? Följer vi Jesus eller inte?

– Och ja, jag tror faktiskt att vad vi behöver nu är SANNING och raka rör! Kyrkan har alltför länge nu flummat i viktiga frågor. (Inte minst har man fuskat kring frälsningsfrågan!) Folk är vilsna! Alltför många människor lever i falsk trygghet att allt är okej. Det är INTE kärlek att undanhålla sanningen (om tro och dop och frälsning och himmel och helvete osv)… och inte heller att tiga då man ser att nåt är på tok!! Bibelns ord! (T.ex 2 Tim 4:1-5 och Hes 3:17…)–..

– Ja, jag försöker dra människor närmare Gud varje dag och gör det så gott jag kan (lyckas ibland, men misslyckas också, bränner en del broar på vägen..)

– Ett sorgligt faktum: Jesus ber oss vara ett folk, älska varandra så att världen förstår, ”…för att världen ska tro att du har sänt mig.” (Joh 17:21)… men vi kan aldrig bli ett med dem som trotsar Guds ord (vilka fina titlar de än har!). Klart vi ska älska varandra, det är inte det jag säger. Men ”ett” blir vi med dem som håller Guds ord, har Guds Ande och älskar och följer Jesus – de som är äkta lärjungar, inte låtsas-kristna (babydöpta och konfirmerade utan att vara pånyttfödd och frälsta, nog medlemmar men inte lärjungar!!)

– Att sträva efter att bli ETT med alla (t.o.m med muslimer, gudsförnekare och ”fuskare” i de kristna leden osv.) och ha som första prioritet att vara ”ekumeniska” så att allt och alla ryms med… nej, det är nog inte det Gud avser med att vara ”ett”. Han söker sanna Gudstillbedjare, äkta och överlåtna hjärtan. Det finns som bekant mycket falskhet och urvattnat i dagens ”kristendom”. Sånt är inget att ha. För att jag säger så?? NEJ!! För att Gud säger så!
Men jag säger det igen: Inom alla kristna trossamfund hittar vi sanna lärjungar – och falska (ingen kyrka är perfekt). Hoppas du och jag hör till den första gruppen. Det är nåd!

– Och jag fattar inte att man ska ställa KÄRLEK och DOM mot varandra. Läs Joh 3:16 så fattar du igen varför dessa två går hand i hand. Det är ju så uppenbart! Inte bara gull-gull och mys-pys! Sanning och kärlek går alltid hand i hand!
Liksom Jesu ord till äktenskapsbryterskan ”inte heller jag dömer dig” hör intimt ihop med ”gå och synda inte längre”

Jaha, så jag ”skrämmer folk, det är svavel och spott”, jag anser att de och de ”inte har den rätta tron..?”  Jag, jag, jag!!
Hördu du, det handlar egentligen NOLL om mig och mina åsikter!!
Men jag frågar mig: Är det rätt att hålla tyst då kristna ledare är vilse och för andra vilse?? Ska man då bara ”kärleksfullt” se på och ”gilla”?? Är det inte mera KÄRLEKSFULLT att göra nåt, säga till, tillrättavisa?? Är det bara jag som inte fattar och har missförstått bibeln så totalt!?? (Finns att läsa många ”missnöjda” inlägg på min blogg, men här kommer ett av de första för den som vill läsa: https://martenstreng.wordpress.com/2012/11/19/missnojd-jag/

Och ingen ska tro att jag tror om mig själv att jag är bättre än andra, felfri osv… Oj, vad jag ofta får kämpa med mig själv! Och ofta är det andlig strid på olika fronter. Tack om du vill be för mig! Det enda jag vill är att gå med GUD! Ps 86:11.

Och jag är mer än gärna en Jesu lärjunge, en människofiskare som inte fuskar med Guds ord, utan gör vad han befallt – om det sen är valtider (delfintider?) eller inte.

That’s it.

Vi simmar vidare!
Valfisk.
GOD BLESS!

Annonser

4 svar till “Valfiskar(e) och ”fuskare” …

  1. De arma kyrkovalen är förbi! Pust.

    Nå, vad tror man nu då om framtidens kyrka? Blir det stora förändringar? Nja, inte om man inte kom ihåg att rösta på Jesus och öppna upp för den Helige Ande och gav honom ordförandeklubban!
    Om man med förnyelse – som reportern i gårdagens tians nyheter – menar, att kyrkan borde komma upp ur det konservativa diket (skippa Guds ord?) och istället ”förnya” sig (läs: bli modern, kompromissa med Guds ord osv). har man nog missförstått saken helt o hållet. Kyrkan – Guds Kyrka – består av levande lemmar i kroppen, levande stenar i ett andligt husbygge, inte av medlemmar i en institution! Äkta förnyelse handlar dessutom om att ännu mera ta GUDS ORD på allvar, inte tvärtom, som många menar!
    Kyrkopolitik intresserar tydligen inte de unga (inte heller mig. Läs mitt blogginlägg!) kanske just för att det handlar om politik och inte om äkta kristendom!? De unga är inte korkade! Siffrorna talar sitt tydliga språk: Ca 9% av de röstberättigade flickorna och 7% av pojkarna röstade i församlingsvalen.

  2. Facebook idag:

    En vän skriver ut sig ur kyrkan och tycker att det är det bästa han gjort nånsin. ”Bästa valet jag gjort. Aldrig varit så här lycklig!” skriver han. Äntligen fri! … Bara människan inte på samma gång gjorde det misstaget att han/hon slutade vara vän med Gud, sa upp kontraktet liksom, vände GUD ryggen. Hoppas kan man ju alltid!

    Men, ja, varför var människan ens medlem i nåt han inte trodde på. Jamen, han har ju alltid varit medlem, sen han var baby… Nja, dags ta ställning. Gå ur ifall det inte är där du vill vara med. Ärligt. Ingen ska ju känna sig tvingad att vara med i nåt man inte VILL vara med i!
    En annan vän skriver in sig i kyrkan (pånytt), ringer bara ett samtal och blir genast medlem. Oj, det gick enkelt!

    Vi ska komma ihåg att medlemskap i institutionen ”kyrkan” inte är detsamma som att vara medlem i Guds rike. Du blir lika lite kristen bara för att du går i kyrkan som att du blir en hamburgare om du går till Hesburger!

    Medlemskap i Kyrkan, i GUDS församling, handlar om LÄRJUNGASKAP. Har människan tagit emot JESUS i hjärtat är hon ett Guds barn (Joh 1:12), en Jesu lärjunge. Annars inte (hur mycket man än sitter i den där kyrkbänken, är babydöpt, konfirmerad och är medlem i kyrkan och betalar kyrkoskatt eller röstar i kyrkoval!)
    GUD SER TILL HJÄRTAT!

    Välkommen alla in i GUDS gemenskap! Behövs bara att du ger dig helt och hållet till honom, tar emot Jesus i hjärtat, bekänner dina synder och ditt behov av frälsning och förlåtelse, säger JA, blir frälst, pånyttfödd, och låter döpa dig!
    Mark 16:16 ”Den som tror och blir döpt skall bli frälst…” / Jesus

    GUD ÄLSKAR DIG!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s