Hejdå 2014!

2014

Året 2014 blev ett händelserikt år – på gott och ont. (Och ännu, i skrivande stund, är året inte riktigt slut. Kanske väntar någon överraskning bakom hörnet, kanske trillar det ner någon trevlig, liten present med raketerna på nyårsafton, precis just innan tolvslaget?!).

Året innehöll allt mellan himmel och jord, våldsamheter (se ”När det hettar till”), debatter på Facebook, i tidningar och på bloggen (heta ämnen som berört och upprört, inte minst gällande ”stolthet”…), 50-års kalas x 2 (grattis till mig och hustrun!) och konserter, Umeåfärd med familjen, Gudsmöten, starka andliga upplevelser (se t.ex ”Drabbad av Guds kärlek”), stridigheter, roligheter, kriser, utmaningar, nytt liv i Mumsfilibabba Shop och roliga filmer (se ”Mumsfilibabba Kids & Tricks”. Finns på vår Facebook-sida och också några klipp på Youtube), hopp och förtvivlan, mycket bön och kamp, Guds tilltal, bönesvar, profetiska budskap, nytt ungdomsarbete, nya videobloggar (”More 10 Talk”. Finns på Youtube! Se t.ex ”Jag och min stora trut!”)
… vidare har det gjorts stora beslut i riksdag (se ”Hurraaa, vi har gått vilse?!”) och kyrka (se ”Valfiskare och fuskare”) med oanade konsekvenser… (Herre, förbarma dig!), jag har fått uppleva Guds härliga tajmingar, Guds glädje och gåvor, familjelycka, ovanligt julfirande med mera, m.m… Utrymmet räcker inte till för att berätta om allt.

För att inte tala om händelser ute i stora världen: omvälvningar, krig och stridigheter, naturkatastrofer, stor-olyckor, övertramp, terrordåd, tortyrer och avrättningar, Ryssland och Ukraina, Mellanöstern, IS, Ebola m.m., m.m., mm…. Vi lever i spännande tider – i de sista tiderna?! Herre, hjälp oss! Förbarma dig över oss!

Vi ser (trots allt) fram emot ett bra år. Hoppas och ber att 2015 blir ett välsignat nytt år! Allt är Guds nåd. Men alla vet vi också att det kommer att bli ett tufft år… Vi behöver lämna oss i Guds händer, på nytt fråga Gud var vägen går, så vi inte går vilse, både som individer och som kyrka och nation. Utan JESUS klarar vi oss inte (hur vi än inbillar oss annat) – inte här i livet, och inte i evighet. Det dummaste vi någonsin kan göra är att vända Gud ryggen och gå våra egna vägar (vilket många gjort och gör och kommer att göra – för vi lever faktiskt i de sista tiderna, tiden före Jesu återkomst, och Jesus varnar oss och säger: ”Se till att ingen bedrar er!” och ”I de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar…” (inte du och jag väl?). ”VAKA OCH BE, för ni vet inte när det sker… Jag har sagt er detta i förväg…” (Se inlägget ”ADVENT – handlar om Jesu återkomst. Redo?”)

Vi lämnar 2014 bakom oss. Det som inte blev som vi tänkte oss (personligen hade jag t.ex hoppats få ut en CD-skiva, ett par böcker osv., men ekonomin och tiden har inte räckt till. Kanske nästa år?!), ja, det som varit och farit, försöker vi glömma och går nu vidare. Vi TACKAR Gud för allt bra som hänt, allt vi lyckats med och som varit roligt, allt vi lärt oss och fått vara med om, alla människor vi mött… , och vi ber om FÖRLÅTELSE där vi misslyckats och gjort fel. Förlåt mig för det jag sagt och gjort fel. Jag är bara en människa jag med… Jag vill endast en sak, och det vill jag av hela mitt hjärta: Gå med Gud, lära känna Jesus bättre och göra honom känd. ”Visa mig, Herre, din väg. Jag vill vandra i din sanning. Bevara mitt hjärta vid detta enda: Att jag fruktar ditt namn.” (Ps 87:11)

Vi ser framåt, försöker hitta fokus, ber Gud om nåd och kraft, vishet och ledning för 2015. Ska vi alls ge något ”nyårslöfte” är det väl detta: Jesus, jag vill följa dig mera hängivet än tidigare. Hjälp mig!

Fokus on Jesus

”…Låt oss då lägga bort allt som tynger och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp vi har framför oss. Och låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att nå den glädje som låg framför honom uthärdade han korset, utan att bry sig om skammen, och sitter nu på högra sidan om Guds tron. Tänk på honom som fick utstå sådan fiendskap från syndare, så att ni inte tröttnar och tappar modet.
” (Hebr 12.1-3)

Och till sist ett ”nyårslöfte” från pappa Gud själv:
”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren , nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Ty jag skall låta er finna mig, säger Herren.” (Jeremia 29:11-14)

GOTT NYTT ÅR!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s