Små ”vita” lögner

Lögn1
“Discernment is not knowing the difference between right and wrong. It is knowing the difference between right and almost right.”

—C.H. Spurgeon


De små vita lögnerna är ibland svåra att upptäcka, t.ex
– Gud älskar dig, men…

– Du är värdefull, men…
– Allt är okej, du behöver inte ändra på något. Gud välsignar dig och är med dig oberoende…
– Ta det inte så hårt. 2+2=4 …också. Det är inte så noga. Frihet! Välj själv. Gud är god!
– Jesus är en bra väg! Gå på den om du vill. Det finns också andra vägar…
– Slappna av. Må bra. Yoga är trevligt. Det handlar om gymnastik och avslappning, inget annat…

– Alla ber vi till samma Gud…
– Lagom är bäst. Du behöver inte gå till höger eller vänster, du kan kompromissa. Var tolerant.
– Gå gärna i kyrkan, och be… men inte behöver du bli entusiastisk och fanatisk som de där ”fariséerna” eller sjunga ”halleluja” i precis varje vers! Inte behöver du heller anstränga dig med att berätta för andra om Gud. Ta det lugnt. Om någon frågar kan du ju förstås berätta nåt bra, ge en klapp på axeln och le… men inte måste du… inte behöver du… Nja, ”skulle Gud ha sagt?…”
Skulle Gud ha sagt… att det där spelet inte är okej… att det där TV-programmet inte är okej?! Titta på du bara, spela på och skjut vidare, det är bara på lek…inte tar du någon skada av lite ”dödande”… Och lite porr gör ju bara gott för äktenskapet… Oroa dig inte. Homosexualitet – varför skulle det vara fel? För att Gud har sagt så? Nja, se bara hur de älskar varann! Gud är ju kärlek… Och att abort skulle handla om mord? Tänk inte så, var inte så hård mot dig själv! Du har rätt till din egen kropp, barnet har du inte tid med nu, tänk på dina studier, din karriär. Jag säger detta av omsorg till dig. Så: Gör vad som KÄNNS bra! Det som känns bra för DIG kan ju inte var emot Guds vilja… Skulle Gud nånsin vilja att du inte ska vara lycklig? Lycka till!

Och så vidare. Och så vidare.

Du kanske tycker jag överdriver och rentav är löjlig? Jag försöker inte göra mig märkvärdig. Jag vill bara belysa ett stort problem: Att vi alltför lätt låter lura oss av dessa ”vita lögner”, invaggas i en föreställning att allt är okej då det de facto inte är det. ”Skulle Gud ha sagt?” Det gäller att känna igen Lögnaren då han viskar i vårt öra och försöker vilseleda oss. Var på din vakt!

Det är inte de stora lögnerna som är problemet (dem upptäcker vi lätt, avslöjar och står emot?!). Det är de små ”vita lögnerna” som är de riktigt farliga. De små ”detaljerna” smyger sig in vårt sinne och i vårt hjärta så vi knappt lägger märke till dem. Fienden är klipsk. Han säger inte ”Jesus kommer inte tillbaka!” Han säger istället: ”Visst kommer Jesus tillbaka, men det är inte bråttom, slappna av!” (Allt för att leda oss vilse, få oss ljumma och slappa och ”dåsiga”).

Muslimer tror på Jesus, men är det samma Jesus som Bibeln talar om? Jesus dog ju inte på korset, utan det var en annan som dog i hans ställe. Låter det bra? Jesus for direkt upp till himlen… Säger man alltså inom islam. Samma Jesus som vi läser om i Bibeln eller inte? Och Jesus var en bra profet, ja, men Muhammed är bättre, den sista profeten Gud sände, han är THE prophet. Hm. ”JAG är vägen, sanningen och Livet!” säger Jesus. ”Ingen kommer till Gud utom genom mig!” (Joh 14:6) Va?! Ljuger Jesus??

Jehovas vittnen (JV) då? De är också bra på att förvränga sanningen i Guds ord. Bara JV är sanna Guds barn. Ingen annan. (T.ex Första Johannesbrev 5:19 tolkas enligt JV uttryckligen så att DE ”tillhör Gud” medan vi andra är i ”djävulens våld”. Ja, det är sant. Jag har konfronterats med dem flera gånger, satt dem mot väggen och fått höra bl.a att jag inte har Guds Ande. HA!!). JV är en sekt du ska akta dig för! Det kommer med många halvsanningar och lögner. Alltför många låter lura sig då det knackar på…

Biskop 1
Religioner överlag då?
Är inte alla religioner okej, på sitt sätt? Alla vägar leder till Gud… Hm. Religioner är bra på att komma med ”surrogat” för äkta överlåtelse, frälsning och lärjungaskap. Religioner lägger till en massa ritualer och jag vet inte vad! För att man tror Gud gillar sånt??! Nja. Gud gillar INTE sånt som tar hans plats (mera om detta i ett annat inlägg). Och: Där GUDS ANDE är, där är FRIHET, glädje i den Helige Ande, kraft och tecken och under och härlig lovsång!

T.ex inom katolicismen (som anses vara den ursprungliga kyrkan, med Mr Påve i spetsen) ber man till jungfru Maria och helgon osv. Tala om avgudadyrkan! Och förstås: Alla är Guds barn – i alla fall alla de som är babydöpta! … Hm.

Det är HÄR vi bör reagera, inte låta lura oss, inte ge djävulen ens ett lillfinger. Han är ute efter hela handen, hela dig, en bit i taget. VAR PÅ DIN VAKT för halvsanningar och lögner! Kolla vad bibeln säger och handla på Guds Ord. Låt inte lura dig!

ALL religiositet och andlighet som inte har JESUS i centrum och inte ger HONOM ära och inte är i överensstämmelse med GUDS ORD skall du fly som pesten! Dit hör t.ex new age, yoga, mindfullness, healing, horoskop, bedrägliga filosofier och traditioner och ockulta sällskap och en massa annat trams.
”Se till att ingen rövar bort er med sin tomma och bedrägliga filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus.” (Kol 2:8)
”Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar”
, varnar oss Bibeln, och fortsätter: ”utan avslöja dem i stället!” (Efesierbrevet 5:11)

 

Bubbla 5
Alkohol och sex då?

– Vadå, en öl är väl inte så farligt, och ett glas vin – eller två – till maten? 
– Tobak då? Ja, vi kör på!
– Cannabis är också rätt så okej, alltmer vanligt och accepterat – testa. Inte är cannabis i alla fall farligare än alkohol! Och tääänk vad många som dricker lite alkohol och anser det helt okej, varför skulle lätta droger inte också vara det? Testa, lite i taget.
https://martenstreng.wordpress.com/2012/11/23/280/

Och vad gäller sex: Du vet nog vad du gör. Gör det som känns bra. Hur och med vem du vill. Gud är kärlek. Också ni ska älska…vem ni vill (man eller kvinna, spelar ingen roll, bibeln talar om att vi ska älska varandra!)… ja, öh, du vet vad jag menar!
https://martenstreng.wordpress.com/2012/11/29/da-sex-blev-sju-kt/

Och kom ihåg det vi redan sa: ”Jesus kommer nog tillbaka en dag, precis som han lovat, men det dröjer, så var inte orolig – lev livet. Allt är okej.” 


Så långt ”vita lögner”
. LYSSNA INTE på vad Satan kokar ihop för teorier, teologier, filosofier och allt svammel och alla halvsanningar! Var på din vakt! ”Det handlar inte om att veta skillnad mellan rätt och fel utan det handlar om att veta skillnad på rätt och nästan rätt.” (Spurgeon)
Och som någon också har sagt: ”Om djävulen ber dig sitta – stå upp! Säger han åt dig att stå upp – sätt dig!” Vi ska med andra ord trotsa djävulen, göra precis tvärtom vad han vill. ”Stå emot djävulen så skall han fly bort från er!” (Jak 4:7)

LYSSNA PÅ JESUS!! Läs GUDS ORD och du kommer rätt, inte bara ”nästan rätt”.
”Ditt Ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig!” (Ps 119:105) Och låt dig fyllas av GUDS ANDE!  ”Alla som drivs av Guds Ande är Guds söner!” (Rom 8:14)

HÅLL FOKUS PÅ JESUS – i smått och i stort – SÅ GÅR DU INTE VILSE! Detta är viktigare än någonsin!

Lycka till!

Annonser

Ett svar till “Små ”vita” lögner

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s