Viktigare än någonting annat

Berätta om Jesus
Det finns två saker som är viktigare än nånting annat.

Det ena är att vi som är kristna och Jesu lärjungar lever ut vår tro, inte skäms för Jesus och för Guds ord (Markusevangeliet 8:38), inte gömmer oss i buskarna, utan stiger fram och frimodigt går i Jesu fotspår, BERÄTTAR FÖR ANDRA OM JESUS, ber för sjuka, tar hand om de svaga, befriar de bundna. Vi skall vara ”ljus och salt” i världen, leva värdigt vår kallelse. Vi skall, som Jesus säger, ”gå ut i hela världen och predika evangelium”. Uppdraget gäller alla oss som tror. ”Den som tror på mig”, säger Jesus, ”skall utföra de gärningar som jag gör.” (Johannesevangeliet 14:12) Lyssna vad Jesus säger. Ta emot hans uppmuntran! Alltför ofta har kristna legat i ”jag-fattig-syndig-människa”-diket och låtit sig luras av jantelagsdemonen som trycker ner, ”nermuntrar” och fräser: ”Du kan inte, du duger inte, stick inte upp, vem tror du att du är?!” Lyssna som sagt hellre på Jesus. Låt dig fyllas av Guds Ande och liv i överflöd (Johannesevangeliet 10:10). Låt dig drabbas av Guds kärlek och nöd för människorna. Gud har inte frälst oss bara för vår egen skull. Han har frälst oss för att vi ska hjälpa andra till tro. Världen behöver Jesus! Vi som har Jesus i hjärtat har en skyldighet att dela med oss, ”smitta” av oss till andra. (Romarbrevet 10:13-17) Det är det här äkta kristendom egentligen handlar om.

Ta emot Jesus

Det andra som är viktigt – viktigare än någonting annat i världen – är att den som får höra om Jesus inte slår dövörat till sanningen och stänger sitt hjärta för honom och går evigt förlorad, utan KOMMER TILL TRO, blir frälst. ”Åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.” (Johannesevangeliet 1:12) Jesus säger om sig själv: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannesevangeliet 14:6) Om det Jesus säger inte är sant, kan vi strunta i honom och lika gärna tro på Muhammed eller Buddha eller någon annan död profet. Men om det han säger är sant, ja, då får vi nog lov att slänga en hel del av våra filosofier i skräpkorgen. Jesus är enda vägen till Gud. Det finns inga andra vägar. Jesus är sanningen och livet. Han är dörren till Gud. Utan Jesus kommer vi inte till himlen. Det är i alla fall vad Bibeln lär. ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” (Johannesevangeliet 3:16) ”Hos ingen annan än Jesus Kristus finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn genom vilket vi kan bli frälsta.” (Apostlagärningarna 4:12) Alltså behöver du göra ett beslut. Vill du låta Gud hjälpa dig? Vill du lämna ditt liv i Guds händer? Vill du öppna ditt hjärta för Jesus?

”Om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från det döda, skall du bli frälst.” (Romarbrevet 10:9) Det är viktigt att vi som vet vad Gud säger, predikar Guds ord så frimodigt vi bara kan. För, som Bibeln säger: ”Hur skulle de kunna komma till tro på den de inte hört om? Och hur skulle de kunna höra om ingen predikar?” (Romarbrevet 10:13-17)

Du som kommit till tro på Jesus – kanske tack vare att någon berättade för dig om honom – får nu till uppgift att berätta om honom för andra, som sedan i sin tur kommer till tro på Jesus och berättar vidare…och vidare. Det är så här Gud har tänkt. Och hans vilja och plan är viktigare än något annat.

INGENTING i världen är viktigare än just dessa två saker.

Kraft
En kär vän och broder i Kristus 
kommer med detta viktiga tillägg (Facebook) :
Amen. Det bör tilläggas att, som Jesus säger: ”Utan Mig kan ni inget göra”. Vi behöver Honom, Hans helige Ande, för att utföra Hans gärningar! Detta är väldigt viktigt, att vi har rätt fokus, Jesus, och öser ur rätt kraftkälla, Guds Ord och Hans helige Ande. Det är väldigt viktigt att varje lärjunge blir döpt och fylld av Den helige Ande! Annars är det så lätt hänt att vi vandrar i egen kraft och blir utmattade och utan resultat, frukt, som består. Vi får slippa alla prestationskrav, vila i Guds nåd, lyssna in Hans ledning, ”Jag skall leda dem, där de går bedjande fram” och gå i (av Honom) förberedda gärningar. Jublande av tacksamhet till Gud!

AMEN.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s