All-hell-gone-ahaa!


Allahelgon

Är det inte nyandlighet, alkohol, samboförhållanden eller aborter så är det hemliga sällskap, blinda domare, regnbågsflaggor, homosexualitet eller vilsna män på vift (kolla t.ex mina tidigare blogginlägg!). Och är det inte det så är det märklig teologi kring dop och frälsning och andra ”religiösa” frågor… eller Halloween! (Se filmen, länken nedan) – och Allhelgona/alla helgons dag.

Wikipedia:
”Seden att uppmärksamma helgon och martyrer på olika specifika dagar uppstod tidigt inom kristendomen, och snart även behovet av en samlingsdag för mindre betydande helgon som inte fått en egen plats i kalendern. Därför infördes en ”alla (övriga) helgons dag” för dessa….
… En koppling till mer allmän minnesdag över de döda uppstod också tidigt. Detta har rötter i förkristna keltiska traditioner och övertogs sedan av de kristnade germanerna. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar. Inom den katolska kyrkan infördes på 1000-talet alla själars dag den 2 november, som en dag då man ska minnas sina bortgångna anhöriga. Då firas Mässan för de döda, och kallas då Requiemmässa, eftersom man önskar de döda ‘requiem aeternam’ – ‘evig vila’.”

Helgon
Allhelgona-helgen är ett människopåfund,
och ett ganska märkligt sådant, i.o.m. att man automatiskt kallar alla döda för ”helgon”, vilket ju inte är sant. Vi talar vackert om den avlidne på begravningar och minnesstunder…och på allhelgona tänder vi ljus och minns i tacksamhet de som lämnat oss – och allt detta är ju bra i och för sig… (att minnas och ära de nära och kära bortgångna är det ju inget fel med, tvärtom! och att ära martyrerna som gett sitt liv för Gud… Absolut, sådana hjältar glömmer vi inte!)… men enligt BIBELN är endast en sådan person helig som tror på och följer Jesus = sant troende lärjungar. Man talar om ”de heliga” och ”de helgade”. Det har vi många exempel på i Bibeln (se längre fram). Men ordet ”helgon”, vanligt inom den katolska kyrkan, finns överhuvudtaget inte omnämnt i Bibeln! Inom katolska kyrkan sysslar man dessutom med ”helgon-dyrkan”. Vidrigt!

Vi måste sluta ljuga för oss själva och för anhöriga till de avlidna. Allt står inte rätt till! Vi talar gärna vackert, vi vill ju inte såra någon… Men något är väldigt galet. Den avlidne kanske aldrig trodde på Jesus – kanske aldrig ens ville ha något att göra med honom?! – men prästen kallar honom/henne ändå för ”helig” och talar vackert om ”hemma hos Gud” osv… Vackert prat, men är det sant? Nej, vi behöver ta tag i detta och börja tala sanning! Fast det tar ont. Sanningen är den att den som inte tror på Jesus är inte helig och ärver därför inte heller evigt liv i himlen.

”… för att den som tror på Jesus inte ska gå förlorad utan ha evigt liv…Den som tror på Honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde sons namn… Den som tror på Jesus har evigt liv. Den som inte lyder Jesus skall inte se livet utan Guds vrede blir kvar över honom/henne.” (Joh 3:16-18, Joh 3:36)

Gud kommer alltså att ”straffa dem som INTE VILL VETA AV GUD och dem som INTE LYDER VÅR HERRE JESU EVANGELIUM. Dessa skall bli straffade med evigt fördärv, bort från Herrens ansikte och hans härlighet och makt…” (2 Tess 1:8-9) Hårda ord. Men sanna! Inga ”vackra” ord som de flesta av oss vill höra, men ord som borde få ruska om oss, öppna våra ögon och hjärtan till äkta omvändelse – och befria oss. Den som JESUS gör fri blir verkligen fri! (Joh 8:36)

OBS: Det här tas inte upp av elakhet, tvärtom – av omsorg. Tragiskt att lurendrejeriet har fått pågå så länge. Människor behöver få höra sanningen – de som ännu lever och har en chans att omvända sig!

Bibeln säger alltså att ENDAST de sant troende är ”heliga” och ”frälsta” och har en plats i himlen – de som omvänt sig, tagit emot Jesus som Herre och Frälsare – inte allmänt alla som dött. Detta är ett utbrett missförstånd och helt och hållet obibliskt!


HELIG
Paulus skrev brev ”… till Guds församling i Korint, de som helgats i Kristus Jesus, de kallade och heliga, tillsammans med alla dem som på varje plats där de eller vi bor, åkallar vår Herre Jesu Kristi namn…” (1 Kor 1:2)

Petrus skrev: ”Nej, liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv. Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig.” (1 Petr 1:15-16)

”… Den orättfärdige må fortsätta att göra orätt, den orene att orena sig, den rättfärdige må fortsätta att göra vad som är rätt och den helige att helga sig.” (Upp 22:11)

—————-

 

Helig ko

Jaha, där skottskadades en religiös ”helig kossa” igen? PANG! Jag ber inte om ursäkt, för jag ”skjuter” inte mot människor, älskade av Gud, men förklarar nog ”krig” mot ”tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud…” (2 Kor 10:4-5), religiösa fasader och system som INTE har sin grund i bibeln, ”tomma och bedrägliga filosofier, byggda på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus.” (Kol 2:8)

Det finns få saker jag tar upp där jag inte upplever att jag skottskadar någon ”helig ko” (se t.ex blogginlägget om alkohol, ”Kristen och vilsen”     )  eller ger mig in i ett getingbo eller sticker hål på nåt ”luftslott” eller bränner nån bro (finns många exempel på min blogg, det är bara att kolla…). Säger INTE att jag är bättre än andra – det är jag inte! – men jag har kanske en obekväm kallelse, jag har bl.a fått ett ”mod i den Helige Ande” som det profeterades över mig redan 1991. ”Och vill Gud ha något ‘konstigt’ sagt, så vill han använda dig!”

Jag är överlåten nog för att skippa vad människor tycker och tänker (ifall det de säger inte överensstämmer med Guds ord) och har för ”åsikter”. Jag bryr mig inte om att vara religiöst, politiskt eller kulturellt ”korrekt”. Jag vill inget annat än gå med Gud… ”…den tid som är kvar” – om det sen är 5 eller 50 – ”vill jag inte längre leva efter människors begär utan efter GUDS VILJA!” (1 Petr 4:2) … och så får jag stryk för det! (Finns flera exempel på t.ex Facebook…och i en del kommentarer här på bloggen – en del så märkliga och anonyma dessutom, så det är inget jag gärna vill publicera…) Många kristna hurrar inte – fast de kanske borde? Men går jag med Gud, hurrar Gud och änglarna i alla fall. Och DET är ju huvudsaken!

————–


Ljus

SLUTORD

Jag firar aldrig Halloween. Tvärtom har jag i många år gjort vad jag kunnat för att informera och varna, skrivit böcker, artiklar, insändare, talat med människor, gjort filmer (se länken i slutet!) osv.osv… Inte är jag heller så värst intresserade av att fira Allhelgona – inte i alla fall i den ”tonart” som man nu firar… Men visst – och det måste jag betona ännu en gång – vi ska tända ljus och minnas i tacksamhet. Vi ska vara glada för de år vi fått med våra kära (läste senast idag i KP om en man som berättade om sorgen… Gripande)… men inte fastna i den ”sorgen” eller ”traditionen”. Vi behöver gå vidare, och satsa på de levande. Det finns många människor som ännu inte hört om Jesus, inte fått tillfälle att avgöra sig och komma till tro. Vi som är kristna, ”heliga”, vi som kallar oss Jesu lärjungar, vi har en uppgift – den viktigaste av dem alla: Att vittna om Jesus, han som är ”UPPSTÅNDELSEN OCH LIVET. Den som tror på mig skall leva om han än dör! Och var och en som lever och tror på migobs, lever & trorskall aldrig någonsin dö. Tror du detta?” (Joh 11:25)

———————-

Herre, jag vill tro på dig. Jag vill följa dig. Jag vill berätta får andra om dig – så länge det ännu finns tid. Ge mig mera kärlek, ödmjukhet, vilja att följa ditt ord (kosta vad det kosta vill), vishet och mod – mod att gå med dig vad det än innebär, vad du än ber mig göra, tala eller skriva. Öppna mitt hjärta mera för dig, Jesus, och öppna folkets hjärta för dig, för ditt ord, för ditt budskap. Kom med din eld. Fräls oss. Förnya oss. Kom med VÄCKELSE i våra hjärtan, Jesus!!

———————-

Filmen: ”VÄRT ATT FIRA HALLOWEEN??”

https://martenstreng.wordpress.com/2013/10/18/vart-att-fira-halloween/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s