Julgubbar, juveler, bebisar och höns…

Julgubbe
Det var en gång…

… några vuxna, välutbildade, skötsamma, unga föräldrar som ville sina barns allra bästa. De var måna om att ge dem mat i rätt tid, kläder, utbildning och sysselsättning, vett och etikett, fickpengar, presenter, omsorg, kärlek och beskydd… allt de behövde, och ibland också ett besök i kyrkan. Wow! Vadå, lite måste man ju hålla upp skenet att man ändå är religiös – det kan vara lönsamt, det också.
Men en dag rasade luftslottet samman. Andaktshållaren i kyrkan, dit barnen hade kommit från skola och daghem, hade stuckit hål på den rosaröda bubblan: Julgubben finns inte på riktigt!
-Hemska saker! Säga sådant till ett litet, oskyldigt barn. Att beröva dem julen! Elaka, dumma präst! Arma kyrka! ”Vi är många föräldrar som är upprörda! Det är inte kyrkans sak att berätta om jultomten finns eller inte. Barnen måste få tro på jultomten!” fräste en förälder. Många har kommenterat och sagt att lika mycket sagor är det ju att tala om Gud och Jesus och änglar osv.!! Nej, låt barnen tro på Tomten!!
Ja, det blev storm i ett vattenglas. Nyheten spred sig långt utanför landets gränser. Många reagerade i tidningsspalterna och på bloggar osv… Wow, vilket engagemang! Man hade tydligen rört om i ett getingbo, rubbat folks cirklar, trampat på tårna, sårat känslorna, skadat ”husguden”… Ja, SÅ viktig är tron på Tomten. Tomten är en ”helig ko” – det är bara att konstatera faktum. Det har folk nu bevisat! Julgubben är för dem viktigare än Gud själv! …

Man kan sedan undra om barnen senare i livet, då de kommer underfund med att ”ahaaa, hela julgubben-grejen var bara ett påhitt!…” samtidigt funderar att ”…men, men, hur är det då med Gud som vi också trodde på? Är också han bara ett påhitt?”  Ja, hur skall de veta? Stackars barn.

Några dagar senare var det dags för självständighetsfest på presidentens slott (dit kanske också någon av föräldrarna i den förra ”sagan” var bjuden – vad vet jag!). Finland firade 98 år den 6.12. (Se mitt föregående inlägg). Många fina människor samlades, skakade tass med presidentparet och minglade, åt och drack gott, lyssnade till musik, pratade, (jämförde varandras klädsel och frysyr), dansade och hade roligt… medan vi andra satt framför TV-apparaterna och glodde på alla fina dräkter, håruppsättningar och smycken. Många trevliga människor intervjuades (allt från backhoppare och vetenskapsmän till politiker, veteraner och aktivister..). Det första intervjuobjektet var en ”djurrättskämpe”. Så här skrev jag på Facebook, ifall någon är intresserad:

JulkycklingSäger inte emot ”djurens rättigheter” eller att de inte skall behandlas väl eller inte få ett ”värdigt” liv (så länge de lever) osv… eller att t.o.m ”de miljontals hönsen i vårt land inte skall glömmas bort”(?!), som den intervjuade aktivisten, bjuden på självständighetsbal till slottet ikväll, uttryckte sig… MEN, inte förrän man på samma sätt bjuder in en ”aktivist” till slottsbalen som får tala för DE OFÖDDA BARNENS RÄTT TILL LIV OCH DERAS RÄTTIGHETER (kanske med en bild på ett litet barn tryckt på skjortan/kjolen, lika naturligt som hon i intervjun hade en höna på sin!) och låter honom eller henne tala varmt för de små oskyldiga barnen, som nu – hör och häpna – behandlas sämre än många djur som man så ivrigt vill skydda, göra livet lättare för eller helst inte alls avliva?!… Nej, inte förrän det sker kan jag ta allt detta prat om att ”ge djuren ett värdigt liv!” på fullt allvar.
Jag hade lust att stiga in i rutan och fråga personen man nu lyfte fram som en verklig kämpe för rättvisa, vad hon anser om abort/mördandet av små barn? Jag är ganska säker på att hon, och andra i samma ”aktivist”-gäng, är FÖR abort  – hur ”ologiskt”, inkonsekvent och tokigt det än låter. Jag hoppas jag har fel, men det har jag nog inte. Små barn i mammas mage är ofta INGET värt – ”bort med dem!” – medan djurens rätt till liv och rättigheter och mycket annat viktigt och ”humant” och humanitärt och ”jämställdhets-aktigt” nog gärna lyfts fram… Men de små, ofödda barnen? Nja, de är inte så viktiga! (Finns att läsa mera i mina blogginlägg. Bläddra till 14-15.12 2012)
Och som sagt, inget fel med att kämpa för djurens rättigheter, men att man sedan med andra handen, utan att tänka efter desto mera… (det är ju kvinnans RÄTT att göra vad hon vill med SIN kropp! Så det så! Det är sant: KVINNANS kropp. Ja. Men BARNETS kropp då? DEN har kvinnan inte rätt att bestämma över! Barnet är en helt annan individ. Barnets rätt till liv – vem bryr sig om det??!)… ja, utan att tänka efter tar man livet av ett litet foster i mammas mage – som ju faktiskt ÄR ett barn!… Nej, jag får det inte att gå ihop. Hur jag än försöker. Hur jag än vrider och vänder på begreppen.
Barn är en GUDS gåva… och så går vi och tar livet av sådana! Nä, hörni. Ska vårt land och vårt folk fortsätta leva i ”välfärd” och inte drabbas av Guds dom (”du ska inte döda!”) behöver vi bekänna våra synder och omvända oss! Vi behöver tänka om i en hel del frågor. Och det allvarligt…och fort. Tiden är kort.

Baby tomte

Den dagen en riktig barnvän, en som kämpar för BARNENS RÄTTIGHETER – ofödda som födda – blir bjuden till slottet, den dagen hurrar jag för självständighetsfesten lite extra. Den dagen GUD får stiga in. Hm…är Han alls bjuden på fest? Är Jesus välkommen in?…
Jag gillar vår president, han är en bra karl, men jag undrar om inte också han kunde slå ett slag för lite mera ”Gud välsigne oss och hjälp oss”-attityd? … Gladdes annars över att han, presidenten, tydligen hade något viktigt och uppmuntrande att säga ambassadören från Israel då de skakat hand. Shalom! … I den relationen är jag glad att jag inte är rikssvensk. Arma Sverige som bränner sina broar till Israel! (Pga av utrikesministerns korkade inställning). Nå, det är en helt annan diskussion, men ja. Så här är det.
Ha ett fortsatt bra liv, om du sen är tupp eller höna, president eller ”bara” ett litet barn! GOD BLESS! 
(Spontana tankar så här på 98-års dagen)


Reporter

TV-hallåarna hade fullt upp att kommentera allt och alla på festen. Det var speciellt ett smycke som fick extra uppmärksamhet, ett med många diamanter, värt – håll i dig nu! – 70.000 euro. Wow! Nä, huhhu, ska man skratta eller gråta? Oförskämt. Omoraliskt. Omdömeslöst och dumt. Hur täcks man överhuvudtaget bära sådana smycken – och dessutom ha dumheten att tala om vad ”krims-kramset” kostar? Vill vi ens veta? Nej, jag fattar inte. Inte så länge så många inte ens har mat för dagen. Det här är mera än jag tål. Okej att klä upp sig – det är ju fest – men nej, detta är äckligt, allt fokuserande på det yttre… Tack och lov hade presidenten förstånd och omdöme nog att utse en rullstolsbunden ”Lotta” till den bäst klädda för kvällen. Grattis!

——-

Festen är över. Livet går vidare, innanför slottsmurarna och utanför. Frid och fröjd på många håll, men också krig och oroligheter på alltför många orter. Terror. Arbetslöshet. Depressioner. Ensamhet. Fattigdom. Orättvisor. Men vad bra, snart kommer ju Tomten – han finns och han lever och gör ingen besviken!? Det blir frid på jorden! Öh…  Lika lite som vi mera ska bry oss om hönsen (som vi antagligen äter upp med gott samvete) än om de stackars små bebisarna i mammors mage (som riskerar att mördas), lika lite behöver vi fokusera på en låtsas-tomte-figur och lura barnen (de som fick födas) att tro att han är på riktigt.

Istället håller vi blicken på livslevande Gud och Jesus Kristus, Guds son, barnens vän, han som kom ner hit till oss, för att hjälpa, trösta, hela, befria och frälsa oss. HAN, och ingen annan, borde få vara allas vår Herre och Frälsare och mittpunkt – inte bara till jul. Vi klarar oss bra utan höns och dyra smycken och de vackraste och dyraste kläderna och håruppsättningar, presidentbaler och ”en-gång-i-året”-andakter i kyrkan, julgubbar och pepparkakor. Vi behöver heller inga låtsas-frälsare, ”nyandliga påhitt, hemmasnickrade filosofier, lögnaktiga Darwin-teorier, falska profeter och lärare. Lika lite som vi behöver  NÅGOT annat som inte har med Jesus att göra (allt som inte har med Gud att göra är egentligen ”anti”-kristligt. Håll dig bort från allt sådant!)… Men utan JESUS faller allt pladask. (Inte är väl ditt liv ett sådant ”korthus”?)

FOCUS ON JESUS
Jesus är Klippan
, honom vi ska bygga vårt liv på, honom allt handlar om, hans namn som är upphöjt över alla andra namn och inför vilken ALLA människor en dag kommer att knäböja och alla tungor bekänna att han är Herre (Filipperbrevet 2:9-11)… Det är på HONOM vi behöver ha vårt fokus, det är Jesus Kristus vi inte ska försumma. Det är JESUS vi alla behöver för att klara oss i livet – och i livet efter detta. Strunta i diamanter och lyx-kläder och annat fåfängligt. Allt ska förgås. ”Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå…” säger Jesus. Hm, kanske dags ta fram sin bibel och kolla vad Gud säger. När läste du Bibeln sist? (Träffade kristna igår som sa att de inte läst bibeln på många år… What? Är det möjligt? Hur kan man överleva som kristen om man inte läser och studerar Guds ord, om man inte äter?? Det är ju omöjligt. Gud vill tala till oss och leda oss genom sitt ord, Bibeln. Att inte läsa Bibeln är att strunta i kompassen, inte bry sig om kartan, inte ha någon ”lykta eller ett ljus på sin stig.” Ps 119:105)… Det är att strunta i det budskap Gud vill ge, strunta i den mat och den dryck han bjuder, det liv och den glädje, vägledning och tröst han vill ge. Vill du inte ha? Är du inte hungrig? Jesus sa: ”OM NÅGON TÖRSTAR (det är väl det som är problemet, folk törstar inte, är inte hungriga?!) SÅ KOM TILL MIG OCH DRICK…” (Joh 7:37) Törsta. Hungra. Kom! Bordet är dukat. Välkommen! Ät dig mätt och dela med åt andra som vill ha!

Gud välsigne dig!

Annonser

4 svar till “Julgubbar, juveler, bebisar och höns…

  1. Några av mina kommentar till ”julgubbe”-dramat (heta debatter på både Facebook och bloggar och överallt)
    – Hehe, man får ju säga vad man vill (”Gud finns inte!”), men dum är den som håller fast vid lögner! Att Gud finns behöver du inte tro på för att det ska vara sant… Han finns, och han verkar, lever, gör under, kommer tillbaka en dag. Om inte förr, så DÅ kommer du och precis varenda levande varelse att förstå och bekänna: Gud finns!!
    …synd bara om man fattade det för sent. NU är det tid att omvända sig, tro på JESUS!… och sluta med lögner o påhitt. De som hånar Gud och oss kristna kommer att ångra sig bittert en dag!

  2. Leken och spänningen slutar inte för att du säger som det är, att julgubben är bara på skoj, inte på riktigt. Jo, barn tycker ändå att de är skoj – utan att det blir lurade. (Att lura dem att julgubben finns på riktigt kommer att föra med sig förakt senare, vi vuxna har ljugit för dem! Bäst säga som det är genast, och fortsätta leka! Har många egna erfarenheter…)
    På samma sätt då jag gör ett trolleritrick. Jag säger att det inte är på riktigt, bara ett trick, var inte rädda… Osv.

  3. Att man nu 2015 inom en kyrka ”avslöjar tomtebluff” som det sägs i tidningsartikeln, är inget nytt i min värld. Jag har många, många år, säkert 30 år, förklarat och deklarerat att tomten inte finns, inget nytt för mig. MÅNGA barn (tusentals) har hört mig säga det, i skolor, daghem, församlingar osv.osv… Jag har gjort detta medvetet, för att sticka hål på ”bubblan”, hjälpa barnen ur lögnen och tron att julgubben finns. Visst har jag fått några ilskna blickar, kanske kommentarer, fiender osv.osv… men jag har rent samvete. LEKEN och SKOJET blir INTE mindre roligt bara för att man talar sanning! Lika lite som festen blir roligare bara för att man super sig full och öser ur ”lögnens källor”, Nej, nykter är bäst och roligast.

  4. En ”förstå-sig-påare” skriver att ”Jultomten och jesus är precis lika verkliga, båda två fantasier som vi hittat på. Den ena för glädje till barn, den andra justifierar massmord.”

    – Haha… Man är förbluffad hur lite kunskap och hur mycket missförstånd det finns – och blindhet. Open your eyes. 2 + 2 = 4 hur vi än argumenterar för eller emot.

    Killen envisas och skriver: ”Jo men att blint tro på 2000 år gammla historier som skrivits ihop 300 årefter att gubben dog är inte heller speciellt klokt.”

    – Att påstå att vi ”hittat på” Jesus är ju bara ett väldigt dumt förslag. INGEN seriös historiker, troende eller inte, förkastar det historiska faktum att Jesus var och är på riktigt. Att julgubben ÄR en lek o påhittat VET ju alla!? …. Nå, du får se en dag hur det ligger till. Hoppas o ber att du fattar vem JESUS är innan det är för sent, innan du dör eller Han kommer tillbaka… DÅ är det för sent att ångra sig. Men NU finns det tid! Jag vill bara hjälpa. Take it or leave it.

    Och debatten fortsatte….
    Och jag skriver: – Nå det är ju precis detsamma vad vi anser och tycker. Det är som det är. VI ska böja oss oss för Gud och det han säger, gör, sagt och gjort, kommer att göra… – inte tvärtom. Det är nog vi som har att lära oss hur det ligger till, inte Han.
    Och så kommer det spydiga kommentarer och provokationer. Och jag svarar igen: – Om du fortsätter att envist hålla fram ditt eget förnuft och strunta i vad Gud säger, kommer du en dag att ångra dig BITTERT. Jag lovar. Men GUD ÄLSKAR DIG och vill inte att du går evigt förlorad. Han vill hjälpa dig. Han vill frälsa dig.
    – Jesus var och är Guds son. Jesus är Gud. Jesus var med och skapade världen, vid Guds sida… JESUS ÄR HERRE och KUNG, han är Messias, Guds utvalda, han är Vägen, Sanningen och Livet, INGEN kommer till Gud utom genom Jesus (dörren). Joh 3:16 Den som tror skall inte gå förlorad utan ha evigt liv.
    – Har käbblat med dig förut och inte kommit nån vart. Men du vet att jag inte tänker illa om dig. Jag vill inget hellre än att du och andra som är på villovägar, ska vända om och få se vem JESUS verkligen är. Att missa honom är att missa allt!

    Och så vår vän ”debattören” igen: ”… jesus har mer blod på sina händer än stalin, lenin och mussolini tillsammans. Om man räknar med alla korståg, inkvisitationen, häxbränningar, folkmord, andra världskriget (vi får inte glömma att hitler också justifierade sin utrensning med hjälp av bibeln.) Så jaa om vi kollar på historien så har jesus, gud och bibeln en hel del mera blod på sina händer än vad sankt. Nicholaus har.

    Mitt svar:
    – Lite info bara: Jesus har absolut INGENTiNG att göra med det du nämner! Lär känna personen JESUS, strunta i religion och falska kristna och falsk kristendom (vilket det du nämner handlar om!) Missbruk av Guds namn. Och så luras folk att tro att detta är Jesus och kristendom. Allt annat!… Sluta håna Jesus, sluta komma med falska argument. Öppna istället dina ögon och ditt hjärta för den RIKTIGA Jesus. Han kom för att avskaffa religionen. Han vill ha en äkta RELATION med oss. Se t.ex Uppenbarelseboken 3:20.
    Det finns INGEN i hela universum som är mera kärleksfull och god än Jesus Kristus. I alla fall den Jesus jag känner.
    Kom bort från den falska Kristus och närma dig den riktiga!
    Your choice.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s