Hungrig?!

Hungrig
Ett stort problem idag är att folk inte törstar och hungrar efter Gud.
(Drabbar detta mig, lider jag oerhört. Jag VILL inte leva ljumt och likgiltigt och vara felaktigt förnöjsam, ”mätt” och ”belåten”. Jag vill tvärtom DRABBAS av hunger och törst och längtan efter mer av Gud. Jag vill inte vara lat och trög, apatisk, ointresserad av andra människors nöd, självupptagen, ovillig att tjäna, rädd för att vittna, predika, skriva, proklamera hans seger, be för sjuka, driva ut demoner… Jag vill inte att lågan släcks. Nej, jag vill BRINNA FÖR GUD. Jag vill DRABBAS AV HANS KÄRLEK och passion (precis tvärtemot vad Fienden vill att ska hända!) Jag må enligt många vara radikal och vild och glad så det räcker redan nu (oj, om de bara skulle veta hur jobbiga perioder jag kan ha och vilken kamp och vilket mörker jag ibland måste gå igenom!), men jag ber inte om mindre entusiasm, mindre eld, lugnare sinne, mera lagom-attityd, mindre ”fanatisk” tro osv… Nej,  tvärtom: Jag vill ha MERA av allt det Gud vill ge. Mera helig Ande, vildhet, glädje, kraft och inspiration, frimodighet… Och jag vill vara en ännu mera radikal Jesu lärjunge än tidigare – kosta vad det kosta vill (om folk sedan gillar det eller ej. Vad spelar det för roll vad folk ”gillar”/”inte gillar”!) Något alternativ finns inte. Kall eller varm, ljus eller mörker, salt eller sött, smal väg eller bred, med Gud eller mot… Rakt fram, precis som bibeln säger. Full fart framåt! (Läs Mark 8:34-38, så fattar du att jag nog – trots allt? – är på rätt spår!)

people

De ”kristna” infödingarna i vårt land som ”kan” och ”VET” vad kristendom handlar om, och därför inte heller är intresserade av att höra mera (varför skulle man det?!), och som inte vill LÄRA KÄNNA Jesus och bli frälsta på riktigt, utan struntar i att lyssna till vad Gud säger, inte låter varna sig… – de människorna kommer en dag att stå utanför och bulta på men inte slippa in till Guds stora, himmelska festmåltid – och ångra sig bittert. De var bjudna, men struntade i att komma – innan det var för sent. Jag lovar, det här är ingen trevlig dag för dem. Var inte du med i den bedrövliga skaran som hamnar utanför! Jag ber…

Ännu finns det tid att omvända sig. LÄMNA DITT LIV I GUDS HÄNDER – nu! Vem du än är, var du än kommer ifrån, vad du än har gjort/inte gjort… Gud älskar dig! Han vill INTE att du hamnar utanför, skiljs från honom i all evighet. Ja, det är detta allt handlar om. Gud sände sin Son, Jesus, för att du och jag skulle få frid med Gud, förlåtelse för våra synder, evigt liv… Gud betalade ett högt pris för att vi skulle få leva. Men ”bollen” är nu hos oss. ”Det är fullbordat!” Ja, men tar vi emot hans gåva i Jesus Kristus? Evigt liv med Gud, om vi accepterar hans erbjudande. I all evighet skild från honom, hans kärlek, godhet, nåd, kraft, glädje, frid… om vi tackar nej. Det är alternativen Gud ger. Två vägar. Vad väljer du? Gud har redan gjort sitt val… Han sände Jesus, som är ”vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh 14:6)

Bestäm dig redan nu för att ta emot Jesus. Han är ”biljetten” till himlen. Utan den ”biljetten” slipper du inte in. Just sayin. Det är ditt liv, och du kan själv bestämma hur du gör, men jag vill gärna utmana dig. Tänk noga efter och gör ett klokt beslut.

———-

Hungrig.

Sedan finns det de som är verkligt hungriga och törstiga. Och de kommer. Man behöver inte ens tjata. Är folk hungriga, vill de ha mat. Hungrar de efter Gud, kommer de. Kosta vad det kosta vill. (Många invandrare är hungriga och glada över den andliga mat de får!) Det här vill man inte gå miste om!! Sedan får man bara hoppas att tallriken inte är tom, och att det serveras bra mat – inte något ”urvattnat” eller mögligt. Dagens bröd från himlen, inte gårdagens. Guds levande ord (Hebr 4:12), verksamt och inspirerat av den Helige Ande. Guds ord, evangelium, Guds kraft till frälsning för var och en som tror. (Rom 1:16)

Är DU hungrig eller är du färdigt mätt och belåten? Det är frågan.
Jesus säger: ”Om någon törstar, så kom till mig och drick!” (Joh 7:37)
Är du törstig? KOM!

——-

Inte hungrig

Är man inte hungrig kommer man inte heller för att ”äta”. Så enkelt är det. Man har kanske smakat en liten bit, men man är redan ”mätt”, vill inte ha mer (kanske biffen var för pepprig eller såsen för brun?) Man har hört om Gud, men någon RELATION med honom har det aldrig varit frågan om. Man har hört om den där Jesus (men aldrig upplevt hans KRAFT?!) redan i söndagsskolan, i skolan, i klubben, i julkyrkan, i skriftskolan… Och förresten: Man ÄR ju faktiskt redan kristen! Jaså. Fast man inte fattar ens 5% av vad livet med Gud handlar om? Frälst, fast man inte tagit emot Jesus, inte är döpt och inte följer/lyder honom?? Hm. (Se Mark 16:16)

Att vara äkta kristen… (jag vet, många gillar inte att jag säger så, talar om ”äkta” och ”oäkta” kristna. Men Bibeln talar ju om detta – och varnar oss – så varför skulle inte jag? Men hur kan jag veta, och VEM är jag att döma andra??!)… är något HEEELT annat än att bara höra till kyrkan, delta i något kristet läger någon sommar, vara snäll och trevlig, vara medlem i kyrkans klubb, vara MEDLEM i kyrkan (vilket majoriteten av befolkningen de facto är) men inte LÄRJUNGE!

Vi behöver förstå detta: MÅNGA som aldrig blev utmanade till riktigt äkta LÄRJUNGASKAP, går evigt förlorade. Mitt framför ögonen på oss! Hurså? Vad är problemet? Jo, de fick aldrig höra om Jesus. Kanske nog HÖRA OM honom (få kunskap om honom, lära sig budorden, ”Gyllene regeln” och andra bra regler och förbud osv), men fick aldrig LÄRA KÄNNA honom personligt. Istället blev de religiösa, invaggades i en falsk trygghet att allt är okej. (Det är sådana präster och andliga ledare som undervisat fel som har blod på sina händer. De har fört folket vilse! De har inte ”varnat den ogudaktige” trots att de visste att personen var inne på en farlig väg, en väg som leder till evigt fördärv. ”Varna dem!” säger Gud. Se Hesekiel 3:17–) Folk placerades i en stämningsfull, kravlös, mysig ”religiös bubbla” (som 100% säkert kommer att spricka en dag!) istället för att utmanas till att låta sig förvandlas, frälsas, fyllas av Guds Ande, gå ut i krig, bli själavinnare, människofiskare, lärjunge som ”tar sitt kors på sig och följer mig…mister sitt liv för min och för evangeliets skull” (Mark 8:34-38), inte skäms för Jesus utan frimodigt vittnar om honom i ord och handling, är ljus och salt, får i hans hjord, soldat i hans armé… Allt eller inget. Det är detta äkta efterföljelse handlar om.

Barn
DÄRFÖR behöver detta sägas:
Du behöver TA JESUS OCH GUDS ORD på allvar. Budskapet går ut ännu 2016: ”Den som tror och blir döpt ska bli frälst, den som inte tror ska bli fördömd… Den som tar emot Jesus ger han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn… Den som tror på Jesus ska inte gå förlorad utan ha evigt liv.” ( Mark 16:16, Joh 1:12, Joh 3:16)

På tal om ”infödingar”. Nu har vi en hel del flyktingar i vårt land, ”utbölingar”, ”invandrare”… – kalla dem hellre medmänniskor, älskade av Gud! – hitskickade av Gud för att älskas, bes för, befrias, hjälpas till tro, döpas… Missionsfältet har kommit närmare än någonsin. Och det är här du och jag kommer in i bilden. De som inte vill lyssna till Guds ord, bli utmanade, befriade, kommer inte till våra möten och gudstjänster, tar inte emot oss på gatorna, i hemmen, i skolorna… Många av de ”infödda” ”kristna” blev aldrig JESU LÄRJUNGAR. De hade sin chans. De fnyste åt oss och gick vidare. Nu står istället hundratals, kanske tusentals, hungriga och törstiga flyktingar och knackar på våra dörrar. Ska vi släppa in dem? Så klart vi ska! Och rum finns det gott om – tack vare dem som först var inbjudna men aldrig kom!

”Jesus talade än en gång till dem i liknelser: ”Himmelriket är likt en kung som höll bröllop för sin son. Han sände ut sina tjänare för att kalla de inbjudna till bröllopet, men de ville inte komma. Då sände han ut andra tjänare och befallde dem att säga till de inbjudna: Jag har gjort i ordning min måltid. Mina oxar och min gödboskap är slaktade och allt är färdigt. Kom till bröllopet! Men de brydde sig inte om det utan gick sin väg, en till sitt jordbruk, en annan till sina affärer. De andra grep hans tjänare och misshandlade och dödade dem. Då blev kungen vred och skickade ut sina trupper och lät döda mördarna och brände ner deras stad. Sedan sade han till sina tjänare: Allt är klart för bröllopet, men de inbjudna var inte värdiga. Gå därför till vägskälen och bjud till bröllopet alla som ni träffar på. Tjänarna gick då ut på vägarna och samlade alla de mötte, både onda och goda, och bröllopssalen fylldes med gäster.” (Matt 22:1-10)

VÄLKOMNA!

Welcome
Förstås är ALLA välkomna. Också de motsträviga (belåtna?) ”infödingarna”. Ännu finns det tid att omvända sig. Kom och lyssna till Guds ord – bli hungrig och ät! – ta emot JESUS i ditt hjärta, bli pånyttfödd, frälst, tänd av Guds Ande. Låt döpa dig i vatten. Begrav det gamla livet och uppstå till NYTT LIV. Bli en överlåten Jesu lärjunge. Strunta i att bli ”religiös”. Livet med Gud handlar inte om religion, ritualer och en massa ”måsten”, utan det handlar om naturligt övernaturlig, äkta, härlig relation med Gud. Lev inte ett ljummet låtsas-kristenliv. Kom ut ur den falska bubblan, ut i frihet och in i äkta, glad gemenskap med levande Gud.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s