”Kommer inte alla till himlen?!”

heaven
Detta måste sägas om och om igen så att de som ännu är kvar här i världen och ännu inte är frälsta, får en chans att vända om, bli frälsta.
Jag har under den närmaste tiden alltför många gånger blivit påmind om det här budskapet för att att låta det bli osagt. Så jag säger det. Det är en nöd för de förlorade på mitt hjärta. Jag gör fel om jag håller tyst.
Dessutom har jag i färskt minne den syn jag fick för många år sedan, där en av mina goda vänner stod på andra sidan en djup klyfta och ropade i förtvivlan: ”Mårten, varför sa du ingenting!!??” Nu var det för sent.
Synen har plågat mig i många år. Jag vill inte göra det stora misstaget att jag inte säger någonting, inte berättar det jag vet – det Bibeln undervisar om – och därmed göra mig skyldig till att människor går evigt förlorade. (Kolla t.ex Hesekiel 3:17– om du vill förstå allvaret i budskapet). Att tiga är ett allvarligt misstag, speciellt om det gäller människors eviga frälsning. Lika allvarligt är det förstås att inte låta varna sig…

Jag behöver själv be om hjälp – dagligen. ”Visa mig, Herre, din väg. Jag vill vandra i din sanning Bevara mitt hjärta vid detta enda: Att jag fruktar ditt namn.” (Psaltaren 86:11)

Och jag vill be den här bönen tillsammans med dig innan vi går vidare:
”Lär oss att inse hur få våra dagar är så att vi får visa hjärtan.” (Psaltaren 90:12)
Det handlar om att leva i Guds vilja, vandra med honom, leva i sin kallelse, förstå att vi inte har ”hela evigheten” på oss – inte här på jorden – och att vi därför behöver få ”visa hjärtan” för att kunna göra rätta beslut. Livet är kort. Det gäller att satsa rätt. Gå med Jesus – du med – med allt vad det innebär (utan Jesus går du miste om en massa)! Ett bättre beslut än att tro på och följa Jesus finns inte!

Jag ber att Gud i sin nåd ska låta det jag nu skriver få vara till uppmuntran och hjälp, få utmana dig och bli till välsignelse. Gud välsigne oss alla!

———

begravning
Jag såg nyligen en skylt vid infarten till en begravningsplats.
Där stod med stora bokstäver:

”JAG ÄR UPPSTÅNDELSEN OCH LIVET. DEN SOM TROR PÅ MIG SKALL LEVA OM HAN ÄN DÖR.” / Jesus (Joh 11:25)

Jag tog sedan en runda på begravningsplatsen, bland hundratals gravstenar. Jag kände en frid, men samtidigt en oro. Jag undrade i mitt stilla sinne: ”Hur många av dessa avlidna trodde på Jesus? Hur många av dem har nu evigt liv med Gud, och hur många har det inte?”

-Va?! säger någon. Kommer inte alla till himlen?!

Jag befarar att väldigt många inte hade sin sak klar med HERREN innan de dog, de var inte frälsta, hade inte tagit emot Jesus som sin Herre och Frälsare. Jesu löfte om att den som tror på honom skall ”leva om han än dör” lästes nog upp på jordfästningen eller minnesstunden efteråt, men hur många av dem som dött trodde på Jesus, hur många av dem var faktiskt frälsta?

begr
Människor dör hela tiden.
Två av mina nära vänner har redan hunnit vara på åtta begravningar det här året. ÅTTA! Och två till begravningar blir aktuella inom kort. Det är ju inte klokt! Deprimerande. Ännu mer dystert är det faktum att många av dessa inte ens är med Jesus nu. (Känns grymt att ens tänka tanken, men det är sanningen). Men Gud vet allt. Och han är barmhärtig, rättvis och god. (Håll det i minnet!) Mycket kan ha hänt just i dödsögonblicket – vi vet inte – men varför vänta med att tänka på Gud tills dess, om man ens då ”håxar” på att tänka på Gud, bekänna sina synder och välkomna Jesus i sitt liv?! Varför i hela världen vänta tills man ligger på dödsbädden, då det mycket troligt är för sent!? Man vet ju inte om man ens då är i stånd att tänka klart, göra några beslut överhuvudtaget! Och kanske man dör en plötslig död i en olycka? Vi vet inte. Döden kommer ibland oväntat – ingenting man alla gånger kan förbereda sig på. Det gäller att göra sig redo, vara beredd. ”Lär oss att inse hur få våra dagar är så att vi får visa hjärtan.” Men det är som någon sagt: ”Many who plan to seek God at the eleventh our die at 10.30.” Tragiskt men sant.

Hur dumt är det inte att leva livet här på jorden utan gemenskap med Gud, utan honom som är A och O, början och slutet, himlens och jordens Skapare, han som älskar oss så högt och vill vårt allra bästa! Att sedan ”gå över gränsen” utan att ha saken klar med Gud? Nej, jag hittar inga ord för hur korkat det är. Önskar ingen av oss att vara så totalt på villovägar och på väg till evigt fördärv. Tänk efter. Vågar vi dö utan Jesus? Vågar vi faktiskt riskera att inte komma rätt i livet efter detta? Jesus är Vägen till himlen – det finns inga andra vägar dit. Vill vi till himlen får vi se till att vi går på Jesus-vägen.

-”Men vadå?” protesterar någon. ”Gud är nådig, han är god och barmhärtig, han älskar oss alla, inte lämnar han någon i sticket, inte skickar han någon till helvetet??!” Nej, det är kanske sant. Beslutet var vi tillbringar evigheten gör vi alldeles själv. Har vi INTE sagt ja till Jesus, överlämnat vårt liv i Guds hand, ja, då får vi stå vårt kast. Vi ligger risigt till. Inte så att Gud inte skulle älska oss eller inte vilja ha oss med till himlen – ingen älskar oss mer än han, ingen vill ha oss till himlen mer än han! – men han kan ju inte tvinga oss. Han har gjort allting klart, bordet är dukat, men han tvingar ingen att komma. Det är fritt fram att tacka nej…

Vi får vår chans här på jorden att gensvara på hans kärlek till oss. Vad svarar vi då han kallar på oss och säger ”kom!”? Hans budskap är klart: Den som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn!” (Joh 1:12). De som inte tror är inte Guds barn och kommer inte till himlen – hur mycket vi än tycker annorlunda och protesterar, påpekar hur goda medborgare vi är, vi är medlemmar i kyrkan, betalar kyrkoskatt och bla, bla, bla… Precis som i en fotbollsmatch: Har vi en gång fått rött kort hjälper det inte hur mycket vi än skriker och protesterar. Vi ska bort från plan. Det är slut. Finns ingen ”andra chans”…

pa-dodsbadden

Jag vet, det här låter hårt och tufft – och det är det ju! – men kom inte till mig och klaga. Det är inte jag som bestämt reglerna, utan Gud! (Och det är ju inte HAN som inte hållit sig till reglerna eller som förkastat DIG – nej, tvärtom! Det är vi som har svikit honom och gått vår egen väg! ”Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg.” Jesaja 53:6) Och han som älskade oss så högt så att han sände sin enfödde son, han har bestämt att ”den som tror på Jesus inte skall gå förlorad (hamna i helvetet) utan ha evigt liv (komma till himlen).Detta är Guds ”regel” nummer 1. Skulle det inte ha varit nödvändigt att rädda oss (från vad, till vad??), hade Gud aldrig behövt skicka Jesus till jorden. Om alla oberoende kommer till himlen, hade Jesus inte behövt komma hit till jorden och lida och dö för oss. Allt hade ordnat sig i alla fall. Men nu behövde verkligen Jesus komma för att offra sig, dö i vårt ställe. ”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.” (Jesaja 53:4-5) Jesus kom för att vi skulle få liv – evigt liv. Vad gör vi med den gåva Gud gav? Det är den stora frågan!

Jesu ord i den lilla versen i Joh 3:16 (”Lilla Bibeln”) är en av de mest kända i hela bibeln och sammanfattar vad livet går ut på, vad allt handlar om. Ja eller nej till Jesus, Guds son. Tänk att det finns så många som har hört den här versen så ofta och i många år (kanske med början i skriftskolan där man rabblade upp versen och andra viktiga bibelord och böner, bara för att klara ”testet”), men som aldrig någonsin egentligen tagit orden på allvar. Tragiskt.
Om du inte läser något annat i bibeln och inte lär dig något annat än just dessa ord i den lilla versen (Joh 3:16), och tar Jesus på fullaste allvar och lämnar ditt liv i Guds händer, ”tar emot honom” (Joh 1:12), så räcker det. Behövs inget mer. Saken är klar: Du HAR evigt liv. Du ÄR ett Guds barn. Du KOMMER till himlen när du dör.
”Den som tror på Jesus har evigt liv…” (Joh 3:36)

Fyra av mina bekanta dog alldeles nyligen, en av dem 107 år gammal (!) Han är hemma hos Herren nu, det vet vi. Frid över hans minne… Den andra jag tänker på är också hos Gud. Han tog emot Jesus innan han dog. Saken är klar. De andra två som också dog helt nyligen vet jag inget om – och inte är det ju min sak att veta eller bedöma, GUD VET ALLT – men sanningen är den, att den som INTE tror på Jesus, han eller hon skall inte heller ”leva om han än dör”. (Joh 11:25) Jag hoppas och vill tro att personerna hade sin sak klar med Herren. Jag ber: Herre, förbarma dig! Ta hand om alla nära och kära, trösta dem som sörjer. Hjälp dem i lidandet, saknaden och smärtan! För dem närmare Dig, Gud! Amen. 

begravni
Det är många som på sin dödsbädd ”ger upp”
och förstår att det nu är slut, det finns ingen återvändo…och lämnar sig till Gud och suckar ”hjälp mig Jesus! Ta hand om mig!” Och undret sker. Jesus sträcker sig mot dem och viskar sitt: ”Idag är du med mig i paradiset”. (Du minns rövaren på korset. Det räckte med hans ”tänk på mig, Jesus”, och så var saken klar. ”Idag är du med mig!” WOW! Gud är så rättvis, barmhärtig och god!)
”Om du med din mun bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från det döda, skall du bli frälst… Var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.”
(Romarbrevet 10:9, 13)
Men som sagt, varför vänta tills det nästan är för sent att omvända sig? Är det inte klokare att här i livet, så fort som möjligt, ta emot Jesus och leva för honom, börja det eviga livet och äventyret redan nu!? ”Den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?” frågar Jesus i Joh 11:25-26. Vad är DITT svar? Svarar du som Marta, ”Ja, Herre, jag tror…”?

Jag dömer ingen, men det här behöver sägas! Alltför sällan hör man präster och predikanter tala klart ut om synd, frälsning, dom, himmel och helvete (de fem ”punkterna” som har predikats i alla stora väckelser genom historien. Om radikala sanningar uteblir, uteblir också äkta omvändelser och väckelse!). Det här har många lämnat bort. En hel del präster och profeter ”handlar lögnaktigt. De tar det lätt med att hela mitt folks skada, och säger: Allt står väl till, allt står väl till. Men allt står inte väl till!” (Jer 6:13-14) , trots att detta budskap är så väldigt allvarligt, livsviktigt och helt avgörande – budskap som ALLA behöver få höra! Varför drar man sig undan och gömmer undan sanningen? Skäms man för Jesus och för Guds ord? Läs vad Jesus säger i Mark 8:38! ”Den som skäms för mig och mina ord i detta trolösa och syndiga släkte, för honom skall också Människosonen skämmas, när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna.”

Är man rädd för att förlora medlemmar? Är det sitt namn och rykte man är mån om, eller vad är det?? Det finns en utbredd feghet bland oss kristna. Man ser ofta människofruktan mer än Gudsfruktan. ”Vad ska människor tycka?” mer än ”Vad tycker Gud?”
Nåja, om prästerna inte predikar Guds ord för dig, kan du ju själv slå upp din bibel och läsa vad Gud säger. Det är inga hemligheter. Läs gärna! Gud VILL att du läser och lär dig, lär känna Honom som allt handlar om: Jesus Kristus. Bli vän med honom. Lär inte bara känna vad han sagt. Lär känna Författaren!
Det jag skriver här har heller INGET med mig och MINA åsikter att göra (folk brukar bli sura på MIG då jag citerar Guds Ord) utan vi talar nu helt och hållet om vad BIBELN säger.

bible

Ämnet vi tar upp här känns förstås obekvämt och ”sårande”, men är det inte bättre och mera barmhärtigt att tala ut nu, göra folk upprörda och ”sårade”, hellre än att smeka dem medhårs, behaga dem, ljuga för dem och föra dem bakom ljuset så att det aldrig någonsin hugger till i hjärtat på dem så att de kan och vill omvända sig och bli frälsta?! (Jfr Apg 2:37-38) Vi kommer att ångra oss bittert om vi höll inne med sanningen och om folk, på grund av vår feghet, lättja och ljumhet och ”hänsyn”, gick evigt förlorade! Tänk på det.

Jag tänker nu igen på den syn jag hade. Jag rannsakar mig själv. (Psaltaren 139:23-24) Vad har jag gjort och vad gör jag för att rädda människor från att gå evigt förlorade? (Det här blogginlägget är ett sätt, ett försök att hjälpa någon…) Jag påminns om de allvarliga orden i Ordspråksboken 24:11-12. ”Rädda dem som släpas till döden och drag dig inte undan dem som stapplar till avrättningsplatsen. Om du säger: ‘Vi visste det inte’, skulle inte han som prövar hjärtan märka det, skulle inte han som vakar över din själ veta det? Han skall vedergälla var och en efter hans gärningar.”

Herre, förbarma dig över oss!

Att tiga är inte kärlek, då vi ju VET vad Bibeln säger (att den som inte är frälst går evigt förlorad) och då Gud befallt oss att predika evangelium, inte tiga med vad vi sett och hört (Apg 4:20) eller dra oss undan av ”hänsyn” eller av rädsla för vad ska folk tycka och tänka! Och som någon sagt (fritt ur minnet): ”Vem är det mera synd om på Domens Dag – dem som aldrig fick höra evangelium eller dem som visste sanningen men aldrig berättade?” (se Hesekiel 3:17–) Aposteln Paulus utbrister: ”Ve mig om jag inte predikar evangelium!” (1 Kor 9:16). Det är så också jag känner. Ve mig om jag inte predikar, berättar, talar om vad Gud säger…

Jag vill inte vara en som fegt drar sig undan. (Hebr 10:38-39) Jag skriver också det här blogginlägget (och andra inlägg) för att jag bryr mig. Jag tar risker, jag vet. Flera kommer att tycka illa om mig. Men jag tar risken. Att tiga är inget alternativ! Och som jag ofta påpekat: ”Om jag fortfarande ville vara människor till lags skulle jag inte vara Kristi tjänare.” (Gal 1:10) Hellre en sanning som svider i skinnet än en lögn som smeker medhårs.

 

Vi har alltför ofta hört lögner gällande ”livet efter detta”. Sanningen är den, att alla inte kommer till himlen (hur duktiga och fina de än varit i livet) – utan endast de som här i livet tagit emot Jesus Kristus som sin vän och Frälsare. ”…för att var och en som tror på Honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” / Jesus (Joh 3:16) Jag ser inget alternativ till att tala ut hela sanningen i Guds Ord.

begravning 
Faktum är att vi ofta hör LÖGNER till och med i våra kyrkor
och kapell. Om man t.ex på jordfästningarna, så där allmänt (allt står nerskrivet i ”manualen”/kyrkohandboken?) påstår att allt är okej, nu är den avlidne hos Gud, allt är bra nu – OBEROENDE om personen i fråga var en Jesu lärjunge eller inte – ja, då ljuger man. Man för folk bakom ljuset, man fråntar dem SANNINGEN att ”den som tror på Jesus har evigt liv”. Man fråntar människorna möjligheten att inse sin synd och omvända sig och bli frälsta! Istället svamlar man något i stil med att ”jaa, han var en bra människa, nu har han sluppit sina plågor, han är hemma hos Gud, han har frid…” osv… Och det kan ju mycket väl hända att allt detta är sant och riktigt – hoppas kan man ju alltid! – men detta gäller absolut inte alla. Vi måste börja se det här och våga börja tala sanning med varandra! (Låt dig inte skrämmas. Det kommer att finnas många som inte gillar det du säger. Vi kommer att beskyllas för att vara dömande, elaka och hänsynslösa…trots att det ju är precis tvärtom: Vi bryr oss. Vi talar sanning. Vi vill folkets allra, allra bästa, inte invagga dem i en falsk trygghet!)

Prästen leder en hel församling vilse om han står där och ljuger att ”allt är okej!” Han luras. Och vi tror honom?! Många av de församlade hänger de facto löst, men får lugnt hänga kvar. Det finns ingen som talar om sanningen för dem, ingen som vågar störa ”friden”, ingen som tillrättavisar eller utmanar dem att omvända sig till Gud, bekänna sina synder, ta emot Jesus… annars! Predikanten är snäll och vänlig. Omtyckt. Saklig, Lugn. Normal. Och istället för ett radikalt, kärleksfullt och sant budskap om synd och dom och frälsning, utgår han från att allt är okej, alla är ”kristna” – den avlidne och de församlade, allihopa är ju döpta, har gått i skriftskola och var/är medlemmar i kyrkan?! (Är det kanske det HÄR som är det verkliga problemet? Det verkar så. ”Alla kyrkans medlemmar är kristna.”?? Grunden är i så fall helt fel och inget att bygga huset på! Ett sådant bygge kommer att rasa förr eller senare – var så säker!) – och så predikas ett urvattnat evangelium, som, obs, inte är GUDS evangelium! – om ”Guds kärlek” så där allmänt och att ”alla duger, vi är värdefulla, Gud tar emot oss i sina boningar, Gud är god, kräver ingenting, och det viktigaste: Alla kommer till himlen…” Ett budskap de flesta gillar att höra. Men är det ett sant budskap?

Och folkets reaktion? Istället för ett ”ojdå, är jag inte frälst, tänk om jag inte kommer till himlen?? Hjälp mig, Jesus!” – vilket hade varit en naturlig reaktion efter en BIBLISK predikan – invaggas nu de församlade än en gång  in i en falsk trygghet att allt är okej (folk har varit i kyrkan och på jordfästningar förut så de är vana med ”Gud-är-kärlek”-budskapet). Vi är medlemmar i kyrkan, vi betalar kyrkoskatt, är skötsamma och ”normala”… så månne inte det ska räcka hela vägen. Inte är vi sämre än någon annan!

himlen
SANNINGEN är den här:
”Den som tror på Jesus har evigt liv. (Evigt liv är en gåva som du behöver ta emot. Är det inte det vi alla vill ha – ”liv i överflöd” med Gud, frid, hälsa, frälsning, evigt liv…?!) Den som inte lyder Jesus ska inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.” (Joh 3:36) Gud måste straffa synden. ”Syndens lön är döden! – men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus” (Rom 6:23), inte utanför Jesus-gemenskapen, utan I Kristus, med och hos honom! – och alla som inte gått under Jesu ”paraply”, inte låtit sig frälsas, ”inte lyder Jesus”, han eller hon går inte säker – tvärtom, de människorna lever mycket farligt! Lev inte på det viset länge till!

Gud ”…straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium. Dessa skall bli straffade med evigt fördärv, bort från Herrens ansikte och hans härlighet och makt …” (2 Tess 1:8-9) ”…dessa (bedragna) som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta.” (2 Tess 2:10) … ”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.” (Joh 3:18)

Ta det här som en varning direkt från Guds hjärta. En varning i kärlek. Gud älskar dig och vill inte se dig gå evigt förlorad! ”Så ÄLSKADE Gud världen att han GAV sin enfödde Son, så att var och en som TROR på honom INTE skall gå förlorad utan ha evigt liv!” (Joh 3:16) Gå inte förlorad! Jag ber!
”Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet.” / Jesus ( Joh 5:24)

JAG VARNAR DIG som hittills struntat i Gud och hans budskap. Börja ta det Gud säger i sitt ord på fullaste allvar. Du har inte råd att längre fnysa och vifta bort de ”obekväma” sanningarna i Guds ord. Tiden är kort. Men du har ALLT att vinna på att omvända dig och börja tro på Jesus. Vänta inte tills det är för sent. Vägrar du, kommer du att förlora allt. Precis allt. Gör inte som de som vänder Gud ryggen, slår dövörat till och inte lyssnar. ”Idag, om ni hör Herrens röst, så förhärda inte era hjärtan!” (Hebr 3:7). Lyssna. Ta emot vad Gud vill ge. Spring inte undan! Och som Bibeln allvarligt uppmanar oss:
”Se till att ni inte avvisar Honom som talar (Jesus). Ty om inte de kunde komma undan, som avvisade honom när han varnade dem här på jorden, hur mycket mindre skall då vi kunna det, om vi vänder oss bort från honom som varnar oss från himlen.” (Hebr 12:2)

Som sagt: Hellre får det svida i skinnet om budskapet vi hör är sanning, ett budskap som kan hjälpa oss och frälsa oss (sanningen=GUDS ORD, gör oss fria) än att budskapet ”känns” behagligt, fint, skönt och ”bekvämt” om det är lögner vi hör (osanningar, ”vita lögner” etc.) och tal om att allt är okej. ”Behagliga” lögner som invaggar oss i en falsk trygghet kommer aldrig någonsin att föra oss rätt, göra oss verkligt fria. Tvärtom.

uppstandelse
Detta måste, som sagt, sägas om och om igen
 så att de som ännu är kvar här i världen och inte ännu är frälsta, får en chans att vända om, bli frälsta. (Ännu finns det tid att omvända sig, men jag vet inte hur länge till. Vi lever i de sista tiderna före Jesu återkomst. Så: Get ready!). De som har gått före oss kan vi inte påverka mer (Gud vet allt, vem som är vem och hur allt ligger till. Jag dömer ingen, men måste få tala om hur det ligger till – det är många som inte vet…)… men vi som är kvar här och nu, 2016 – vi har ett val att göra. Så, Gud, jag ber igen: ”Lär oss att inse hur få våra dagar är så att vi får visa hjärtan.” (Ps 90:12)

Och låt oss aldrig glömma vad Jesus säger: ”Om någon törstar, så kom till mig och drick! Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram… Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv… Den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet…” (Joh 7:37-38, Joh 4:14, Upp 22:17)

Jag hoppas och ber att det görs riktiga beslut. JESUS KALLAR PÅ DIG, min vän. Han säger ”kom!” Kommer du? Det är för sent då du ligger död och begraven! Kom nu!

”Den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö!” / Jesus

———–

För alla som TROR och är pånyttfödda finns det goda nyheter: Ni är frälsta från mörkret och har flyttat in i Guds ljus. Ni är FRIA. ”Den som Sonen gör fri är verkligen fri!” (Joh 8:36) – inte en bättre människa, felfri osv., nej, men förlåten och fri, begåvad (för att du tagit emot gåvan) med EVIGT LIV HOS GUD. Gud kommer att ”…förhärligas i sina heliga (troende) och väcka förundran hos alla dem som tror…” (2 Tess 1:10) Den som väntar – och är kvar vid Jesu återkomst – får se! Det är mäktiga saker på gång som du inte vill missa. Jag lovar!

OBS: Vi kristna har ett stort ansvar. Det är inte så att vi efter att vi blivit frälsta ska sitta och mysa och ha det fint, rulla tummarna i väntan på hemfärd. Nej, Gud förväntar sig att vi är LÄRJUNGAR, att vi går med honom och är LJUS I VÄRLDEN, ”inte drar dig undan för den som är ditt kött och blod” (dina medmänniskor) och sviker vår kallelse att vara hans vittnen. (Jesaja 58:6-11) .”Predika glädjens budskap för de fattiga, ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, ge de betryckta frihet..” (Luk 2:18).

Vi som ”lever och tror på Jesus” och vill följa honom – vi behöver alltså se om vårt hus, förnyas i vår tro och överlåtelse, se till att hålla oss till Guds ord, hålla oss nära Jesus, älska honom och människorna och lyda Gud i allt. Vi behöver på nytt få NÖD FÖR DE FÖRLORADE, verkligen förstå vad det betyder att ”gå evigt förlorad”, låta budskapet beröra våra hjärtan, engagera oss så att vi faktiskt gör något åt saken, inte bara står och glor. Gud behöver ruska om oss så vi fattar. Han behöver tända oss på nytt, göra oss brinnande igen. Hans nöd, kärlek och passion behöver bli vår. Vi behöver älska människorna mer, bry oss om dem, be för de förlorade… Säger vi ingenting till dem som går vilse betyder det ju bara att vi inte bryr oss, inte älskar dem tillräckligt mycket.

Uppmaningen i Ordspråksboken 24 är kanske viktigare än vi förstått. Har du blivit slapp och slö, likgiltig och ljum – bekänn din synd, omvänd dig! Ta tid med Gud. Läs Bibeln och låt den Helige Ande få inspirera dig och ge dig ny kraft – kraft till tjänst. Du vill inte en dag höra skriket ”VARFÖR SA DU INGENTING!!??” från dem som du kanske kunde ha räddat, i alla fall varnat, från att gå evigt förlorade!

 

helping-hand
”Rädda dem som släpas till döden och drag dig inte undan dem som stapplar till avrättningsplatsen. Om du säger: ‘Vi visste det inte’, skulle inte han som prövar hjärtan märka det, skulle inte han som vakar över din själ veta det? Han skall vedergälla var och en efter hans gärningar.”
(Ordspr 24:11-12)

 

Annonser

Ett svar till “”Kommer inte alla till himlen?!”

  1. Ping: VM och HIMLEN | Mårten Streng·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s