Kristendom utan Jesus??

jesus-ar-hornstenen
”FINNS DET KRISTENDOM UTAN JESUS?”
undrade en vän jag talade med. En märklig fråga, kan man tycka.

För det första måste vi förstå att ORDET = JESUS. Jesus är Guds Ord. ”Det namn han har fått är ‘Guds Ord'”. (Uppenbarelseboken 19:13)

”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och ORDET VAR GUD. Han var i begynnelsen hos Gud. (Ja, det är Jesus det handlar om!) Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det…. Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen. (God jul!) Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte. Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. OCH ORDET BLEV KÖTT (människa) OCH BODDE BLAND OSS, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.” (Joh 1:1-13)

jesus-i-centrum
Till frågan:
”FINNS DET KRISTENDOM UTAN KRISTUS??”

Svaret är NEJ! Det finns inte SANN kristendom utan Jesus. Och: KRISTENDOM UTAN KRISTUS = DOM. Ta bort Kristen från ”kristendomen” och du har bara DOMEN kvar.

”Den som föraktar ORDET hemfaller åt dess dom, den som fruktar budet får belöning.” (Ordspråksboken 13:13)
”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.” (Joh 3:18)
”Den som tror på Jesus har evigt liv. Den som inte lyder Jesus (Ordet) skall inte se livet, utan Guds vrede (dom) blir kvar över honom.” (Joh 3:36)

Svaret är alltså enkelt… i alla fall om vi talar om ÄKTA kristendom.
– Nej, man kan inte ha en kristendom utan JESUS. Ingen chans.

Men det finns de som försöker…

Det finns en SÅ KALLAD ”kristendom” där Jesus INTE är i centrum, inte är ”huvudpersonen”, och inte kring vilket allting kretsar (om hans namn överhuvudtaget nämns i sammanhanget, klubben, hemliga orden, andligheten..) men denna ”kristendom” är något helt annat än sann kristendom, kanske bara ett yttre skal, en etikett, ett namn, en religiös eller kulturell idé, en ”tom kiosk”, men absolut inte sann kristendom!
ice-cream
Lika lite som en kiosk är en glasskiosk om man inte säljer glass (och inte nämner ordet ”glass” en endaste gång i kiosken), lika lite kan den organisation som aldrig ens nämner namnet ”Jesus” i sin verksamhet kalla sig kristen och ”på kristen grund”, vad man än säger och hur mycket man än ”skyltar” med ordet ”kristen”.
(Är det inte konstigt att vissa grupper envist håller fast vid att man är kristen – ”verksamheten bygger ju på kristen grund” – fast man aldrig nämner Jesu namn i ritualerna, i invigningsceremonierna, i ”liturgin”, i de heliga danserna, i de andliga mötena, i undervisningen eller i bönerna?…)

Sann KRISTendom har alltid Jesus KRISTus i centrum. Obs: ALL ANDLIGHET UTAN JESUS I CENTRUM ÄR LIVSFARLIG, mycket vilseledande, demonisk… Syssla inte med sånt! Om du är med i en ”kristen” förening eller rörelse där man ”bygger på kristen grund” eller har ”kristna värderingar” men inte har Jesus med i centrum – sluta vara med där! Gå ut ur sådana sammanhang – innan du dragits in i eländet alltför djupt och inte hittar ut igen! (Läs mitt blogginlägg om hemliga ordnar, martenstreng.wordpress.com)

fokus-pa-jesus
I sann kristendom är JESUS alltid i fokus
i all undervisning, i gemenskapen, i livet, alltid och överallt. Jesus är det VIKTIGASTE i vårt liv. Jesus är den röda tråden genom hela Bibeln – ”Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.” – honom vi skall ha blicken på (Hebr 12:1-3), han är skapelsens absoluta mittpunkt, Början och Slutet (A & O), han är hörnstenen i bygget, Klippan vi ska bygga vårt liv på, han är Herre i församlingen, kungars Kung, världens Ljus, honom vi talar om, ber till, sjunger om… Han, JESUS KRISTUS, är enda Vägen till Gud, han är Sanningen och livet…

Är man kristen syns och hörs Jesus i ens liv – på något sätt. Det går inte att undvika…och man VILL ju inget hellre än att Jesus ska få plats, höras och synas i ens liv, eller hur? Om man är kristen alltså. Vi är Kristusbrev, Kristusdoft, ljus… I oss har vi levande vatten, ”liv i överflöd”… Kan vi leva som kristna och ”ljus i världen” utan att ”lysa”, utan att det ”doftar”, utan att det märks överhuvudtaget, utan att folk runt omkring blir påverkade, reagerar (positivt eller negativt)?? Jag bara undrar… Precis som med glasskiosken. Ingen glass – ingen riktig glasskiosk, utan bara att tomt skal… Så hade Gud inte tänkt att vi skulle leva som kristna! Han som sa ”Jag har kommit för att de skall ha LIV I ÖVERFLÖD!” (Joh 10:10). Tänk på det.

Du kan ta en glass så länge du funderar…
ice-cream

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s