PASSION


Passion.
Allt handlar om passion. Utan passion finns ingenting. Utan passion hade Gud inte skapat universum. Utan passion hade det inte skapats några människor, djur, ingen vacker natur… Ingen kreativitet, handlingskraft, omsorg och kärlek utan passion. Utan passion ingen tillväxt, förökning… inget liv överhuvudtaget.

Utan passion hade Jesus inte kommit till världen, inte undervisat som han gjorde, inte brytt sig om och hjälpt så många, inte vågat tillrättavisa de skriftlärda, inte varit så radikal, inte offrat sig själv, lidit och dött på korset… Nej, om någon hade passion så var det Jesus. ”Så (passionerat) älskade Gud världen…” (Joh 3:16). Då Jesus steg fram i synagogan och läste ur Jesaja, var han sannerligen inte likgiltig eller saknade passion. Tvärtom! Här läste han upp sin livsuppgift (som också är vår livsuppgift, om vi alltså menar oss gå i hans fotspår och påstå att ”nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig…” Gal 2:19-20) ”Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet…” (Luk 4:18) DETTA om nånting är vad passion handlar om!

De första lärjungarna hade heller aldrig lämnat allt och följt Jesus, gått ut ”i hela världen”, offrat sig, satsat allt, om det inte hade haft passion. Utan passion hade ingenting fungerat. Utan den Helige Andes kraft. Utan passion, inget liv. ”Om någon vill följa mig (passionerat), skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig…Den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull, han skall rädda det…” (Mark 8:34-35)

Och det är samma idag. Passion för Guds rike, och Guds ord, passion för Jesus, passion för människor i nöd och för människors frälsning… Om den passionen saknas, ja, då har vi heller inget passionerat Jesus-förhållande, ingen riktig kärlek till Gud, ingen sann överlåtelse och inget sant lärjungaskap. ”Tro utan gärning är död!” Det enda som då finns kvar är strukturer, byggnader, tomma filosofier, teorier, traditioner, ritualer, goda gärningar, skrammel, tomhet och mörker, religiösa mönster och beteenden – ja, en stinkande, död religion, ingen äkta och sann, levande Guds-relation. ”Kristendom” utan passion är inte värt mer än ett ruttet lingon.


Passion. Kärlek.
KÄRLEK. Utan att vi låter Guds passionerade kärlek fungera i och genom oss är vi ingenting. INGENTING av det vi gör är värt något i Guds rike om vi inte har kärlek – och passion. ”Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade allt tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. Om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna.” (1 Kor 13:1-3)

Man må tycka vad man vill, men så här säger Jesus: ”UTAN MIG KAN NI INGENTING GÖRA!” (Joh 15:5) Vi får väl tro honom.

Vi får oss en verklig tankeställare. Vad håller vi på med egentligen – och varför?


”Utrannaska mig, Gud,
och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar. Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen.”
(Ps 139:23-24)

”Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte och tag inte din Helige Ande ifrån mig. Låt mig åter få jubla över din frälsning och håll mig uppe med en villig ande.” (Ps 51:12-14)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s