Då det är Gud som är ”Regissör”


Jag har MÅNGA exempel på att det är GUD som är ”Regissör”, ”Dirigent” och den som leder allt in i minsta detalj. Hans tajming är perfekt!

Här kommer ett färskt exempel.

”Det är nog Gud som skickar hit alla människor!” tyckte den utvecklingstörde mannen glatt.
Och det blev öppningen till ett bra samtal med den musikintresserade tjejen som sade sig inte tro på Gud, lyssnar på heavy metal och attraheras av det mörka och ockulta… (Själv hade jag tänkt vara lite mer taktisk och ta upp de här ”Gud-frågorna” lite senare i vårt samtal, men Gud ville annorlunda. Tack för min utvecklingsstörda vän! Där fanns inga spärrar eller ”vänta-och-se-teologi” i vägen. Nej, pang på bara! Yes!)

Vi talade länge med flickan. Jag uppmuntrade henne, berättade rakt på sak, vittnade om min tro osv… Hon stannade (trots det, eller tack vare det!?) kvar i Musikcaféet. Vi spelade musik tillsammans (jag lärde henne lite bas, riff och några låtar). Andra kom in och vi hade bra jam sessions och gemenskap. Tjejen fick från första stund se levande kristendom i funktion – och ha roligt. Härligt!

Jag håller med min utvecklingsstörda vän till 100% (jag har ofta sagt det samma) att det är GUD som sänder människor till Musikcaféet. Det är han som är ”Regissör” och ”Dirigent”. Ingen tvekan om den saken. Både de som behöver höra om Jesus och dem som behövs i Guds rikes arbete kommer. Gud skickar hit dem. Invandrare, barn, ungdomar, vuxna, inhemska och utländska, tilltufsade och ”normala”, musikanter och ”wanna be”-musiker, längtande efter gemenskap, roligheter, cirkus, musik, kaffe eller saft, en pratstund, bön, en kram, omsorg och Guds kärlek. Hit är alla välkomna!


Den här dagen
sände Gud hit tjejen och en hel massa andra. Jag är så tacksam till Gud.
Efter tiden i musikcaféet tog en av mina kristna vänner tjejen med till en bibelgrupp och sen på ungdomsmöte i en kyrka i stan…och nästa dag träffades vi igen för att öva några låtar…och sen på kvällen till en kyrka igen…dit många andra också kom, bl.a ett par av mina afrikanska och muslimska vänner…

Jag gav också en bibel (”metal bibel”) till tjejen. DEN behöver hon bläddra i och läsa. (Vi återkommer).
Jag har talat om för henne hur fin hon är, värdefull, dyrbar och älskad av Gud. Och att Guds kraft är starkare än all ondska och allt mörker. Jesus är Herre. Osv… Min bön är att flickan ska förstå hur mycket Gud älskar henne, att JESUS är enda vägen till Gud. Och att djävulen är ingen bra ”lekkamrat”. Det sa jag till henne också.
-Ockultism och mörker, onda makter, är inget att leka med. Det är som med droger och alkohol; det känns bra i början, det kittlar och lockar…men går man djupare in i mörkret är det sedan svårt att ta sig ur… Tjejen lyssnade tålmodigt. Hade hon kanske lite öppnat sitt hjärta?
-En vän till mig dog av droger nyligen. Inget att leka med. Lika lite som djävulsrock och ockultism, spiritism, nyandlighet osv. är något att leka med eller syssla med. Tvärtom: ta inte in sånt som är ont och bevisligen vill dig illa! Och vad bra det är att veta att om man dör i morgon eller nästa vecka – eller när som helst, vi vet inte – så är man trygg i Guds hand om man tror på Jesus och har lämnat sitt liv i Guds händer. Vi är trygga med Jesus. Vad som än händer.

Senare på kvällen (den andra dagen) tyckte jag verkligen att flickan hade förändrats. Det var en ny frid över henne, en ”skönhet”, en glädje och harmoni, ljus i ögonen jag inte hade upptäckt förut. Nånting är på gång. Gud rör vid hennes hjärta och sinne. Gud öppnar hennes hjärta för sin kärlek. Hon är tydligen glatt överraskad av att (på bara ett par dagar) ha fått upptäcka att det vi kristna bär på är starkare, mera attraktivt och bättre än allt annat hon hittills upplevt. Tack och lov! Herre, fortsätt ditt verk. Du som ”påbörjat ett gott verk” i henne (och i oss alla) skall också ”fullborda det intill Jesu Kristi dag.” (Fil 1:6) AMEN!


Det är så underbart att se hur Gud leder
, visare väg, uppmuntrar, välsignar… Det är han som håller i taktpinnen. Det är han som är ”Kompositör” och som för violinstråken”. Varje dag får jag uppleva hur Gud välsignar mig till välsignelse. Gud för folk i min väg. Han vet att jag vet att det är han som fixar det och han vet också att jag ber för alla dem han sänder. Gud vet att jag inte håller tyst (det är ju därför han fortsätter skicka dem! Jag har ju bett om det…och att få vara till välsignelse. Så när folk kommer VET jag att Gud sänt dem!) Kan vi låta bli att gå in genom de dörrar Gud öppnar, låta bli att dela det Gud ger?

Gud testar vår villighet att lyda honom, tjäna honom, hjälpa människor. Ser han att vi vill ”samarbeta”, ja, då ger han oss förnyat förtroende och fortsätter att sända folk (i mitt fall till Musikcaféet och annanstans där jag rör mig). Gud behöver kunna lita på oss. Det här är viktigt. (Om vi inte vill att han använder oss, så inte tvingar han oss. Men vi går då också miste om välsignelsen av att följa honom och göra hans vilja. Och människor går miste om vittnesbördet, välsignelsen, undervisningen, tillrättavisningen, varningen och helandet, frälsningen.. som Gud ville förmedla genom oss…och Gud blir då heller inte förhärligad och ärad pga vår olydnad. Det här är illa… Jag kunde skriva ett helt blogginlägg om detta!)

Jag är bara ett enkelt redskap i Guds hand. Inget mer. Men visst, hans ”makt är stor i oss som tror…, hans väldiga kraft är verksam…” (Efesierbrevet 1:19). Allt är Guds nåd. Tack!

TACK, JESUS för allt du gör. All ära till dig!

——-

Vill du vara med och be och understöda Musikcafé & Ministry på något sätt – be, baka, stöda, ge en slant osv. – så är du förstås hjärtligt välkommen. Ta kontakt! marten@mumsfilibabba.fi  tfn 040-5442 531. Kolla också vår sida på Facebook: MFB Musikcafé & Shop. Instagram: @mfbmusikcafe

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s