Ärter och profetior

Ännu för bara någon dag sedan kunde vi plocka ärtskidor från buskarna i vår trädgård (för att inte tala om äppel, morötter, vindruvor…) I mitten av oktober! Wow! Kom att tänka på något jag skrivit för ett par månader sedan …

Jag stod vid ärtbuskarna i trädgården tillsammans med hustrun en dag i augusti. Vi åt några ärter…men de var ännu inte mogna. Det harmade mig. Jag gillar ärtskidor! Det är ju nästan det bästa med hela sommaren! Och nu var de ännu inte mogna. Störande!! Huur skulle jag orka vänta ääännu en vecka, eller ens ett par dagar??!
En tanke slog mig, tror den var från Gud.

Tidigare på kvällen hade jag bläddrat genom högar av profetior som uttalats över mig (har många nerskrivna). Många har det blivit under årens lopp. Flera mäktiga budskap. En del profetior har gått i uppfyllelse, andra inte. En del är på gång just nu och andra tycks ännu vänta på sin tid, på rätt tid – på GUDS tid. (Det gäller att ha tålamod, precis som med ärtskidorna!) En del budskap kanske inte ens var från Gud. Svårt att veta. Sådant vet man först sedan när profetian går i uppfyllelse – OM den går i uppfyllelse. (Går profetian inte i uppfyllelse var den inte från Gud, kanske bara människors önskningar/förhoppningar, goda tankar och vägledning – i värsta fall ett försök att styra och manipulera – eller så var profetian okej, men jag var den som var olydig och som inte tog budskapet på allvar och inte ville gå på Guds vägar? Sådant bedrövar Gud, att vi inte vill lyssna och samarbeta… Men ja, vi ska pröva allt och behålla det goda…som kommer från Gud!)

Men hur länge ska man då vänta? Hur vet man att det är Gud som talat? Man vill ju – precis som i trädgårdslandet – ha svar NU. Det är NU man vill äta den goda frukten och de goda ärterna. Nu – inte först senare. Nu!! (Gud, ge mig tålamod – och det genast!)
Fråga gudsmannen Abraham. Han vet vad tålamod betyder! Han fick vänta lääänge innan Guds löfte om en son gick i uppfyllelse, men profetian gick i uppfyllelse! Det gäller att inte ge upp. Gud är trofast. Han sviker aldrig. Han står fast vid sitt ord och sina löften. Alltid.

—–

Några reflektioner gällande profetia (finns många fler, men här är några) :

– En ”personlig” profetia, om den är från Gud, stämmer överens med din kallelse, din längtan och dina gåvor. Gud bekräftar kanske det du redan vet. Då du hör en profetia vet du att den är till dig, du känner det i ditt hjärta, du blir berörd…

– Du ska inte liksom leva för profetian, inte låta den styra dig på ett fel sätt. Profetian utmanar dig att våga gå på vägar Gud befallt, ja, men du har en fri vilja. (Sedan kan man ju, som sagt, i olydnad springa åt annat håll än vad Gud tänkt – fråga profeten Jona, han vet! – och profetian kan utebli om vi vägrar lyssna och samarbeta…men ja, Jona fick en ny chans. Det kanske du och jag får med!)

– Profetia är uppmuntran och tröst, men också varning, tillrättavisning och tankar för framtiden

Profetia från Gud går ALDRIG mot Guds ord. (Falska profeter ska vi inte lyssna på, tvärtom, fly som pesten!) Sanna Guds budbärare, profeter som kommer med budskap från Guds hjärta, skall vi välkomna, lyssna på, respektera och lära oss av. Dessa sändebud har endast en sak på hjärtat: att modigt förmedla Guds budskap, vad budskapet än är – varning, tillrättavisning, avslöjanden, undervisning, uppmuntran, tröst, framtidsvisioner, drömmar, syner… – om folk sedan gillar det de hör eller inte, hurrar eller avskyr, det spelar absolut ingen roll! (Få profeter blir populära. Johannes Döparen t.ex, han skulle aldrig ha blivit av med huvudet om han inte vågat utmana och tala klartext! Tänk om han hade brytt sig mer om att behålla huvudet än att tala sanning! Han hade ”räddat” sitt liv, ja, men inte gått med Gud. Här får vi alla oss en tankeställare. ”Om någon vill följa mig skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull, han skall rädda det…” Mark 8:34-38. En sann profet framför sann profetia…som går i uppfyllelse. Genom sann profetia upphöjs och äras Gud – ingen annan).

”Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. 21 Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.” (2 Petr 1:20-21)

”Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.” (2 Tim 3:16-17)

”Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda, och håll er bort från all slags ont.” (1 Tess 5:19-22)

”Sträva ivrigt efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva. Den som profeterar talar till människor och ger uppbyggelse, uppmuntran och tröst.” (1 Kor 14:1)


Stig fram!
Dra dig inte undan. Var öppen och frimodig i den gåva/de gåvor Gud gett dig. Människor till välsignelse och Gud till ära!

Och stressa inte. Ha tålamod. Sök HERREN av hela ditt hjärta, far inte vilse från hans bud! (Ps 119:10) Tids nog får du se frukten av ditt trogna arbete, dina böner, din trogna tjänst för Gud. ”…arbeta alltid hängivet för Herren, eftersom ni vet att ert arbete i Herren inte är förgäves.” (1 Kor 15:58)
Vattna ”ärtbuskarna”, ge dem sol, näring… Tids nog är det dags att skörda. Det är inte fråga om OM utan NÄR du får njuta av ”ärterna”. Håll ut! Gör din del så gör Gud sin. Han är trofast. ”Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig (och dina ”odlingar”) / Hebr 13:5b

”Vänta alltså tålmodigt, bröder, tills HERREN kommer. Se, hur jordbrukaren tåligt väntar på jordens dyrbara skörd, tills den får höstregn och vårregn. Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty HERRENS ANKOMST ÄR NÄRA.” (Jak 5:7-8)

”Ödmjuka er under Guds mäktiga hand, så skall han upphöja er när hans tid är inne.” (1 Petr 5:6)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s