2017(18)


Året 2017 blev ett händelserikt år
– på gott och ont. Igen en gång. Turbulens. Obalans. Oroligheter. Men också mycket bra på gång. En av de största händelserna i Finland blev firandet av 100 års självständighet. Festligt! Hurra, hurra!
Året kunde ha slutat i en ”katastrof” för mig personligen, men tack och lov, Gud är god! (Mera om det här längre fram…)

——–

2017 var det år då det blev tillåtet med samkönade äktenskap i Finland. (suck) Biskopar och ärkebiskop (mfl.) funderar fortfarande om det är rätt eller fel att viga samkönade. (suck) Bibelkunskapen är under all kritik. Det värsta är inte att icke-troende går vilse från Guds ord – det är ju ingen överraskning, de har ju aldrig brytt sig om vad Gud säger. Det häpnadsväckande är ju att de som säger sig vara troende och lyda Gud aktivt går emot vad Gud säger, tolkar Bibeln så att den ska passa in i vår situation..(suck!) Man undrar seriöst om dessa alls är troende längre. Kan man vara troende och aktivt gå emot Guds ord?? Jag har svårt att få det att gå ihop. På villovägar är dessa troende människor oberoende, de går vilse – med flit struntar de i vad Gud säger… DET är det värsta – att andliga ledare går vilse och drar andra med sig i fördärv. (2 Petr 2:1-2)

Med anledning av den nya alkohollagen som klubbades igenom och stadsfästes härom dagen, skrev jag på Facebook: ”Släpper du igenom vidriga lagar och godkänner usla regler (rätt till samkönade äktenskap, abort, byta kön, mera lätt-tillgänglig och starkare alkohol i butikerna etc.) är du antingen feg (människofruktan styr?), blind, okunnig eller helt bakom flötet (manipulerad? Andra bestämmer, inte du?!) eftersom du inte vågar, vill eller ”kan” göra nåt annat….. Vad vi idag behöver (och be Gud om) är ledare som vågar stiga fram, ta ställning, modigt visa väg, stå upp för sanning och rätt, inte dra sig undan, inte i första hand bry sig om att vara ”alla till lags” eller ”politisk korrekt” utan istället lyda Gud…
….. Det finns INGEN vettig orsak att göra alkoholen mera ”rumsren” och tillgänglig. Jag har absolut ingen förståelse för detta vidriga beslut man nu gjort i vårt land. Hurra för beslutsfattarna? Nej, inte den här gången – heller! Skäms! BARNEN är de som – än en gång – får ta emot de värsta smällarna. Barnen! …. BIBELN är tydlig med ”domen” över dem som förför de små (Matt 18:6), klar i sitt budskap till dem som VET vad som är rätt men inte gör det rätta… ”Neka inte den behövande din hjälp när det står i din makt att ge den.” (Ordsp 3:27) ”Rädda dem… Om du säger: ‘Vi visste det inte’, skulle inte han som prövar hjärtan märka det, skulle inte han som vakar över din själ veta det? Han skall vedergälla var och en efter hans gärningar.” (Ords 24:11-12)


Och sedan kan vi ju ”fira” 2017
som det år då våld och terror blev allt vanligare och kom också oss Nordbor lite närmare: Stockholm. Åbo. Borgå… (Livmodern är – trots allt – fortfarande den absolut farligaste platsen att vistas på. Suck! Ingen talar högt om det här. Ingen bryr sig om att skriva artiklar om alla aborter/”terrordåd”/barnamord som utförs – många tusen per år bara i Finland!)

Vasabladet 28.12/”Finland 2017″, s.10: ”En del hävdar att 2017 var ett ovanligt grymt år i Finlands sekellånga, självständiga historia …” Så är det väl.

För att inte tala om händelser ute i ”stora” världen: omvälvningar, krig och stridigheter, naturkatastrofer, stor-olyckor, övertramp, flyktingkris, terrordåd, tortyrer och avrättningar (skriver någon dagstidning överhuvudtaget om de KRISTNAS situation i världen, hur de förföljs och torteras i många länder, dödas för sin tros skull?? Är DET inte viktigt att rapportera?), presidentval i USA, Ryssland, Mellanöstern, IS, Nord-Korea, Brexit, EU i kris, Israel (shalom!), #metoo m.m., m.m., mm…. Vi lever i spännande tider – i de sista tiderna?! Herre, hjälp oss! Förbarma dig över oss!

Vasabladet 30.12/”Europa 2017″, s.18: ”De otaliga terrordåden gör att säkerhetsmedvetenheten i Europa stiger. Ingenting tyder på att det finns orsak att vara annat än mycket vaksam även under 2018. Experterna är överens om att terrordåd av den här typen kommit till Europa för att stanna ett bra tag. Frågan alla får kämpa med är hur det Europa som kännetecknas av öppenhet, demokrati och frihet ska kunna värja sig mot attackerna.”

”Hur?” Ja, det finns väl bara ett riktigt svar: Jesus. Vi behöver vända oss till honom, söka hjälp och beskydd hos Gud. Fortsätter vi i Europa att vända Gud ryggen, går det inte väl. Vi drar förbannelse över oss om vi fortsätter trotsa Guds ord och gå våra egna vägar. Så är det. (Tyck vad du vill).

Och: Det är nog inte som det påstås i Vasabladet/”Världen 2017″, s.11, att ”Trump är det värsta som kunde hända…” eller att han var ”droppen som fick bägaren att rinna över…” (Ja, jag vet, man skriver här om kvinnorörelsen, men jag tar det här påståendet till högre höjder, ser problemen och kriserna ur lite annat perspektiv. Hör den som har öron!) Vissa tycks tycka att ALLT är Trumps fel. Många tidningsuppslag, diskussioner och kommentarer tyder på det. Man har äntligen hittat någon att skylla på, någon man älskar att hata… Själv anser jag att Trump gjort många bra beslut (inte allt förstås), t.ex vad gäller abortfrågan och Israelfrågan, bara för ratt nämna några exempel.

——

Vi ser (trots allt) fram emot ett bra år. Hoppas och ber att 2018 blir ett välsignat nytt år! Allt är Guds nåd. Men alla vet vi också att det kommer att bli ett tufft år… Vi behöver lämna oss i Guds händer, på nytt fråga Gud var vägen går, så vi inte går vilse, både som individer och som kyrka och nation. Utan JESUS klarar vi oss inte (hur vi än inbillar oss annat) – inte här i livet, och inte i evighet. Det dummaste vi någonsin kan göra är att vända Gud ryggen och gå våra egna vägar (vilket många gjort och gör och kommer att göra – för vi lever faktiskt i de sista tiderna, tiden före Jesu återkomst, och Jesus varnar oss och säger: ”Se till att ingen bedrar er!” och ”I de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar…” (inte du och jag väl?). ”VAKA OCH BE, för ni vet inte när det sker… Jag har sagt er detta i förväg…” (Se inlägget ”ADVENT – handlar om Jesu återkomst. Redo?”)

Vi lämnar 2017 bakom oss. Det som inte blev som vi tänkte oss (personligen hade jag t.ex hoppats kunna förverkliga några projekt, men ekonomin och tiden har inte räckt till. Kanske nästa år?!), ja, det som varit och farit, försöker vi glömma och går nu vidare. Det var en hel del kamp och vånda under året (bara Gud fattar)…men tack och lov. Gud hjälper!


”Året slutade på ett bra och mäktigt sätt”, 
skrev jag på Facebook. ”Jag blev bl.a dramatiskt påmind om Guds godhet och beskydd; var nära att krocka med en älg(!) på väg hem med min irakiske vän, men Gud är god, han räddade oss! …. Och så fick vi vara med på afrianskt möte senare på kvällen (bättre det än ligga på sjukhus. TACK, JESUS! …be med dem, sjunga – och vittna om Gud som idag räddat oss från olycka. Viktigt att få vara med just i den här kyrkan ikväll…Fienden hade andra planer, men GUD ÄR MÄKTIG, fienden måste fly, Guds löften håller: ”Ingen olycka skall drabba dig…Ty Han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på alla dina vägar…” (Ps 91:10-11) TACK! ….
Så, fienden har inte en chans! GUDS VILJA sker med oss om vi lämnat vårt liv i hans hand. (Och det har jag. Har du?) Det finns en framtid och ett hopp för den som förtröstar på Gud. (Jeremia 29:11-14)
”I Herren har jag min tillflykt och min borg, min Gud som jag förtröstar på.” (Ps 91:2) Och så fick jag tillsammans med församlingen be för min vän (som såå längtar efter sin familj där långt borta och behöver få hjälp). Tack, Jesus!
Sedan fortsatte vi kvällen med att samlas tillsammans med tusentals andra Vasabor för att ta emot det nya året 2018, med världens (i alla fall i Vasa) mäktigaste fyrverkeri någonsin. WOW! Tack!”

——-

Vi TACKAR Gud för allt bra som hänt (t.ex har vi med hustrun firat 30-års bröllopsdag, så det var ju fint, värt att fira!), allt vi lyckats med och som varit roligt (t.ex lyckad Norge-resa med älskade familjen, start för Musikcafé i Vasa m.m.), allt vi lärt oss och fått vara med om, alla människor vi mött, många att bry sig om, hjälpa och be för…, och vi ber om FÖRLÅTELSE där vi misslyckats och gjort fel. Förlåt mig för det jag sagt och gjort fel. Jag är bara en människa jag med… Jag vill endast en sak, och det vill jag av hela mitt hjärta: Gå med Gud, lära känna Jesus bättre och göra honom känd. ”Visa mig, Herre, din väg. Jag vill vandra i din sanning. Bevara mitt hjärta vid detta enda: Att jag fruktar ditt namn.” (Ps 86:11)

Vi ser framåt, försöker hitta fokus, ber Gud om nåd och kraft, vishet och ledning för 2018. Ska vi alls ge något ”nyårslöfte” är det väl detta: Jesus, jag vill följa dig mera hängivet än tidigare. Hjälp mig!

Fokus on Jesus

”…Låt oss då lägga bort allt som tynger och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp vi har framför oss. Och låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att nå den glädje som låg framför honom uthärdade han korset, utan att bry sig om skammen, och sitter nu på högra sidan om Guds tron. Tänk på honom som fick utstå sådan fiendskap från syndare, så att ni inte tröttnar och tappar modet.
” (Hebr 12.1-3)

”Men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.” (Fil 3:13-14)

Och till sist ett ”nyårslöfte” från pappa Gud själv:
”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren , nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Ty jag skall låta er finna mig, säger Herren.” (Jeremia 29:11-14)

Låt oss bestämma oss för att söka Gud av hela vårt hjärta, lämna våra liv i Guds händer. Låt oss göra ett beslut att gå med Gud 2018, mer frimodigt, hängivet, äkta och helhjärtat än tidigare.

GOTT NYTT ÅR!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s